رباتی که می‌توان در مواقع اضطراری به آتش نشانان کمک کند

تالورا گفت: ما سیستم خود را پس از توسعه دادیم آن را در سناریوهای بسیار واقعی آزمایش و تایید کرد. آزمایش‌های واقعی در مرکز ایمنی یکپارچه Alcorcón با همکاری سازمان آتش‌نشانی آن شهر انجام شد. نتایج نشان داد که نمونه اولیه این ربات می‌تواند در شرایط سخت باشد و کانون‌های مهم را شناسایی کنند، به طوری که آتش نشانان می‌توانند بر اساس داده‌ها به دست‌آورده‌های تصمیم‌گیری سریع و یک استراتژی مداخله را ایجاد کنند.

مطالعات اخیری که به بررسی نوع آتش سوزی‌ها در اسپانیا می‌پردازند، نیاز به فناوری‌های بزرگ را نشان می‌دهد که می‌تواند به آتش نشانان بهتر کمک کند. این مطالعات داده‌هایی را در مورد حوادثی مانند فروپاشی سازه‌ها یا بیماری‌های مرتبط با گازهای سمی که در محیط‌های داخلی رخ می‌دهد، جمع آوری کرده است.

۴- فایر آکس

«نولیا فرناندز تالاورا» یکی از محققانی که این مطالعه انجام داده است، گفت: این کار بخشی از پروژه‌های خود به نام «HelpResponder» است که هدف آن کاهش میزان تصادفات و زمان ورود تیم‌های امدادی است.

وی افزد: حالت عملکرد دوم ربات که حالت مستقل نامیده می‌شود، به ربات اجازه می‌دهد تا به طور مستقل محیط داخلی را کاوش کند و در عین حال از موانع احتمالی اجتناب کند. برای دستیابی به این هدف، ربات برای یک الگوریتم برنامهریزی پوشش مسیر تکیه می‌کند که از طریق مجموعه‌های کندی از نقاط استفاده می‌شود، مکان‌یابی ربات و شناسایی مکان‌های کشف شده توسط حسگرهای یکپارچه انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلور، در بررسی‌های مختلف تلاش می‌کنند از تجهیزات و فناوری روز در کاهش نقش انسان‌ها در پرخطر استفاده کنند. ابزارهایی که از دور کنترل می شوند و بدون نگرانی از افزایش تلفات یا هر مشکلی کار را با کیفیت بهتر و در زمان کمتر انجام می دهند از مهم ترین نیازمندی های نیروهای امدادی در مواقع یک اتفاق هستند.

رباتی که می‌توان در مواقع اضطراری به آتش نشانان کمک کند

این ربات چرخ‌دار تقریباً یک پکیج کامل است که تانکر آب را نیز با خود حمل می‌کند و قدرت خیره‌کننده در پاشیدن آب دارد و می‌تواند مستقیماً بوسیله کاربر و یا با برنامه‌ای از طراحی شده عملیات خود را انجام دهد.

بخوان  دانلود جست‌و‌جوی سریع گوگل Google Go 3.58.465062047

۲-جت‌پک
یکی از فناوری‌های امروزی در دنیا که برای اطفای حریق در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود، جت‌پک‌ها هستند. این جت‌پک‌ها دارای قابلیت پرواز تا ارتفاع سه هزار پایی هستند و با سرعت ۷۴ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

تالاورا گفت: این آمار نشان می‌دهد که باید آتش‌نشانان قبل از مداخله، محیط را بشناسد. دانستن تمام اطلاعات مربوط به محل آتش سوزی، وجود گازهای مضر و مسیرهای احتمالی برای انجام مداخلات مهم و ایمن تر است.

تالورا و همکارانش را در یک سری آزمایش از جمله شبیه سازی و آزمایش های واقعی آزمایش کردند. نتایج آن‌ها بسیار امیدوارکننده بودند، زیرا ربات می‌توانست در حالی که به طور مستقل از گذراندن راه‌اندازی و پشتیبانی ارزشی را برای آتش‌نشانان ارائه می‌کند، به‌طوری‌که با شرایط مختلف مقابله کند. در ارزیابی‌ها، این ربات به لطف اجزای قوی و خوب، می‌تواند وظایف خود را در یک روز انجام دهد. این تیم همچنین شبیه‌سازی‌هایی از ربات ایجاد می‌کند که می‌تواند به آتش‌نشانان کمک کند تا برای مداخلات آتی در محیط‌های داخلی آماده شود و به آنها کمک کند کارآمدترین و ایمن‌ترین مسیرها را برای رسیدن به مکان‌هایی که تشخیص دهند یا به آسانی با استفاده از این کار انجام دهند. را تمرین کنند.

تالاورا افزود: گام‌های بعدی در تحقیقات ما بهبود سیستم ناوبری مستقل با یکپارچه‌ سیستم عامل ربات و تقویت شبیه‌ساز آن برای بازتولید سناریوهای پویا است. پلتفرم وب نیز در حال توسعه است که فناوری‌های موجود را در بر می‌گیرد تا جمع‌آوری‌شده توسط ربات، هواپیماهای بدون سرنشین و فانوس‌های دریایی را به طور همزمان آنالیز کند. به این ترتیب از سیستم آسان تر استفاده می شود و می شود.

اخیراً دانشگاه «ری خوان کارلوس» و «دانشگاه مستقل مادرید» یک ربات مستقل ساخته‌شده است که می‌تواند به آتش نشانان در هنگام برخورد با شرایط اضطراری در محیط‌های داخلی کمک کند. سیستم این ربات به گونه‌ای است که می‌توان به طراحی نیروهای امدادی آتش‌سوزی اجازه داد تا کارهای خود را بهتر برنامه‌ریزی کنند و مسیرهای ایمان را برای دسترسی به مناطق آسیب‌دیده انتخاب کنند. گفتنی است این ربات‌ها حتی می‌توانند به امدادی در حین مکان آتش سوزی نیز کمک کنند.

بخوان  «سایبرتراک» با شیشه و بدنه ضدگلوله عرضه می‌شود

ربات‌ها می‌توانند دستیاران ارزشمندی برای نیروهای امدادی باشند، زیرا می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا از راه دور در مناطقی که برای انسان‌های غیرقابل‌پذیر هستند یا رفتن به آنجا برای انسان خطرناک است، نظارت دارند یا مداخله کنند. آتش‌نشانانی که در حین ماموریت‌های خود در معرض خطر مجروح شدن هستند، بدون شک می‌توانند از کمک ربات‌های متحرک بهره‌مند شوند.

این ربات می‌تواند از پله‌ها بالا رود و در داخل اتاق‌ها حرکت کند و اقدام به اطفای حریق کند. این ربات با کنترل از راه دور قابل هدایت است.

تالورا توضیح داد: این ربات دارای سه حالت عملیاتی برای مقابله با سناریوهای مختلف است. حالت دستی به اپراتور اجازه می‌دهد تا با استفاده از صفحه کلید، جوی استیک یا جوی پد آن را از راه دور کنترل کند تا دستورات سرعتی را ایجاد کند. اپراتور همچنین می‌تواند ربات را از نمای مستقیم یا با رابط کاربری گرافیکی کنترل کند. در این مورد، اطلاعات کافی برای شناسایی موقعیت، مانند صحنه نقشه، موقعیت مکانی دقیق، تصاویر دوربین آن و غیره را ارائه می دهد.

رباتی که می‌توان در مواقع اضطراری به آتش نشانان کمک کند

۳- آبپاش توربینی

ربات ایجاد شده توسط تالاورا و همکارانش می‌توانند محیط اطرافش را کنترل کنند و آن‌هایی را که جمع‌آوری می‌کنند با انسان‌ها به اشتراک بگذارند. این با استفاده از حسگرهای امر به دست می‌آید که می‌توان دما، محیط و کیفیت هوا را در یک محیط داخلی و همچنین موقعیت آن و سایر اشیاء را در نظر گرفت. سپس این داده‌ها در یک پایگاه داده که می‌توان از راه دور توسط آتش نشانان از طریق یک برنامه تلفن هوشمند قابل دسترسی باشد، ذخیره می‌شود.

بخوان  به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز 11 ممکن است زودتر از آنچه فکر می‌کنید ارائه شود

این آبپاش قدرتمند آب را به صورت پودری تا فاصله ۶۰ متری و به صورت مستقیم تا بیش از ۹۰ متر می‌پاشد و در استرالیا، آلمان و ولز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تالورا گفت: این ربات در حالی که در حالت خودکار است، می‌تواند کل اتاق‌ها و راهروها را پوشش دهد و اطلاعات محلی در مورد شرایط محیطی ارائه دهد. در نهایت، حالت، نقشه مسیرهای سریع و ایمن به سمت هدف را ایجاد می‌کند. این از صحنه‌های قبلی برای محاسبه‌ترین مسیر از موقعیت لحظه‌ای تا زمان کوتاه هدف استفاده می‌کند. این موقعیت هدف می‌تواند خروجی ساختمان یا یک مکان خاص باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله «Journal of Field Robotics» منتشر شد.

اما در دنیا از ابزارهای دیگری نیز در این زمینه استفاده می‌شود که در ادامه به طور خلاصه ذکر کرده‌ایم.

سیستم عامل ربات (Robot Operating System) یا ROS یک میانافزار ربات (یعنی مجموعه‌های ربات از سیستم‌های نرم‌افزاری برای توسعه نرم‌افزار ربات) است. شرکت ROS عامل نیست، اما سرویس‌هایی یک سیستم را می‌کند که برای خوشه‌ای از کامپیوترهای همگون طراحی شده‌اند.

۱- ربات کرم حرارتی

انتهای پیام



منبع

ربات توسعه یافته توسط مطالعات طراحی ماژولار دارد، به این معنی که می‌توان اجزای دیگری را بدون تغییر پیکربندی اصلی به آن اضافه کرد. علاوه بر این، ساخت ربات کوچک مقرون به صرفه است. کوچک بودن ربات به نتیجه می‌دهد تا به مناطقی که برای عوامل انسانی غیرقابل دسترسی است، دسترسی داشته باشد.

ربات ساخته شده توسط تالاورا و همکارانش می‌توان به زودی توسط سایر آتش نشانی‌ها مورد استفاده و آزمایش قرار گیرد. علاوه بر این، این ربات می‌تواند الهام بخش ایجاد سیستم‌های رباتیک مشابه باشد که برای کمک به سایر تیم‌های امدادی از جمله افسران پلیس یا تیم‌هایی که عملیات جستجو و نجات را تکمیل می‌کنند، طراحی خواهند شد.