ارسال عکس‌های فضای پیمای ناسا از «مشتری» پس از ارتباط مجدد با زمین

تصاویر جونو از آیو در حالی گرفتند که جونو ۴۰ هزار مایل دورتر بود. تصور می‌شود که این قمر، یک اقیانوس زیرزمینی از ماگما دارد. درست پیش از اینکه جونو به آیو نزدیک شود، فعالیت های طغیان آتشفشانی آغاز شد.

این فضاپیما در مداری بسیار بیضوی قرار دارد که تنها هر پنج یا شش هفته یک بار به قمرهای مشتری و نواحی قطبی سیاره نزدیک می‌شود و این زمانی است که دوربین دو مگاپیکسلی خود را روشن می‌کند.

انتهای پیام



منبع

پس از بازگشت تنها یک تصویر از قمر آتشفشانی آیو، بقیه اطلاعات خام در مورد آیو و مشتری در چهارم ژانویه به صورت آنلاین ظاهر شدند. گروهی از پردازشگرهای تصویر آن زمان، مجموعه‌ای از تصاویر تماشایی را به صورت آنلاین پست کرده‌اند. کنترل‌کننده‌های مأموریت در «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا، رایانه داخلی آن را دوباره راه‌اندازی کردند و فضاپیما را در حالت ایمن قرار دادند.

جونو، پروازهایی را نیز از نزدیکی قمرهای مشتری موسوم به «اروپا» (Europa) و «گانیمد» (Ganymede) انجام داده و داده‌های علمی را در مورد آنها ارسال کرده است.

دو پرواز بسیار نزدیک جونو، در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ و سوم فوریه ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. جونو طی این دو پرواز، آتشفشانهای آیو و نحوه آتشفشانی با مگنتوسفر و شفق قطبی قوی مشتری را مطالعه خواهد کرد.

تحقیقات جدید جونو در اکتبر سال ۲۰۲۱، اولین نگاه سه‌بعدی را به عملکرد بسیار زیبا و خشن این سیاره غول‌پیکر در زیر لایه‌های برتر ابرها ارائه کرد.

آیو در یک کشمکش گرانشی دائمی با مشتری و سایر قمرهای بزرگ آن است. به طوری که در طول چرخش ۴۲ ساعت خود تغییر شکل دهد. تصور بر این کشش و فشردگی که باعث گرمای جزر و مدی می شود.

بخوان  تلاش برای افزایش علاقه به خودروهای الکتریکی

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، عکس‌هایی که فضاپیمای ناسا موسوم به «جونو» (Juno) ثبت کرده است، زیبایی سیاره غول‌پیکر مشتری و قمر کوچک آن موسوم به «آیو» (Io) را نشان می‌دهند.

زمانی که این فضاپیمای خورشیدی چهل و هفتمین گذر نزدیک به خود از مشتری را در ۱۴ دسامبر انجام داد، جستجو کرد تا علم خود را به ناسا انتقال دهد اما اتصال قطع شد.

«اسکات بولتون» (اسکات بولتون)، پژوهشگر «موسسه تحقیقاتی جنوب غربی» (SwRI) در سن آنتونیو و پژوهشگر پروژه اصلی جونو گفت: ما واقعاً هیجان‌زده هستیم که مأموریت فوق‌العاده جونو شامل مطالعه قمرهای مدیریت است. با هر پرواز نزدیک، ما را به دست آوریم. حسگرهای جونو برای مطالعه مشتری طراحی شده‌اند اما ما از این که آنها را با رصد قمرهای مشتری چقدر می‌توان نقش مضاعف انجام داد، هیجان‌زده‌شده‌ایم را انجام داد.

این پرواز از نزدیکی آیو، اولین پرواز از ۹ پرواز جونو در چند سال آینده به شماره می‌رود که دو از آنها فقط ۱۵۰۰ کیلومتر خواهد بود.

فضاپیمای ناسا که پیشتر ارتباط آن با زمین قطع شده بود، پس از برقراری ارتباط مجدد، عکس‌هایی را از سیاره مشتری و قمر آن ارسال کرد.

جونو در سال ۲۰۱۱ پرتاب شد و در سال ۲۰۱۶ به مشتری رسید. از آن زمان، جونو ۴۷ پرواز از مناطق نزدیک قطبی این سیاره انجام شد که جدیدترین نمونه آن در دسامبر ۲۰۲۲ انجام شد.

ماموریت جونو، مطالعه ترکیب، میدان مغناطیسی و مغناطیسفر مصرف کننده، برای اندازه گیری آب موجود در جو و بادهای آن است. جونو، نحوه عملکرد جو تقدیم و پیچیدگی و عدم وجود میدان مغناطیسی آن را کشف کرده است. همچنین، جونو اندازه لکه بزرگ مشتری را که بیش از 35 کیلومتر امتداد دارد، سرخ کرده است. این فضاپیما، لکه آبی بزرگ را نیز مورد مطالعه قرار داد که در نزدیکی استوای سیاره قرار دارد.

بخوان  تیم های مایکروسافت سرانجام در حال رفع این ناراحتی گوش شکن هستند

ارسال عکس‌های فضای پیمای ناسا از «مشتری» پس از ارتباط مجدد با زمین