از پیل سوختی برای استفاده از برق منازل مسکونی



طرح «افزایش فاکتور نیروگاه بادی با تولید هم‌زمان هیدروژن از انرژی بادی و بهره‌گیری آن در سیکل ترکیبی بادی-پیل سوختی» با حمایت بنیاد ملی علم ایران در دانشگاه علم و صنعت ایران اجرا شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاهدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مجری طرح «افزایش فاکتور نیروگاه بادی با هم‌زمان هیدروژن از انرژی بادی و بهره‌گیری آن در سیکل ترکیبی بادی-پیل سوختی» درباره علت انجام این طرح، گفت: همان طور که می‌دانید کاهش می‌یابد. منابع فسیلی و زیست‌محیطی آن از جمله موارد اصلی توجه به استفاده از انرژی‌های دریافت انرژی به حساب می‌آیند، اما به دلیل‌عدم تولید برق مداوم در نیروگاه‌های غیرپذیرنده و وابستگی شدید آن‌ها به ساعات مختلف شبانه‌روز و فصول مختلف سال، استفاده از سامانه‌های هیبریدی بسیاری از افراد بسیار زیاد است. . از منابعی که به شرایط جغرافیایی وابستگی ندارند و در هر زمان امکان تولید برق دارند، می‌توانیم راکتورهای هسته‌ای، سامانه‌های احتراقی شامل سوخت‌های فسیلی و زیستی و همچنین پیل سوختی اشاره کرد که در این تحقیق از پیل سوختی استفاده می‌شود.

این دانش‌آموخته مهندسی پلیمر(صنایع پلیمر) درباره استفاده از پیل سوختی، توضیح داد: پیل‌های سوختی بهترین و مناسب‌ترین سامانه هیبریدی در نیروگاه‌های انرژی پذیر هستند. در میان انواع پیل‌های سوختی، پیل‌های سوختی غشایی به دلیل کاهش عملکرد پایین مناسب ترند و در این تحقیق، از این پیل سوختی استفاده می‌شود.

زاهدی بیان کرد: در این طرح، قسمتی از برق پانل بادی تنها تولید هیدروژن و ذخیره سازی به کمک واحد الکترولیزکننده غشایی است. با این کار در پیک مصرفی که جریان باد گاهی اوقات وجود ندارد، شبکه برق به کمک مصرف هیدروژن در پیل سوختی غشایی می‌شود.

بخوان  با این روش خانه خود را در قابلیت «نمای خیابان گوگل» تار کنید

وی در ادامه بیان کرد: در بخش دیگری از این تحقیق، پانل بادی صرفاً به منظور برق واحد الکترولیزکننده و ذخیره‌سازی هیدروژن استفاده می‌شود و در نهایت به کمک پیل سوختی غشایی، برق پایداری در کل شبانه روز می‌شود که در این حالت دیگر انرژی می‌شود. مورد نیاز نیاز به جریان پذیر بادی با نوسانات مختلف نیست.

این پژوهشگر در ادامه گفت: همچنین در این طرح، پس از راه‌اندازی سامانه هیبریدی، پایداری شبکه و افزایش فاکتور ظرفیت توربین بادی و به طور کلی موارد فنی به طور کامل بررسی شده است.

زاهدی ادامه داد: با استفاده از نتایج این تحقیق می‌توان انرژی برق مناطق بادخیز ایران را تولید کرد. با این که نمونه آزمایشگاهی این تحقیق در دانشگاه علم و صنعت ساخته شد، اما برای شرایط تست عملیاتی باید باشیم که از تونل باد استفاده کنیم. در صورتی که برای داشتن پاسخ‌های واقعی، باید منطقه‌ای را به عنوان مدل انتخاب کرده و نمونه را در آن منطقه قرار دهد، اما این امکان وجود ندارد و در نهایت آزمایش‌های لازم با تونل باد که باد مصنوعی دارد، انجام می‌شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری جمهوری، وی اضافه کرد: علاوه بر مسائل ذکر شده، مشکل آب هم وجود دارد، چرا که برای تولید هیدروژن باید از آب شیرین منطقه استفاده کرد و پیل سوختی برای اینکه به خوبی عمل کند، نیاز به ذخیره هیدروژن وجود دارد. دارد. این موضوع هم از چالش‌های مهمی بود که اگر حل نمی‌شد، طرح با شکست می‌شد.

زاهدی در پایان خاطر نشان کرد: هدف در این طرح، استفاده از پیل سوختی در منزل مسکونی بود که شرایط شرایط باد نبود و برق تولید کرد، اما مشکل برق مستقیم هم پیش روی این طرح بود که برای حل آن، باید از «اینورتر» » استفاده می‌شد. در مجموع می‌توان گفت که این طرح، یک طرح کم نظیر در دنیاست که به برق واحدهای مسکونی کمک می‌کند.

بخوان  "هارپ" امروز برای اولین بار به یک سیارک شلیک می‌کند

انتهای پیام



منبع