گیاهان هنگام تنش جیغ می‌زنند!

گیاهان با حشره‌ها و سایر حیوانات همیشه از این موجودات از صدا برای حفظ ارتباط استفاده می‌کنند.

نتایج پژوهشی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد، آسیب دیدن گیاهان با صدای بلند فریاد می‌زند، ما این صدا را نمی‌شنویم.

با این وجود، با توجه به اینکه برخی از گیاهان دیگر از موارد دیگری مانند صدا منتشر می‌شوند، به طور کامل بررسی نشده است. چند سال قبل، هادانی و همکارانش دریافتند که گیاهان می‌توانند صدا را تشخیص دهند. سوال منطقی بعدی این بود که آیا آن‌ها هم می‌توانند آن را تولید کنند یا خیر.

برای پی بردن به این موضوع، آنها صدای گیاهان گوجه فرنگی و تنباکو را در شرایطی ثبت می کنند. ابتدای صدای گیاهان بدون تنش ثبت شد تا یک خط مبنا به دست بیاید. سپس صدای گیاهانی را که کم آب شده بودند و گیاهانی که ساقه هایشان قطع شده بود، ثبت شدند. ضبط این صداها ابتدا در یک محفظه آکوستیک عایق صدا و سپس در یک محیط معمولی گلخانه‌ای انجام شد.

انتهای پیام



منبع

هادانی می‌گوید: برای مثال، پروانه‌ای که می‌خواهد گیاهی را روی تخم‌گذاری کند یا حیوانی که قصد خوردن یک گیاه را دارد، می‌تواند از این صداها برای تصمیم‌گیری استفاده کند. برای ما انسانها، پیامد این پژوهش کاملاً واضح است. می‌توانیم صدای ناراحتی گیاهان تشنه را دریابیم و قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود، آنها را آبیاری کنیم.

همچنین مشخص است که آیا تولید صدای یک پیشرفت تطبیقی ​​در گیاهان است یا اینکه تنها یک اتفاق است. با این حال، نتایج پژوهش‌های این گروه نشان داد که یک الگوریتم ماشینی می‌تواند تشخیص و تمایز بین صداهای گیاهان را بیاموزد کند. مطمئناً ممکن است موجودات دیگری نیز همین کار را انجام دهند. علاوه بر این، موجودات می‌توانند یاد بگیرند که به روش‌های مختلف به سر و صدای گیاهان آسیب دیده پاسخ دهنده می‌پردازند.

بخوان  OneDrive در حال درخشش است و نوید یک رابط بهینه شده و ویژگی های قدرتمند را برای کمک به شما در پیمایش فایل هایتان می دهد.

لیلاچ هادانی (Lilach Hadany)، زیست‌شناس توضیح می‌دهد: حتی در یک محیط آرام، صداهایی وجود دارند که ما آن‌ها را نمی‌شنویم، و آن صداها حامل اطلاعات هستند. حیواناتی وجود دارند که می‌توانند این صداها را بشنوند، این احتمال وجود دارد که واقعاً چنین اتفاقی می‌افتد.

هنوز نمی‌دانیم که آیا سایر شرایط تنش‌زا مانند عوامل بیماری‌زا، حمله، گرفتن در معرض اشعه بنفش، قرار گرفتن در نابسامان و سایر شرایط نامطلوب نیز می‌توانند باعث ترکیدن حباب و ایجاد صدا در گیاهان یا خیر شوند.

نتایج این پژوهش در مجله Cell منتشر شده است.

به‌گفته، این صدا می‌تواند یکی از راه‌هایی باشد که گیاهان ناراحتی خود را به‌وسیله آن‌ها به دنیای اطرافشان منتقل می‌کنند.

اما هنوز چند مورد ناشناخته وجود دارد. به عنوان مثال، نحوه تولید صداها مشخص نیست. در پژوهش‌های قبلی نشان داده شده است که طی مراحلی در گیاهان کم‌آب، حباب‌های هوا در ساقه شکل می‌گیرد، منبسط می‌شود و از بین می‌رود. این روند شکستن قولنج در انگشت‌های انسان، باعث ایجاد صدایی مشابه شکستن می‌شود و ممکن است در گیاهان نیز همین اتفاق رخ دهد.

در مقابل، گیاهان تحت فشار، بسیار پر سر و صدا هستند و بسته به گونه‌های تنش به طور متوسط ​​تا حدود 40 کلیک در ساعت منتشر می‌کنند. گیاهان محروم از آب دارای مشخصات صوتی قابل توجهی هستند. آن‌ها قبل از این که آن علائم قابل مشاهده کم‌آبی را نشان دهند، شروع به تولید صدای بیشتر می‌کنند که با خشک شدن گیاه افزایش می‌یابد و با گیاه پژمرده، فروکش می‌کند.

این تغییرات می‌توانند خطرات را به گیاهان دیگر در نزدیکی آن‌ها اطلاع دهند تا در پاسخ، عملکرد دفاعی خود را تقویت کنند. هیمچnیnمتونانت حیvanaatt hara beraی memقablehe bata آفahah کhe memکn yst گی آ آsیb shesیb barsand.

بخوان  چند نمونه از عکس‌های جالب ۲۰۲۲ از حیوانات

این الگوریتم ماشینی می‌شود بین این صداها و گونه‌های گیاهانی که آنها را ساطع می‌کنند، تمایز قائل می‌کنند. این گروه پژوهشی، گیاهان را آزمایش کردند و دریافت کردند که به نظر یک گیاه بسیار رایج است. گندم، ذرت، انگور و کاکتوس همگی صدا تولید می‌کردند.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينس آلرت، این فریاد شبیه به فریاد انسان نیست، بلکه در فرکانس‌های فراصوت خارج از محدوده شنوایی انسان و شبیه به کوبیده شدن یا کلیک کردن است که گیاه تحت فشار قرار می‌گیرد، افزایش می‌یابد.

گیاهان تحت فشار آنقدرها که تصور می‌شد، منفعل هستند. آنها دستخوش تغییرات بسیار چشمگیری می‌شوند که یکی از قابل تشخیص‌ترین آنها دستکم برای انسان‌ها، انتشار بوهای بسیار قوی است. گیاهان همچنین می‌توانند رنگ و شکل خود را تغییر دهند.

صداهایی که گیاهان منتشر می‌کنند مانند صدای کوبیدن یا صدای کلیک در فرکانس‌های بسیار بالایی است که برای انسان قابل تشخیص نیست. این صداها از شعاع بیش از یک متر قابل دریافت است. گیاهان بدون تنش، سر و صدای زیادی تولید نمی‌کنند.

سپس، آنها یک الگوریتم ماشینی را آموزش دادند تا صدای تولید شده توسط گیاهان بدون تنش، گیاهان بریده شده و گیاهان کم‌آب تمایز ایجاد کند.