خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

خزیدن مار خورشیدی روی سطح خورشید

این کپسول که به طور مشترک توسط ناسا و “آژانس فضایی اروپا”(ESA) ساخته شده است، طی ماموریت “آرتمیس۱”(Artemis 1) در ساعات آغازین روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر پرتاب شد. هدف از این سفر بدون سرنشین به ماه، اثبات مناسب بودن این فناوری برای حمل انسان است. اوریون در روز دوشنبه ۲۱ نوامبر با عبور از ۱۰۰ کیلومتری ماه، نزدیکترین فاصله را تا ماه خواهد داشت. این کپسول پیش از بازگشت به خانه، حدود یک هفته به دور ماه می چرخد.

ساعت شنی کیهانی

برخورد موشک ماه ناسا با طوفان نیکول

در این تصویر، X-37B دیده می‌شود که در ۱۲ نوامبر در مرکز فضای کندی ناسا فرود آمده است. این فرود، نشان‌دهنده پایان ماموریت ۹۰۸ روزه آن در مدار زمین است که چهار ماه طولانی‌تر از همه پروازهای پیشین این هواپیمای فضایی بود.

هابل این منظره را با استفاده از “دوربین میدان بزرگ 3″(WFC3) خود ثبت کرده است. CCB 130-3 در فاصله 652 سال نوری از زمین در صورت فلکی “مار”(Serpens) قرار دارد.

این جستجو، شاخه‌های پروژه کنونی تامپسون به نام «کلوب دختر در فضا» (Girl in Space Club) است. تامپسون حول محور است که پروژه او برای رقابت با تأمین‌کنندگان لباس فضای ناسا اما در عوض، یک سرمایه‌گذاری خلاقانه در مراحل اولیه است که می‌توان دانش‌آموزان را با ادغام علایق در مد، و فضا، با خود همراه کند.

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

انتظار می‌رود که اوریون در ۱۱ دسامبر، در اقیانوس آرام فرود آید. اوریون طی سفر خود، تصاویری را که توسط دوربین های نصب شده روی آن گرفته شده، به زمین ارسال خواهد کرد.

این خط در نتیجه پرتاب ماموریت آرتمیس۱ توسط ناسا ظاهر شد. روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر، “سامانه پرتاب فضایی”(SLS) و کپسول اوریون از سکوی پرتاب در مرکز فضای کندی در ساعت ۱:۴۷ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی پرتاب شدند.

بخوان  آهنگ Groove Music در ویندوز 10 متوقف می شود زیرا Media Player جایگزین آن می شود

از آنجا که این اتفاق عجیب با خروج جرم از تاج خورشیدی همراه بود، دانشمندان باور دارند که این دو پدیده ممکن است با هم مرتبط باشند.

در تایم‌لپس بازسازی‌شده از تصاویر گرفته‌شده توسط “تصویرگر فرابنفش شدید”(EUI) مدارگرد خورشیدی، این ریسمان شبیه به مار، در عرض یک صفحه روی صفحه خورشید می‌چرخد.

فضای تلسکوپی جیمز وب حدود یک میلیون مایل دورتر از زمین قرار دارد و نظاره گر نشانه های گرمای ساطع شده از اجرام جالب در سراسر جهان است. این ساعت شنی کیهانی که «L1527» نام دارد، میزبان یک پیش‌ستاره جوان در گردن خود است. این پیش‌ستاره تنها حدود صد هزار سال است و تخمین زده می‌شود که در ابتدایی‌ترین مرحله تشکیل ستاره باشد.

«سابرینا تامپسون» (سابرینا تامپسون)، مهندس هوافضا در «مرکز پرواز فضای گادرد» (GSFC) ناسا در مریلند، یک سرمایه‌گذاری را در حوزه فضایی آغاز کرده است. تامپسون امیدوار است که لباس فضایی او، الهام بخش دختران جوان باشد.

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

«جاش دینر» (Josh Dinner)، از کارکنان سایت اسپیس، دنباله‌های از دودهایی را که موشک ماه ناسا پس از خروج از سکوی پرتاب خود در مرکز فضایی کندی در فلوریدا به جا گذاشته بود، ثبت کرد.

جاش این تصویر را اندکی پس از آن گرفت که موشک ۱۰۰ متری از سکوی پرتاب خود برخاست. بلند شدن موشک پس از کوتاهی انجام شد که از مشکلی در پایش رادار و نشتر مختصر هیدروژن بود.

فضاپیمای “مدارگرد خورشیدی”(Solar Orbiter) اروپا درست پیش از یک فوران بزرگ پلاسما، تصویری از یک ریسمان شبیه به مار را در سطح خورشید ثبت کرد.

زمانی که هواشناسی ماهواره‌ای متعلق به سامانه «ماهواره عملیاتی زیست‌محیطی زمین‌ایستا» (GOES) در حال جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بخار آب موجود در جو بود، خطی را که در این تصویر متحرک ظاهر می‌شود، شناسایی کرد.

بخوان  سوپر اسکوتر برقی با شتاب صفر تا صد در ۲.۸ ثانیه

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک ابر نارنجی، لباس‌های فضایی طراحی‌شده توسط یک مهندس هوافضای ناسا و عازم شدن ماموریت «آرتم1» به سوی ماه، از برترین تصاویر فضایی را در هفته گذشته رقم زدند.

لکه هویجی‌رنگ در تصویر جدید ثبت‌شده با «تلسکوپ فضای هابل» (HST)، «CCB 130-3» نام دارد. این جرم که به عنوان ابر مولکولی شناخته می‌شود، شامل عناصر سازنده مورد نیاز برای تشکیل ستاره است. چگالی این جرم ثابت نیست. مواد موجود در مرکز این جرم، نور ستاره‌های پسزمینه را مسدود می‌کنند و لبه‌های بیرونی در برابر ستاره‌های دورتر ظاهر می‌شوند.

ابر نارنجی

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

پرتاب ماموریت “آرتمیس۱”

آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای: این ریسمان که از یک لکه خورشیدی منشأ می‌گیرد، منطقه‌ای سردتر در سطح خورشید است که میدان مغناطیسی خورشید در آن می‌پیچد. سه ساعت طول کشید تا این ریسمان با سرعت ۱۰۵ متر در صفحه خورشید بلغزد.

خطی در میان بخار آب

این تصویر، هواپیمای فضایی “X-37B” متعلق به “نیروی فضایی آمریکا” (USSF) را نشان می دهد که نسخه کوچکتر و مستقل از فضای فضایی ناسا است.

یک لباس فضایی الهام‌بخش

کپسول فضایی اوریون ناسا در حال ادامه دادن به مسیر خود به سمت ماه، تصاویر خیره‌کننده‌های می‌گیرند. یکی از این تصاویر، پرتره سیاه و سفیدی از زمین است.

زمین در پسزمینه عکس کپسول “اوریون”

پایان ماموریت ۹۰۸ روزه یک هواپیمای فضایی

این پرتره سیاه و سفید زیبا از سیاره ما با دوربین این کپسول فضایی است که برای تعیین مکان فضایی در فضا استفاده می شود.

کپسول “اوریون”(Orion) که در حال حرکت به سوی ماه است، در اولین ساعات پس از آغاز سفر پیشگامانه خود از “مرکز فضای کندی”(KSC)، تصویری را هنگام دور گرفتن از زمین ثبت کرد.

بخوان  پلت فرم فناوری قابل حمل حجم ذخایر مواد فله را با روش به موقع و مقرون به صرفه نظارت می کند

تصویری مسحورکننده از یک ساعت شنی، اطلاعاتی را در مورد چگونگی شکل گیری ستاره ها ارائه می دهد. این تصویر با “دوربین مادون قرمز نزدیک”(NIRCam) ثبت شده است که روی “تلسکوپ فضای جیمز وب”(JWST) نصب شده است.

پرتره سیاه و سفید زمین

سایت «اسپیس»، مجموعه‌ای از خیره‌کننده‌ترین تصاویر فضایی است که در روزهای گذشته منتشر شده‌اند.

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

انتهای پیام



منبع

ناسا طی یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پرتاب اعتراف کرد که در طول پرتاب، ایرادات فنی جزئی را شناسایی کردند اما در کل، همه چیز طبق برنامه پیش رفت و باعث خوشحالی گروه آرتمیس۱، ناسا و همه تماشاگران مشتاق در فلوریدا و سراسر جهان شد.

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

این موشک، کپسول اوریون را برای مأموریت پیش از آرتمیس1 به سوی ماه و بازگشت از ماه پرتاب کرد که قرار است راه را برای بازگشت بشر به ماه در این دهه هموار کند.

در این عکس، سامانه پرتاب فضایی پس از برخورد با “طوفان نیکول” (Hurricane Nicole) پیش از پرتاب برنامه ریزی شده خود، زیر نور ماه قرار دارد. این عکس توسط “بیل اینگالز”(Bill Ingalls)، عکاس ناسا در روز دوشنبه ۱۴ نوامبر گرفته شده است.

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

طوفان نیکول با وزش بیش از 100 کیلومتر در ساعت، به موشک حمله کرد اما بازرسی‌های بعدی فقط حاکی از آسیب نسبتا جزئی به موشک و کپسول بودند. طوفان مقداری از درزبندی عایق اوریون را از بین برد اما مهندس ناسا به این نتیجه رسیدند که این مشکل باعث نمی‌شود که پرتاب به تعویق بیفتد.

ناسا پیش از رسیدن به طوفان نیکول تصمیم گرفت که سامانه پرتاب فضایی را به همراه کپسول اوریون در بالای آن، به ساختمان مونتاژ برنگرداند و آن را در سکوی پرتاب “39 B” برای مقابله با طوفان رها کند.

خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر