امشب آخرین ماه گرفتگی نیم‌سایه تا ۱۹ سال دیگر

قدر آمبرال:

قدر نیمه شبه:

گرفتگی‌های نیم سایه با قدر زیر ۰.۶۰ معمول با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است.

ایسنا/اصفهان امشب نیمه‌ترین ماه گرفتگی نیم‌سایه رخ می‌دهد و این پدیده نجومی تا ۱۹ سال دیگر تکرار نخواهد شد. این ماه گرفتگی برای ساکنان بسیاری از نقاط اروپا، آفریقا، آسیا و همچنین استرالیا قابل مشاهده است و در ایران، در ساعت ۱۸ و ۴۴ دقیقه و ۱۱ دقیقه به وقت کشورمان خواهد بود.

این ماه گرفتگی چگونه خواهد بود؟

ماه گرفتگی نیم سایه به چه معناست؟

قدر ماه گرفتگی چیست؟

در حین چنین خسوف‌هایی، تنها بخشی از صفحه ماه است که در قسمت نیم سایه قرار دارد، تاریک می‌شود و در واقع، امشب، قسمت بیشتری از صفحه ماه پوشیده خواهد شد.

این ماه گرفتگی در کدام مناطق قابل مشاهده است؟

انتهای پیام



منبع

اخترشناسان برای اندازه‌گیری عمق ماه‌گرفتگی از اصطلاح «قدر گرفتگی»، (میزان eclipse) استفاده می‌کنند. بیایید برای لحظه‌های به تئوری مربوط به قدر ماه گرفتگی بپردازیم تا متوجه شویم در این زمان چه اتفاقی رخ می‌دهد. قدر ماه گرفتگی کسری از قطر ماه است که توسط سایه زمین پوشیده شده است. از آنجایی که زمین دارای دو نوع سایه است، ماه گرفتگی دو نوع قدر دارد. قدر umbral و قدر penumbral که هر دوی آن‌ها در زمان بیشترین گرفتاری محاسبه می‌شوند.

قدر umbral منفی به فاصله‌های از لبه قرص ماه مری تا لبه سایه umbral که توسط قطر ماه تقسیم می‌شود، می‌گویند.

به گزارش ایسنا و به نقل از استار واک، در ۵ می ۲۰۲۳ برابر با اردیبهشتماه ۱۴۰۲، مردم در بسیاری از نقاط اروپا، آفریقا، آسیا و همچنین فرصت فرصتی برای مشاهده یک ماه از نیم فصل را دارند. این رویداد نجومی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است، عمیق‌ترین ماه‌گرفتگی نیمه‌ها تا سال ۲۰۴۲ میلادی و سال ۱۴۲۱ شمسی خواهد بود.

بخوان  از برد ویجت ها در ویندوز 11 متنفرید؟ مایکروسافت امیدوار است که شما ممکن است نظر خود را تغییر دهید

گرفتگی نیم سایه: کمتر از ۰

برای اینکه ماه گرفتگی رخ دهد، خورشید، زمین و ماه باید در یک راستا قرار گیرند. با این، از آنجایی که صفحه مدار ماه به صفحه مدار زمین را دارد، گاهی اوقات آن‌ها به طور کامل تراز نمی‌شوند. بنابراین، زمین به نور خورشید به ماه می‌شود و بیشترین سایه زمین را بر روی قرص ماه می‌افتد که در اصطلاح به آن نیمه شبه می‌گویند.

در طی یک ماه گرفتگی نیم سایه، تنها سایه بیرونی زمین، (penumbra) روی قرص ماه می‌افتد.

امشب آخرین ماه گرفتگی نیم‌سایه تا ۱۹ سال دیگر

در طول ماه‌گرفتگی نیم سایه، ماه کمی تیره‌تر به نظر می‌رسد و این تفاوت با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست، اگر آسمان ابری یا غبار آلوده باشد. در زمان این رویداد، در نزدیکی نقطه میانی ماه گرفتگی، سطح ماه ممکن است به جای رنگ سفید معمولی، تیره‌رنگ تر و رنگی مایل به قهوه‌ای پیدا کند.

گفتنی است که واژه penumbra از ریشه لاتین دو واژه pene به معنای نیمه و umbra به معنای سایه گرفته شده است.

گرفتگی کامل: بیشتر از ۲

امشب آخرین ماه گرفتگی نیم‌سایه تا ۱۹ سال دیگر

گرفتگی جزئی: از 0.0 تا 0.9

گرفتگی کامل: بیشتر از ۱

گرفتگی نیم سایه: کمتر از ۱

گرفتگی جزئی: از ۱ تا ۲

امشب، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، ماه گرفتگی نیم‌سایه دارای قدر umbral -۰.۰۴۶ و قدر نیم سایه ۰.۹۶۵۵ رخ خواهد داد. این ماه‌گرفتگی نیم‌سایه در آسیا و استرالیا کاملاً قابل مشاهده خواهد بود. در هنگام طلوع یا غروب ماه، در آفریقا و اروپای شرقی و مرکزی نیز قابل مشاهده خواهد بود.

در ایران، این ماه گرفتگی در ساعت ۱۸ و ۴۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه به وقت کشورمان آغاز می‌شود، لحظه‌ای در ساعت ۲۰ و ۵۲ دقیقه و ۵۸ ثانیه خواهد بود و در ساعت ۲۳ و یک دقیقه و ۴۵ ساعت شبانگاه جمعه ۱۵ اردیبهشت به پایان خواهد رسید.

بخوان  کشف دنباله‌های سنگ در داده‌های «تلسکوپ فضایی هابل»