از مریخ‌نورد چین چه خبر؟

گفتنی است که چین در حال برنامه ریزی یک ماموریت نمونه از مریخ به نام تیان‌ون ۳(Tianwen ۳) است که قرار است در سال ۲۰۲۸ پرتاب شود.

ماموریت تیان‌ون ۱ مشکل در ادامه عملیات ژونگ، موفقیت بزرگی کسب کرده است. این ماموریت اولین اکتشاف بین سیاره‌های مستقل چین است و این کشور پس از ایالات متحده به دومین کشور تبدیل شده است که با موفقیت یک مریخ‌نورد را بر روی مریخ فرود می‌آورد و به کار می‌اندازد.

این کاوشگر در ۱۰ فوریه ۲۰۲۱ به سیاره مریخ رسید و در مدار این سیاره قرار گرفت. در حالی که بیان شده است آن جستجوی شواهدی از زندگی کنونی و گذشته در مریخ و ارزیابی محیط این سیاره ذکر شده است.

هر دو مدارگرد تیان‌ون ۱ و کاوشگر ژورونگ ماموریت‌های اولیه خود را به پایان رسانده‌اند.

مریخ نورد ژورونگ توسط ماموریت تیان‌ون ۱ در ماه ۲۰۲۲ به دلیل کاهش انرژی خورشیدی در طول زمستان در نیمکره شمالی مریخ وارد حالت خواب زمستانی شد.

اکنون اولین ماموریت بین سیاره‌های چین در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ دومین سالگرد خود را در مدار مریخ جشن گرفته‌است، اما هیچ به‌روزرسانی در مورد وضعیت مریخ‌نورد ژونگ ارائه نشده است.

مریخ‌نورد استقامت است که از انرژی‌ای بهره می‌برد، در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ روی سیاره سرخ فرود آمد و این مأموریت از آن زمان فعال بود و صفحه مربوط به این مأموریت ناسا به‌طور مرتب به‌روز می‌شود.

زمانی که ماه‌نورد یوتو در اوایل سال ۲۰۱۴ شکست‌های پیاپی را تجربه کرد، به‌روزرسانی‌هایی منتشر شد، اما اکنون چین در مورد سرنوشت ژورونگ سکوت پیشه کرده است.

بخوان  تشخیص فلزات سنگین در عرق بدن با یک حسگر ساده

امارات دولت عربی نیز در دومین سالگرد قرارگیری مدارگرد امید در مدار مریخ اعلام کرد که این فضاپیما مدار خود را برای مطالعه دقیق قمر کوچک سیاره سرخ موسوم به دیموس(Deimos) تنظیم خواهد کرد.

انتظار می‌رفت که ژورونگ زمانی که دو شرط شود، از خواب بیدار شود. یکی از اجزای کلیدی آن به بیش از ۵ درجه فارنت (منفی ۱۵ درجه سانتیگراد) برسند و تولید انرژی آن به بیش از ۱۴۰ وات برسد. پیش بینی می شد که هر دوی این شرایط در ماه دسامبر محقق شود.

ماموریت تیان‌ون ۱(Tianwen ۱) اولین ماموریت بین سیاره‌ای چین، دومین سالگرد خود را در مدار مریخ در ۱۰ فوریه جشن گرفت، اما مدت‌هاست که هیچ به‌روزرسانی در مورد وضعیت مریخ‌نورد ژورونگ(Zhurong) که توسط این ماموریت بر روی مریخ فرود آورده شده است. منتشر نشده است.

رسانه‌های دولتی چین نیز دومین سالگرد این مأموریت را با مقالاتی که مجموعه‌های مدارگرد مریخی تیان‌ها را با ذکر مختصری از حال ژورونگ برجسته می‌کرد، جشن گرفته‌اند، در حالی که هیچ تصویری از این مدارگرد و مریخ‌نورد منتشر نشده است.

انتظار میرفت ژورونگ در ماه دسامبر، یعنی در حوالی زمان اعتدال بهاری مریخ از خواب بیدار شود، اما هنوز خبری نیست و چین و مقامات فضایی آن در مورد وضعیت این مریخ‌نورد سکوت کرده‌اند.

این مأموریت با موفقیت از پایگاه پرتاب‌های فضای‌پیمای مرکز راه‌اندازی فضایی ونچانگ در ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ با یک موشک پرتاب سنگین «چانگ ژنگ ۵» از مرکز راه‌اندازی فضایی که آغاز شد و در مسیر مریخ قرار گرفت.

تیان‌ون ۱ یکی از سه ماموریتی بود که همراه با مریخ‌نورد استقامت(Perseverance) ناسا و مدار امیدگرد(Hope) امارات متحده عربی در فوریه ۲۰۲۱ به مریخ رسید.

بخوان  بازی با مرگ پسر نوجوان حین ضبط ریلز اینستاگرام + فیلم

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تیان‌ون ۱ یک نماینده میان‌سیاره‌ای از سوی سازمان ملی فضای چین (CNSA) به مریخ با ارسال یک فضای رباتیک است که شامل یک مدارگرد، دوربین قابل نصب، یک سطح‌نشین و یک مریخ‌نورد بنام ژورونگ است. این فضاپیما با جرمی نزدیک به پنج تن یکی از سنگین‌ترین کاوشگرهایی است که به مریخ پرتاب شده و ۱۳ ابزار علمی را با خود حمل می‌کند.

این مریخ‌نورد دیگر کاوشگرها از جمله کاوشگر یوتو(Yutu) متعلق به چین، فاقد واحد گرمکن رادیوایزوتوپی است، اما در عوض دارای یک جفت پنجره است که به یک ماده شیمیایی به نام n-undecane اجازه می‌دهد انرژی گرمایی را ذخیره کند. این ماده گرما را جذب می‌کند و در طول روز ذوب می‌شود و در شب دوباره جامد می‌شود و گرما را آزاد می‌کند.

انتهای پیام



منبع

طوفان‌های گرد و غبار در منطقه Utopia Planitia در مریخ ممکن است برای تولید این مریخ‌نورد برای تولید گرما و نور تأثیر بگذارد. این موضوع به طور بالقوه می‌تواند موضوعی باشد که سکوت ژورونگ را توضیح می‌دهد. البته این امید وجود دارد که ژورونگ در شرایط گرم یا زمانی که بادهای مریخی آرایه های خورشیدی آن را از گرد و غبار پاک می کنند، دوباره فعال می شود.