ماکسیمیلیان گیسلینگر، دانشمند کرسی فناوری خودرو TUM، این رویکرد را توضیح میدهد: «تاکنون، وسایل نقلیه خودران همیشه هنگام مواجهه با یک تصمیم اخلاقی با یک یا یا انتخاب مواجه بودند. اما ترافیک خیابان را نمیتوان لزوماً به دو دسته مشخص تقسیم کرد. موقعیتهای برش، سیاه و سفید؛ خیلی بیشتر، سایههای خاکستری بیشماری در بین آنها نیز باید در نظر گرفته شوند. الگوریتم ما ریسکهای مختلفی را میسنجید و از میان هزاران رفتار ممکن، یک انتخاب اخلاقی انجام میدهد – و این کار را تنها در کسری انجام میدهد. یک ثانیه.”
گزینه های بیشتر در شرایط بحرانی
تاکنون الگوریتم توسعهیافته در TUM در شبیهسازی تایید شده است. در آینده این نرم افزار در خیابان با استفاده از وسیله نقلیه تحقیقاتی EDGAR آزمایش خواهد شد. کد حاوی یافتههای فعالیتهای پژوهشی بهعنوان نرمافزار منبع باز موجود است. بنابراین TUM در توسعه وسایل نقلیه خودران قابل دوام و ایمن کمک می کند.
اطلاعات بیشتر:
ماکسیمیلیان گیسلینگر و همکاران، یک الگوریتم برنامه ریزی مسیر اخلاقی برای وسایل نقلیه خودران، هوش ماشین طبیعت (2023). DOI: 10.1038/s42256-022-00607-z
فرانزیسکا پوزلر میگوید: «تا کنون، غالباً نظریههای اخلاقی سنتی برای استخراج تصمیمهای مجاز اخلاقی که توسط وسایل نقلیه خودران گرفته میشد، مورد توجه قرار میگرفت. دانشمند در کرسی اخلاق تجاری TUM. “در مقابل، چارچوب ما اخلاق ریسک را در مرکز قرار می دهد. این به ما امکان می دهد تا احتمالات را برای ارزیابی های متفاوت تر در نظر بگیریم.”
نقل قول: رانندگی مستقل: الگوریتم جدید ریسک را به طور عادلانه توزیع می کند (2023، 3 فوریه) بازیابی شده در 3 فوریه 2023 از
رویکردهای قبلی تنها با تعداد کمی از مانورهای ممکن، موقعیت های بحرانی در خیابان را درمان می کردند. در موارد نامشخص خودرو به سادگی متوقف شد. ارزیابی ریسک که اکنون در کد محققین ادغام شده است منجر به درجات آزادی احتمالی بیشتر با خطر کمتر برای همه می شود. یک مثال رویکرد را نشان می دهد: یک وسیله نقلیه خودران می خواهد از دوچرخه سبقت بگیرد، در حالی که یک کامیون در حال نزدیک شدن به خط مقابل است. تمام داده های موجود در محیط اطراف و شرکت کنندگان فردی در حال حاضر استفاده می شود.
پارامترهای اخلاقی اساسی که ارزیابی ریسک نرم افزار بر آن متمرکز است توسط یک هیئت متخصص به عنوان یک توصیه کتبی از طرف کمیسیون اتحادیه اروپا در سال 2020 تعریف شد. این توصیه شامل اصول اساسی مانند اولویت برای بدترین شرایط و توزیع عادلانه ریسک است. در بین تمام کاربران جاده به منظور تبدیل این قوانین به محاسبات ریاضی، تیم تحقیقاتی وسایل نقلیه و افرادی را که در ترافیک خیابانی حرکت میکنند بر اساس خطری که برای دیگران ایجاد میکنند و تمایل مربوطه به ریسکپذیری طبقهبندی کردند.
عملکرد وسایل نقلیه خودکار باید با ارزیابی درجات مختلف خطر برای عابران پیاده و رانندگان به طور قابل توجهی ایمن تر شود. این کد به عنوان نرم افزار متن باز در دسترس عموم است.
محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) نرم افزار رانندگی خودران را توسعه داده اند که خطرات را در خیابان به شیوه ای منصفانه توزیع می کند. الگوریتم موجود در نرم افزار به عنوان اولین الگوریتمی است که 20 توصیه اخلاقی گروه متخصص کمیسیون اتحادیه اروپا را در خود جای داده است، بنابراین تصمیمات متفاوت تری نسبت به الگوریتم های قبلی اتخاذ می کند.
محققان در TUM اکنون اولین الگوریتم اخلاقی را برای توزیع عادلانه سطوح ریسک به جای عمل بر اساس یک یا یا اصل ایجاد کرده اند. تقریباً 2000 سناریو مربوط به موقعیتهای بحرانی آزمایش شدند که در انواع مختلف خیابانها و مناطق مانند اروپا، ایالات متحده و چین توزیع شدند. کار تحقیقاتی منتشر شده در مجله هوش ماشین طبیعت نتیجه مشترک همکاری بین TUM Chair of Automotive Technology و Chair of Business Ethics در موسسه TUM برای اخلاق در هوش مصنوعی (IEAI) است.
این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.