«استقامت» نمونه‌های تازه‌ای را از مریخ جمع آوری کرد

جدیدترین نمونه‌های مریخی به صورت ایمن در یک لوله در شکم مریخ‌نورد ذخیره شده است و این مریخ‌نورد شش چرخ به حرکت خود در این منطقه به سمت تخت رودخانه رودخانه ادامه خواهد داد و به مکانی می‌رود که تیم علمی آن را «Castell Henllys» می‌نامد.

آخرین نمونه جمع آوری شده از یک سنگ برداشت شده است که پژوهشگران آن را بریا(برئا) می‌نامند، این نمونه شانزدهمین نمونه از هسته یک سنگ است. تیم بر این باورند که سنگ بریا از بقایای سنگی علمی تشکیل شده است که توسط یک رودخانه باستانی به این مکان منتقل شده است. این ماده به معنای آن است که این ماده می‌تواند از منطقه‌ای فراتر از محدوده منطقه جیزرو آمده باشد، و این یکی از گزینه‌هایی است که آن را بسیار امیدوارکننده می‌دانند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، طی هر کارزار، مطالعه منطقه قدیمی را کاوش و می‌کنند. در این مورد، مریخ‌نورد استقامت در حال کاوش منطقه‌ای بالای دلتای دهانه جیزرو(Jezero) است.

کیتی استاک مورگان (Katie Stack Morgan)، معاون دانشمند پروژه در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا می‌گوید: دلیل این است که سنگ‌آلود از کربنات دوم است. سنگهای کربناته روی زمین می‌توانند در حفظ شکل‌های فسیل‌شده خوب باشند. اگر نشانه‌های زیستی در این قسمت از دهانه جیزرو وجود داشته باشد، سنگی مانند آن به خوبی می‌تواند اسرار کند آنها را حفظ کند.

انتهای پیام



منبع

مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا اولین نمونه را برای تازه‌ترین کارزار علمی ماموریت خود در روز پنجشنبه کشف و ذخیره کرد.

محققان می‌خواهند نمونه‌های مریخی را با تجهیزات آزمایشگاهی قدرتمند روی زمین مطالعه کنند و به جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی در آن بگردند و چرخه آبی را که سطح و درون مریخ را شکل داده، درک کنند.

بخوان  Oculus Quest 2 شما ردیابی دستی بهتری برای تقویت مهارت‌های بوکس مجازی شما داشت

یک معمای بزرگ این است که آب و هوای مریخ زمانی که این منطقه با آب مایع پوشیده شده است، چگونه بوده است. از آنجایی که کربنات‌ها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی در آب مایع تشکیل می‌شوند، می‌توانند طول مدت تغییرات آب و هوای سیاره را در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار دهند. با مطالعه کربنات در نمونه سنگ بریا، تیم علمی می‌تواند پاسخگوی سوالات باشد.

استقامت در مجموع ۱۹ نمونه و سه لوله شاهد (لوله شاهد) جمع‌آوری کرده است و به ۱۰ لوله در سطح مریخ داده می‌شود تا طی یک برنامه‌ی بازگشت نمونه، به زمین بازگردانده شود.

معمای آب و هوایی