آیا شکست اسپیس‌ایکس آغازگر یک موفقیت بزرگ می‌شود؟

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، ایلان ماسکصرار دارد که این بمباران سه میلیارد دلاری می‌تواند تا دو ماه دیگر دوباره به پرواز در آید، اما تحقیقات می‌توانند آسیب ببینند به سکوی پرتاب ممکن است این ماموریت را بیش از یک سال به تعویق بیاندازد.

البته باید که این میلیاردر به طور معمول وقتی از دستیابی استفاده کرد، گفت که از اندازه خوشبین است.

با این حال، بلند کردن استارشیپ و موشک پیشران جدید از زمین برای اولین نقطه عطف کلیدی برای اسپیس‌ایکس در فرستادن فضانوردان به ماه و در نهایت مریخ بود.

پنجمین تلاش استارشیپ موفقیت آمیز بود در حالی که چهار مورد اول منجر به انفجار یا سقوط شد.

اسپیس‌ایکس هنوز تصاویر پس از پرتاب بوکا چیکا را منتشر نکرده است، اما چندین عکس منتشر شده که نشان می‌دهد آسیب‌های وارد شده توسط ۳۳ موتور مرحله اول استارشیپ قابل مشاهده است.

آیا مشکلات دیگری وجود دارد؟

انبوهی از بازیکنان اسپیس‌ایکس که در حال تماشای زنده پخش می‌شود با هم در مقر این شرکت در نزدیکی لس آنجلس بودند، زمانی که موشک برج پرتاب را ترک می‌کرد و دوباره که موشک در آسمان منفجر می‌شد، به شدت آن را می‌کردند.

به گفته ماسک، هدف نهایی ایجاد پایگاه‌هایی در ماه و مریخ و قرار دادن انسان‌ها در مسیر تمدنی چند سیاره‌ای است.

چرا استارشیپ کاهش ارتفاع داد؟

با نگاهی به آینده، با پرتاب‌های بعدی، این نوع آسیب به سکوی پرتاب نباید مشکل‌ساز باشد. زیرا که ماسک از آن زمان فاش کرده که اسپیس ایکس سه ماه پیش شروع به ساخت یک صفحه فولادی عظیم خنک‌شده با آب قرار دادن زیر پایه پرتاب کرده است.

او گفت: من فکر می کنم با آسیب دیدگی سکو و نیاز به باز کردن زیرساخت های پرتاب، احتمالا دستکم هفت تا ۹ ماه تا هر نوع پرواز بعدی داریم. گاف در شبکه‌های اجتماعی نوشت: یک سال برای رسیدن به یک پرواز کاملاً مداری و موفقیت آمیز بسیار خوشبینانه بود.

اولین ماموریت در حال حاضر برنامه ریزی شده و قرار است توسط تاجر میلیاردر آمریکایی جارد آیزاکمن(Jared Isaacman) فرماندهی شود. او پیش از این با کپسول دراگون اسپیس‌ایکس به فضای پرواز کرده است.

تسلا، اسپیس ایکس و توییتر اضافه کرد: ظرفیت هر کابین در حالت شلوغ، پنج یا شش نفر است. اما من فکر می کنم که در هر کابین دو یا سه نفر حضور داشته باشند و به همین ترتیب حدود صد نفر در هر پرواز به مریخ می روند.

جاناتان گاف (Jonathan Goff)، مهندس و کارآفرین فضایی، نسبت به مدت زمانی که ممکن است این تعمیرات طول بکشد، کمی خوشبین‌تر بود.

ماسک امیدوار بود ظرف چند سال آینده به مریخ برود، اما منطقی است که در نظر داشته باشد هر ماموریتی در مریخ با حضور انسان‌ها احتمالاً در پایان این دهه یا در اوایل 2000 می‌شود.

وب سایت Spaceflight Now در توییتی که شامل چندین عکس بود، گفت که پرتاب روز پنجشنبه یک دهانه بزرگ در زیر پایه پرتاب بر جای گذاشته و افزوده است که این سکوی پرتاب مداری به شدت آسیب دیده است.

آیا این هدف تا چه اندازه واقع‌بینانه است؟ بعد از دستیابی به یک آزمایش موفقیت آمیز مدارک چه اتفاقی رخ می دهد و چه زمانی انسان ها برای اولین بار با استارشیپ پرواز می کنند؟

بخوان  انتشار طرح مفهومی ۲ خودرو الکتریکی جدید تویوتا

انفجار بمب استارشیپ در نظر بسیاری از افراد یک شکست بزرگ بوده است اما موسس شرکت فضایی اسپیس‌ایکس باور دارد که این اتفاق یک موفقیت بوده است و به زودی آزمایش‌های دیگری با موشک‌های استارشیپ دیده می‌شود.

یکی از مواردی که مهندسان اسپیس ایکس باید به آن بپردازند این است که چرا شش موتور از ۳۳ موتور در پایه موشک استارشیپ خاموش شده یا شعله‌ور شده است.

بیش از چهار دقیقه طول کشید تا قدرتمندترین موشک جهان که یک دهه از ساختش گذشته بود پس از پرتابی تاریخی به یک گلوله آتشین تبدیل شود.

برای شروع، داده های زیادی برای مرور وجود دارد.

بیل نل(Bill Nel)، مدیر آژانسی ایالات متحده، گفت که هر کدام در طول مستلزم بزرگ است از تخمین محاسبه شده، زیرا مبلغ پرداختی به همراه دارد.

چقدر بوده است؟

اگر سایر بخش‌های این کمپین آزمایشی خوب پیش برود، انسان‌ها ممکن است برای اولین بار طی چند سال آینده سوار بر فضاپیمای استارشیپ به فضا پرواز کنند.

با این حال، اسپیس‌ایکس، وسیله نقلیه‌ای استارشیپ را در تأسیسات استاربیس خود در تگزاس تولید می‌کند و برنامه‌ریزی می‌کند که به محض آماده شدن آنها را به فضا پرتاب کند.

بسیاری از هشدارها داده‌اند که مشکل این است که نه تنها انجام پرتاب طی چند ماه بعید است، بلکه استارشیپ ممکن است برای یک سال دیگر پرواز نکند.

کیت تایس(کیت تایس)، مهندس کیفیت سیستم های اسپیس ایکس گفت: ما برج پرتاب را که تنها امید ما خالی شدیم.

ناسا همچنین می‌خواهد از نسخه‌های استارشیپ برای فرود فضانوردان خود بر روی سطح ماه استفاده کند که در حال حاضر در سال ۲۰۲۵ به عنوان بخشی از مأموریت آرتمیس ۳ برنامه ریزی شده است و در آن قرار است اولین زن و اولین فرد رنگین پوست بر ماه گام بردارد. .

اگر این جدایی طبق برنامه رخ می‌داد، استارشیپ، دارای شش موتور بود، تا ارتفاع نزدیک به ۵۰ مایلی را به مسیر خود ادامه می‌داد و یک دایره در نزدیکی زمین را تکمیل می‌کرد و حدود ۹۰ دقیقه از پرتاب در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی. به آب می‌افتاد.

اسپیس‌ایکس گفت که با آزمایشی مانند این، موفقیت از آموخته‌های ما حاصل می‌شود و آزمایش امروز به ما کمک می‌کند تا مطمئناً استارشیپ را بهبود بخشد زیرا اسپیس‌ایکس به دنبال چند سیاره‌ای برای حیات بشر است.

تاریخ پرتاب این دو ماموریت خصوصی هنوز اعلام نشده است.

اسپیس ایکس پیش از این پنج پرواز آزمایشی کوتاه با فضاپیمای مرحله بالاتر بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ انجام شد اما هرگز پیشران و فضاپیما را با ۲۰ آزمایش انجام ندادند.

هدف نهایی اسپیس ایکس و ایلان ماسک سفر به مریخ است که شامل قرار دادن یک استارشیپ در مدار و سپس سوخت رسانی به آن با یک استارشیپ دیگر است تا سفر خود را به سیاره سرخ یا فراتر از آن ادامه دهد.

چه زمانی باید منتظر ماموریت سفر به مریخ باشید؟

با این حال، زمانی که اوج می‌گرفت، تماشاگران می‌توانستند ببینند که شش موتور از 33 موتور بخش پایه آن خاموش می‌شود یا شعله‌ور می‌شود.

استارشیپ قادر است تا ۱۰۰ نفر را در سفری ۲۵۰ برابر دورتر از مسافت زمین تا ماه طی ۹ ماه به سیاره سرخ ببرد.

بخوان  پیاده‌روی آسان در فضا با لباس فضایی نسل جدید ناسا

استارشیپ سه میلیارد دلاری ایلان ماسک که ساخته شده تا روزی انسان‌ها را به مریخ ببرد بر فراز خلیج مکزیک در حالی که چشم جهانی به آن بود، منفجر شد.

آیا این پرتاب موفقیت آمیز بوده است؟

پس از موفقیت آزمایش پرواز مداری چه اتفاقی می‌افتد؟

چه انسان‌ها سوار بر استارشیپ خواهند شد؟

در مجموع، دومین استارشیپ تقریباً آماده پرواز است و ماسک فکر می‌کند 8 درصد احتمال دارد که یکی از این وسایل نقلیه تا پایان سال به پایان برسد.

این صفحه برای اولین پرواز آماده نبود، و اسپیس ایکس امیدوار بود که بتن زیر سکوی استاربیس با یک پرتاب سالم حفظ شود. با این حال، ثابت شد که اینطور نیست. در جدول زمانی ۱۲ ماه قابل استفاده است.

به دنبال آن اولین پرواز به دور ماه توسط یوساکو مائزاوا(Yusaku Maezawa) میلیاردر ژاپنی رهبری خواهد شد. او هشت هنرمند را به عنوان بخشی از پروژه ماه عزیز (DearMoon) با خود خواهد برد.

ماسک و اسپیس ایکس درباره‌ی جزئیات مربوط به استارشیپ، از جمله‌های تصاویری که شکل ظاهری فضای داخلی را بیان کرده‌اند، اما این مرد ۵۱ ساله پیش از این گفته بود که به دنبال نصب حدود ۴۰ کابین در جلوی مرحله بالاتر است.

با نگاهی به این آزمایش‌های قبلی، ممکن است چند ناموفق دیگر پیش از اینکه کل فضاپیما و سیستم پرتاب آن اولین پرواز مدارک خود را انجام دهد، وجود داشته باشد.

تنها زمانی که مهندسان اسپیس‌ایکس و اداره هوانوردی فدرال مطمئن باشند که استارشیپ قابل اعتماد هستند، مردم قادر خواهند بود سوار بر این موشک پرواز کنند.

هدف آن بود که پیشران سوپرهوی پس از پرتاب از استارشیپ جدا شود و در خلیج مکزیک فرود آید.

او افزود: من منتظر همه چیزهایی هستم که اسپیس‌ایکس می‌آموزد و همچنین آزمایش‌هایی برای پروازهای بعدی و فراتر از آن وجود دارد.

اما اگر از اریک برگر(Eric Berger)، سردبیر ارشد فضایی در وب سایت علمی Ars Technica بپرسید، برنامه ایلان ماسک برای پرتاب مجدد ظرف دو ماه دور از ذهن نیست.

پس از دو تا سه دقیقه، موشک از کنترل خارج شد و کمتر از چهار دقیقه این موشک به عمد توسط شرکت اسپیس‌ایکس و با استفاده از محموله‌های داخل فضاپیما منهدم شد.

ایلان ماسک، میلیاردر حوزه فناوری، انتظارات پایینی از بلند شدن موشک از روی زمین داشت و اعتراف کرد که درصد ۵۰ احتمال دارد که استارشیپ منفجر شود.

نرسیدن به مدار و منفجر شدن در حین اوج ممکن است برای بسیاری از افراد یک شکست به نظر برسد اما نه ماسک، نهیس ایکس و نه ناسا و دیگر پروازهای فضایی آن را شکست در نظر نگرفتند.

ماسک و اسپیس‌ایکس علاوه بر پاسخ به این پرسش‌ها و موارد، باید منتظر تحقیقات اداره هوانوردی فدرال (FAA) باشند که مجوز دیگری برای پرتاب موشک در ایالات متحده صادر کند.

بیل نلسون، مدیر ناسا: هر یک از بزرگان در طول تاریخ مستلزم ارزی از محاسبه شده است، زیرا هزینه بزرگ به همراه دارد. فراتر از خود پرتاب، ماموریت آزمایشی از دستیابی به چندین هدف دیگر مانند استقرار فضاپیمای استارشیپ در فضا و ورود به زمین در ۶۰ مایلی سواحل هاوایی با سرعت مافوق صوت و برخورد با آب‌های اقیانوس آرام باز ماند.

آیا شکست اسپیس‌ایکس آغازگر یک موفقیت بزرگ می‌شود؟

انتهای پیام



منبع

آیا شکست اسپیس‌ایکس آغازگر یک موفقیت بزرگ می‌شود؟

او میگوید: برای اینکه ناسا را ​​در حال انجام فعالیت می‌بینند و نمی‌توانند شکست دهند، مانند یک شکست به نظر می‌رسد. اما برای کسانی که کمی بیشتر می‌دانند، این یک موفقیت فوق‌العاده بود. اسپیس ایکس دو تا سه موشک دیگر آماده پرواز دارد.

بخوان  سنتاروس از افسانه تا واقعیت

اولین آزمایش پرواز مداری حدود چهار سال پس از اولین رونمایی استارشیپ انجام شد.

اندکی پس از ساعت ۰۸:۳۳ صبح به وقت محلی، قدرتمندترین موشک جهان با موفقیت از سکوی پرتاب در جنوب تگزاس به سمت آسمان رفت.

او بعدا اضافه کرد که هر چیزی که باعث تخریب سکوی پرتاب شود را یک برد در نظر خواهد گرفت.

با جلوگیری از بروز فاجعه برای سکوی پرتاب، ماسک در جدول زمانی خود برای پرتاب مجدد استارشیپ خوش بین بوده است. او قول داد که این کار را ظرف یک تا دو ماه پس از اینکه مهندسان اسپیس‌ایکس تمام داده‌های اولین تلاش را بررسی کردند انجام دادند.

با این پیش از اینکه این اتفاق بیفتد چند مانع وجود دارد که باید برطرف شود.

اما آن‌ها و سایر پروازهای آینده استارشیپ، اکنون که این وسیله نقلیه عظیمی از زمین بلند شده است، کمی به یافتن نزدیک‌تر می‌شود.

در ماه فوریه، شرکت ماسک آزمایش احتراق ثابت پیشران سوپرهوی را انجام داد و ۳۱ موتور از ۳۳ موتور آن را در حالی که به یک پلتفرم متصل بود، مشتعل کرد.

استارشیپ در ابتدا قرار بود در روز دوشنبه گذشته به مدار پرتاب شود، اما این تلاش پس از کشف یک دریچه یخ زده توسط مهندسان هفته شد و در پرتاب روز پنجشنبه برنامه ریزی شد.

اما زمانی که این کار انجام شود، مجموعه‌ای از آزمایشات بعدی باید دنبال شود تا اسپیس‌ایکس مطمئن باشد که کدام قدرتمندترین موشک جهان برای سوار شدن به انسان‌ها ایمن است.

اسپیس‌ایکس کارها را متفاوت انجام می‌دهد. روند آن سریعتر، اما در عین حال آشفته تر است. می‌توان شکست را پذیرفت. آنها می‌توانند ۱۰ مرحله اول پیشران سوپر هوی را در طول زمانی که ناسا یک سامانه پرتاب فضایی را می‌سازند، بسازند. اگر پنج مورد اول شکست بخورند، پنج مورد بعدی موفق می‌شوند، کدام نتیجه بهتر است؟

بسیاری از این اتفاقات را یک شکست می‌کردند، اما افکار عمومی، ماسک، اسپیس‌ایکس و ناسا همگی اولین پرواز این موشک جدید را «هیجان‌انگیز» و موفقیت‌آمیز توصیف کردند. ماسک قول داد که دوباره طی چند ماه آینده آن را پرتاب کند.

آیا شکست اسپیس‌ایکس آغازگر یک موفقیت بزرگ می‌شود؟

در ادامه نگاهی به سکوی پرتاب تاسیسات استاربیس در تگزاس در پی پرواز آزمایشی صبح پنجشنبه می‌اندازیم.

آیا شکست اسپیس‌ایکس آغازگر یک موفقیت بزرگ می‌شود؟

جان اینسپراکر (John Insprucker)، مهندس اصلی یکپارچگی اسپیس ایکس، گفت که این پرواز آزمایشی مهمی را ارائه می دهد که راه را برای پیشبرد آزمایشات اضافی برای شرکت هموار می کند.

آنها علت این امر را این امر آشکار اعلام کرده‌اند که در حالی که پرتاب توسط موشک منفجر نشده است اما آسیب قابل توجهی است که به تعمیرات آسیب نیاز دارد.

همچنین، چرا دو بخش این وسیله نقلیه یعنی پیشران و فضاپیما در که باید از هم جدا نشدند؟

البته باید گفت این پروازها ارزان نمی شد. ماسک پیش از این کل هزینه توسعه پروژه استارشیپ را بین دو تا ۱۰ دلار تخمین زده بود. او بعدها این مبلغ را به نزدیک به دو یا سه میلیارد تغییر داد.

استارشیپ دوباره چه زمانی پرتاب می شود؟