اولین آزمایش درمان با پرتوی پروتون برای سرطان پستان

سه بیمار مبتلا به سرطان پستان نیز به عنوان بخشی از اولین آزمایش جهانی این روش قبلاً تحت درمان قرار گرفته اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گردین، هر ساله حدود 30 هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان در بریتانیا پس از جراحی تحت پرتودرمانی قرار می گیرند. اگر این درمان به نظر می‌رسد، اما احتمال بروز مشکلات در آینده بر اثر آن وجود دارد.

اکنون یک آزمایش پیشگام، درمان با پرتوی پروتون (پرتو درمانی با پروتون) را آزمایش می‌کند. این درمان پیشرفته با استفاده از ذرات باردار به جای پرتوی ایکس، تومورهای پستان را به طور دقیق هدف قرار می دهد.

این کارآزمایی، درمان با پرتوی پروتون را با رادیوتراپی استاندارد برای بیمارانی که در معرض خطر قرار گرفتن برای درمان رادیوتراپی هستند، می‌توانند در مقابل درمان رادیوتراپی قرار گیرند.

بروز این موضوع بیشتر به این دلیل است که بافت سینه و غدد لنفاوی که نیاز به پرتودرمانی یا رادیوتراپی دارند، نزدیک به قلب هستند یا به این دلیل که بیمار از قبل، مشکلات قلبی زمینه‌ای دارد.

پروفسور دیوید سباگ-مونتفیوره، رئیس سابق گروه پژوهشی رادیوتراپی بالینی موسسه ملی پژوهش‌های سرطان به گاردین گفت: در درمان پرتوی پروتون پتانسیل استفاده‌ای از وجود وجود ندارد که به طور طبیعی بالقوه خطرات جانبی ناشی از درمان سرطان را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

این آزمایش ۱۹۲ نفر را در ۲۲ مکان مختلف در بریتانیا شامل می‌شود و بیمارانی که برای دریافت پرتودرمانی با پرتوی پروتون در نظر گرفته‌شده، در بیمارستان‌های کریستی یا کالج دانشگاهی لندن (UCLH) درمان می‌شوند.

بخوان  مایکروسافت با تبلیغات مرورگر Edge در ویندوز 11 به عمق جدیدی فرو می‌رود

پژوهشگران امیدوارند درمان با پرتوی پروتون به گروه‌های رادیوتراپی این امکان را می‌دهد که دوز مورد نیاز رادیوتراپی را در جایی که لازم است، ارائه می‌دهند، در حالی که دوز پرتویی به قلب ارسال می‌کند و بدون افزایش عوارض جانبی مانند پوست قرمز است. و تغییر در ظاهر پستان است.

پیش از این، محققان از درمان با پرتوی پروتون برای درمان بیماران به تومور در داخل و اطراف مغز یا نخاع استفاده کرده اند.

در حالی که درمان با پرتوی پروتون به طور محدود برای درمان سرطان پستان استفاده می‌شود، اما تعداد شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی‌ها هستند و هیچ کارآزمایی گزارش‌شده‌ای وجود ندارد که به طور مستقیم با پرتوی پروتون رادیوتراپی استاندارد مقایسه کند. کند.

سایر مشاوران رادیوگرافی درمانی و پژوهشگر ارشد این پژوهش می‌گوید: رادیوتراپی برای سرطان پستانسیل بسیار مفید است، اما پتانسیل درمانی با پرتوی پروتون برای کاهش احتمال مشکلات قلبی در آینده با این درمان که می‌تواند در گروه‌های کوچک مرتبط با مناطق رخ دهد، وجود داشته باشد. .

اولین کارآزمایی جهان با ۱۹۲ نفر شرکت کننده

یک پیشگوی مشکلات قلبی

پروفسور شالوت کولز، استاد انکولوژی بالینی سرطان پستان در دانشگاه کمبریج می‌گوید: تنها گروه بسیار کوچکی از مردم در آینده در خطر ابتلا به مشکلات قلبی قرار دارند، اما همچنان این مشکلات می‌توانند مشکل جدی داشته باشند.

کیم جونز، سومین بیماری است که تحت درمان با پرتوی پروتون برای سرطان پستان به عنوان بخشی از این آزمایش قرار می‌گیرد. او شیمی‌درمانی و به دنبال آن پستان‌ و غدد لنفاوی را تجربه کرده‌اند و سپس در این کارآزمایی پذیرفته شده‌اند. ماه گذشته او درمان با پرتوی پروتون خود را در بیمارستان کریستی به پایان رساند. جونز این درمان را عالی و بسیار آرامبخش توصیف می‌کند.

بخوان  هوشمندتر کردن ربات های حمل و نقل

کارآزمایی کنونی دوز تشعشع تحویلی به قلب را به عنوان یک «پیش‌بینی اولیه» مشکلات بیماری احتمالی می‌سنجد.

محققان در اولین کارآزمایی در نوع خود در جهان، بیماران مبتلا به سرطان پستان را تحت پرتودرمانی با پرتوی پروتون قرار دادند که تومورها را دقیقاً هدف می‌دهند و از مشکلات قلبی در آینده آینده می‌کند.