آزمایش‌های هند برای انجام جاه‌طلبانه‌ترین مأموریت فضایی

سازمان پژوهش های فضایی هند در گذشته گفته بود که پیش از فرستادن انسان به فضا، دو پرواز بدون خدمه را به مدار پایین زمین با استفاده از تجهیزات گاگانیان انجام خواهد داد و حداقل یکی از آنها، یک ربات انسان‌نما را به عنوان محموله حمل خواهد کرد. این پروازها که به معنای فناوری اعتبارسنجی و ماموریت پرتابگر طراحی شده اند، در سال ۲۰۲۳ و نیمه نخست سال ۲۰۲۴ انجام می شود.

سازمان‌های فضایی هند مدت‌هاست که سخت‌افزار مورد نظر برای پرواز فضانوردان در مأموریت‌های گاگانیان را آزمایش می‌کنند. این سازمان در سال ۲۰۱۴ به آزمایش پرتابگر و در سال ۲۰۱۸ پیش از همه‌گیری‌های سفرویروس، به بررسی سیستم توقف پرتاب و فرار از خدمه پرداخت و آموزش فضانوردان را بررسی کرد. سازمان پژوهش های فضایی هند در سال ۲۰۲۱ به آزمایش موتورها، تقویت کننده های موشک سوخت جامد و چتر نجات پرداخت.

سازمان‌های فضایی هند در آخرین اطلاعیه خود اعلام کردند که شروع به فعالیت برای جستجوهای بیرون آوردن ماژول هنوز نهایی نشده‌اند. این آژانس فضایی، نیاز به آزمایش‌های زیاد را به بیرون آوردن ایمن خدمه نسبت داد که گام نهایی برای انجام هر پرواز فضایی موفقیت‌آمیز انسانی به شماره می‌رود.

آزمایش‌های هند برای انجام جاه‌طلبانه‌ترین مأموریت فضایی

در هر، این موفقیت یک سال به حال خوب می‌افتد. سازمان‌های فضایی هند پیشتر یک نماینده سرنشین‌دار را در دسامبر ۲۰۲۱ مدنظر قرار داد که سپس به اوت ۲۰۲۲ به ۷۵ سال استقلال هند تغییر یافت. با وجود این «شری سومانات» (Shri. Somanath)، رئیس آژانس اطلاعاتی، در ژوئن ۲۰۲۲ ماموریت را بار دیگر به دلیل نگرانی‌های ایمنی به تعویق انداخت. جدیدترین بیانیه که می‌دهد که پرتاب خدمه در سال ۲۰۲۴ صورت خواهد گرفت.

بخوان  صفر تا صد برقراری ارتباط با همسفری‌ها در سفر اربعین

برای هند، گاگانیان اولین ماموریت برنامه پروازی فضای سرنشیندار است که در سال ۲۰۰۷ با هدف توسعه فناوری بومی شایسته ماموریت‌های سرنشین‌دار آغاز شد. گاگانیان در صورت موفقیت، اولین مأموریت سرنشیندار هند به فضا را رقم خواهد زد و این کشور را از آمریکا، روسیه و چین در رتبه چهارم قرار خواهد داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، جاهطلبانه‌ترین مأموریت هند پس از تأخیرهای پیش‌آمده، به آرامی جای خود را پیدا می‌کند.

«سازمان پژوهش‌های فضایی هند»(ISRO) که آژانس فضای ملی هند است، روز هفتم فوریه یک مجموعه آزمایشی از موارد مورد نیاز را برای تکمیل روش‌ها و سخت‌افزار برنامه پروازی فضایی سرنشین خود موسوم به «گاگانیان» (Gaganyaan) از سر گرفت. این سازمان روز هشتم فوریه در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که آژانسی با نیروی دریایی هند برای بیرون آوردن یک ماژول سرنشیندار ساختگی از یک استخر بسته همکاری می‌کند.

«سازمان پژوهش‌های فضایی هند»، آزمایش‌های مورد نیاز را برای آماده‌سازی اولین مأموریت سرنشیندار هند به فضا از سر گرفته شده است.

انتهای پیام



منبع

این سازمان گفت که تلاش‌های صورت‌گرفته برای بیرون آوردن خدمه و ماژول ماموریت گاگانیان، توسط نیروی دریایی هند و با مشارکت یک سازمان دولتی دیگر انجام خواهد شد که در این مأموریت دخیل هستند.

این آزمایش‌ها در مرکز آزمایش «Water Survival Test Facility» متعلق به نیروی دریایی هند در شهر کوچی که پیشتر کوچین نامیده می‌شد، انجام داد که شهری در جنوب غربی هند است. به گفته سازمان پژوهش‌های فضایی هند، این تاسیسات پیشرفته، شرایط مختلف، شرایط محیطی و روز و شب را شبیه‌سازی می‌کند.

بخوان  اسکلت‌های رباتیکی که امید راه‌رفتن دوباره را زنده می‌کنند

سازمان پژوهش‌های فضای هند گفت که این آزمایش‌ها، گروه‌های نجات و خدمه پرواز را آموزش می‌دهند تا هنگام ورود مجدد و فرود برای تکمیل ماموریت مداری گاگانیان، با هماهنگی کار کنند. ناسا نیز ۹ آزمایش مشابه را با استفاده از مدل ساختگی کپسول «اوریون»(Orion)، پیش از دریافت گواهی برای بیرون آوردن کپسول واقعی از اقیانوس پس از فرود مأموریت بدون سرنشین «آرتمیس۱»(Artemis 1) در دسامبر گذشته انجام داد.

سازمان پژوهش های فضای هندی گفت که به زودی قصد دارد آموزش پرواز را به خدمه خود در همان مرکز آزمایشی در کوچی ارائه دهد. به این سازمان، مرکز آزمایشی شهر کوچی، زیرساختی برای آموزش واقعی تا خدمه را برای روش‌های فرار در شرایط مختلف شبیه‌سازی‌شده از جمله گفته‌های تقویت کند.

محققان طی جدیدترین آزمایش‌ها که در یک محیط کنترل‌شده در کوچی انجام شدند، عملیاتی را برای بیرون آوردن ماژول و خدمه آن‌ها در پایان مأموریت آغاز کردند، در اقیانوس افتادند. به گفته سازمان پژوهش‌های فضایی هند، محققان در حال حاضر از مدلی به نام «مدل بازیابی ماژول خدمه» (CMRM) استفاده می‌کنند که جزئیات واقعی مشابه، و مرکز ثقل را هنگام برخورد روی آب شبیه‌سازی می‌کند.