ابتکار دانشمند ایرانی برای جلوگیری از خشکی چشم با کمک یک لنز

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بسیاری از کاربران لنزهای تماسی در نهایت از یک وضعیت ناراحت کننده و گاهی اوقات حتی ناتوان کننده به نام «خشکی چشم از لنز تماسی» (CLIDE) رنج می‌برند. شاید لنز تماسی جدید که هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، با استفاده از یک طراحی نسبتا ساده از این اقدام جلوگیری کند.

این لنز پیشتر روی دستگاهی آزمایش شده است که پلک زدن را شبیه سازی می کند. آزمایش‌های روی حیوانات و انسان‌ها در حال حاضر در برنامه‌ریزی هستند.

نتیجه این جستجو، یک لنز تماسی است که مجموعه‌ای از میکروکانال‌ها از آن عبور می‌کنند. هر کانال از یک مخزن جمع آوری اشک در جلوی لنز، به یک مخزن در قسمت زیرین لنز می‌رود. کانال‌ها در یک الگوی مارپیچ دیره‌ای قرار گرفته‌اند که هر کدام اشک را به مرکز لنز می‌ریزند و آن را در اطراف لبه‌ها پخش می‌کنند. مرکز لنز که مردمک در آن قرار دارد، کاملاً شفاف باقی می‌ماند.

ابتکار دانشمند ایرانی برای جلوگیری از خشکی چشم با کمک یک لنز

این پژوهش، در مجله «Small» به چاپ رسید.

همه این روش‌ها را می‌دانند اما می‌دانند «موسسه تراساکی برای نوآوری‌های زیست‌پزشکی»(TIBI) در کالیفرنیا تصمیم‌گیری روش‌های بسیار ساده را طراحی می‌کنند که نیاز به تلاش برای آگاهی از جانب کاربر ندارد.

این عارضه با استفاده از قطره‌های چشمی موسوم به «اشک مصنوعی» (Artificial tears) درمان می‌شود. سایر درمان‌های پیشنهادی شامل یک لنز تماسی با بار الکتریکی، یک ایمپلنت محرک غدد اشکی، یک روان‌کننده به دست‌های مولکول‌های موجود در معده خوک و یک کاوشگر است که کاربران آن را برای حرکت عصب در حفره بینی، روی قسمت بالای بینی خود می‌چسبانند.

بخوان  جایزه هالیوودی‌ها «مرزهای نو مریم میرزاخانی» را اهدا کردند

«علی خادم‌حسینی»، دانشمند ایرانی، نوعی لنز تماسی جدید ابداع کرده است که قدرت خود را از پلک زدن می‌گیرد و از خشکی چشم جلوگیری می‌کند.

خشکی چشم از لنز تماسی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که اشک چشم فقط جلوی یک لنز تماسی جریان می‌یابد و به قسمت پشت آن وارد نمی‌شود. در نتیجه، اشک روی لنز به هیچ گونه تبخیر می‌شود و می‌شود برای بخشی از چشم که توسط لنز پوشیده شده است، نمی‌شود.

نکته مهم این است که انتقال اشک، با فشاری که هنگام پلک زدن به آن وارد می شود، فعال می شود. این بدان معناست که وقتی کاربران به طور طبیعی پلک می‌زنند، عملکرد انتقال اشک انجام می‌شود.

انتهای پیام



منبع

«علی خادم‌حسینی» (علی خادمحسینی)، رئیس و مدیر موسسه تراساکی برای نوآوری‌های زیست‌پزشکی گفت: روش‌های مبتکرانه‌ای که گروه ما را به کار گرفته‌اند، راه حل بالقوه‌ای را برای میلیون‌ها نفر ارمغان می‌آورند. امید است بتوانیم جستجوهای خود را برای رسیدن به این راه حل، گسترش دهیم.