احتمال پیش‌بینی زلزله ۲ ساعت قبل از وقوع!



اطلاعات با تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل داده‌های GPS از حدود صدها زمین‌لرزه بزرگ در سراسر جهان، یک خطر احتمالی برای پیش‌بینی زلزله ۲ ساعت قبل از آن را کشف کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، بر اساس مطالعه‌های دیروز در ساینس(Science) منتشر شده، مجله علمی ممکن است گام مهمی در جهت پیش‌بینی زلزله برداشته شود.

آنها با تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های زمانی از GPS از حدود یک صد زمین‌لرزه بزرگ در سراسر جهان، شواهدی از یک فاز بالقوه را نشان می‌دهد که دو ساعت قبل از گسیختگی لرزه‌های رخ می‌دهد.

هشدار، ۲ ساعت قبل از زمین‌لرزه

رولند برگمان پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: اگر می‌توان نتیجه‌گیری کرد که یک مرحله پیش‌پردازش چند ساعت است و می‌توان ابزاری را برای اندازه‌گیری قابل اعتماد آن ایجاد کرد، می‌توان یک خطر تهدید کرد.

پیش‌بینی زلزله مدت‌هاست که یک چالش بوده است. در حال حاضر پیش‌بینی کوتاه‌مدت زلزله با هدف صدور اخطارها طی چند دقیقه قبل از انجام آن می‌شود، اما این هشدارها به هشدارهای پیش‌ساز ژئوفیزیکی قطعی و قابل مشاهده وابسته هستند.

مطالعات قبلی به وجود مرحله مقدماتی لغزش لرزه های آهسته در گسلها قبل از وقوع زلزله های بزرگ اشاره کرده اند. لغزش‌های لرزه‌های، حرکات آهسته و معمول نامحسوس در طول صفحه گسل‌کات هستند که باعث می‌شوند زمین را تشخیص دهند.

با این، ارتباط آنها با گسیختگی‌های لرزه‌ای که باعث حرکت سریع و حال می‌شود، نامشخص است. علاوه بر این، لغزش‌های لرزه‌ای بدون وقوع زلزله رخ می‌دهند.

کوئنتین بلتری و ژان ماتیو نو از دانشگاه کوت دازور فرانسه (Côte d’Azur) در تلاش برای روشن کردن این معما، جستجوی سیستماتیک جهانی را برای لغزش اولیه گسل‌ها قبل از زلزله‌های بزرگ انجام دادند.

بخوان  اولین ساعت مریخ ساخته شد+ تصاویر

آنها با استفاده از مجموعه داده‌های GPS از بیش از 300 ایستگاه در سراسر جهان، جابجایی گسل‌ها را که به 90 زمین‌لرزه‌ هفت ریشتری می‌رسانند و بالاتر می‌روند، می‌گیرند.

تجزیه و تحلیل و تحلیل آنها یک نکته ظریف و عین حال حیاتی را نشان می دهد که حاکی از دوره های افزایش سرعت لغزش گسل در نزدیکی مرکز لرزه نهایی بود که تقریباً دو ساعت قبل از گسیختگی زمین می دهد.

به گفته پژوهشگران، این یافته‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از زمین‌لرزه‌های بزرگ ممکن است با یک مرحله لغزش مقدماتی آغاز شوند یا اینکه این مشاهدات نشان دهنده انتهای یک روند طولانی‌تر و چالش برانگیزتر لغزشی هستند.

چه چیزی پیش‌بینی زلزله را عقب نگه می‌دارد؟

در این مطالعه جدید، شواهد امیدوارکننده‌ها از یک تری که پیش‌تر از بالقوه قبل از زلزله‌های بزرگ ارائه می‌دهند، بل و نوکت احتیاط‌های خود را بیان می‌کنند.

آن‌ها بر روی ابزارهای موجود پایش می‌افزایند و دقت لازم برای شناسایی یا نظارت بر روی لغزش‌های اولیه در تک زمین‌لرزه‌ها هستند.

برگمان همچنین اظهار داشت که هنوز مشخص نیست که آیا چنین افزایش سرعت لغزش‌های آهسته به طور مشخص با زلزله‌های بزرگ مرتبط هستند یا می‌توان آن‌ها را به عنوان رویدادهای خاص به دقت اندازه‌گیری کرد تا هشدارهای عملی انجام دهند یا خیر.

از آنجایی که تلاش‌ها برای پیش‌بینی زلزله ادامه دارد، این یافته‌ها حداقل گامی مهم به سوی کشف اسرار پیرامون این زمین‌های پیش‌سازهای‌لرزه هستند.

با پیشرفت فناوری و شناخت زلزله، امید به هشدارهای پیش از وقوع حوادثی که نجات جان بسیاری از افراد، ممکن است روزی به واقعیت تبدیل شود.

بخوان  نرم‌افزار ویرایش ویدیوی رایگان مورد علاقه ما از macOS Sonoma جدید افزایش عملکرد غیرمنتظره‌ای دریافت می‌کند

با این حال، در حال حاضر، آماده و ایجاد جوامع برای پذیرفتن بهترین دفاع برابر با بلای طبیعی، در غیر قابل پیش بینی است.

انتهای پیام



منبع