اولین ماموریت سرنشیندار بوئینگ دوباره به تعویق افتاد

ماموریت Crew Flight Test یا (CFT)، حامل فضای ناسا به نام‌های بوچ ویلمور (Butch Wilmore) و سونی ویلیامز (Suni Williams) خواهد بود که آنها را برای اقامت تقریباً هشت روزه به ایستگاه فضای بین‌المللی (ISS) می‌فرستد. اگر همه چیز در این پرواز آزمایشی خوب پیش برود باشد، ناسا احتمالاً استارلاینر را برای مأموریت‌های عملیاتی ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی امن می‌کند.

همچنین سایت پرتاب ماموریت CFT یعنی ایستگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در ماه‌های آینده شلوغ خواهد بود. اتحاد پرتاب یونایتد (ULA) در نظر دارد در بهار امسال با موشک Atlas V ماموریتی را برای نیروی فضایی ایالات متحده از کیپ کاناورال به پرواز درآورد و اولین پرواز موشک جدید Vulcan Centaur این شرکت نیز برای ماه مه از همین سایت هدف قرار گرفته است.

همچنین ناسا و بوئینگ قصد دارند یک سیستم آزمایشی زمینی دیگر برای چتر نجات آن انجام دهند و به گفته خود این آزمایش برای ماه مه هدف گذاری شده است.

انتهای پیام



منبع استیچ در این بیانیه، چندین مورد را برای به خطر انداختن این ماموریت ذکر کرد؛ عنوان بهار ترافیک قابل توجه در ایستگاه های بین المللی بین المللی (ISS) وجود دارد و با پرتاب ماموریت Ax-2 در ماه مه و ماموریت رباتیک باری بعدی شرکت اسپیس ایکس که برای ماه ژوئن (خردادماه) هدف قرار می گیرد، ایستگاه های شلوغی روزهای شلوغی را در اختیار دارد. پیش دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اولین پرواز سرنشین‌دار کپسول استارلاینر (Starliner) بوئینگ چند ماه دیگر به تعویق افتاده است و در حال حاضر برای ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیرماه ۱۴۰۲) هدف‌گذاری شده است.

بخوان  موشک ژاپنی در اولین پرتاب خود شکست خورد

شرکت بوئینگ اولین ماموریت فضایی سرنشیندار خود را که قرار است با کپسول استارلاینر انجام دهد، بار دیگر به تعویق انداخت و آن را به ۲۱ ژوئیه موکول کرد. در حالی که این پرواز آزمایشی به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ماه مه در نظر گرفته شده بود.

ماموریت CFT دومین سفر استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را رقم خواهد زد. این کپسول در ماه مه ۲۰۲۲ در یک ماموریت بدون سرنشین به نام OFT2 حدود یک هفته به ایستگاه بین‌المللی متصل شد.

استیچ همچنین گفت که ناسا چند زمان بیشتر برای تجزیه و تحلیل و تحلیل داده‌های مربوط به اجزای مختلف استارلاینر مانند سیستم چتر نجات آن، قبل از ارسال فضانوردان با این کپسول فضای می‌خواهد.

اما بار دیگر مقامات ناسا اعلام کردند که ماموریت CFT در فصل بهار ممکن نیست و این گزینه از روی میز کنار رفته است.

گفتنی است که کپسول استارلاینر نیز از موشک Atlas V استفاده خواهد کرد و این موشک ماموریت CFT را به فضا خواهد برد.

در حال حاضر یک فضای خصوصی آمریکایی، ماموریت‌های ارسال خدمه ایستگاه فضایی را می‌دهد که همان کپسول فضای کرو دراگون (Crew Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس را ساخته است. کرو دراگون اوایل این ماه در ششمین پروازی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضاینوردان را به ایستگاه فضایی برد.

استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما ارزیابی کنیم و تصمیم بگیریم که بهترین جستجو برای پرتاب CFT زودتر از ۲۱ ژوئیه نباشد.

ماه گذشته، مقامات بوئینگ و ناسا اعلام کردند که اولین فضانوردان استارلاینر، در ماموریتی به نام Crew Flight Test یا (CFT) در ماه آوریل (فروردین‌ماه)، به ایستگاه فضای بین‌المللی (ISS) خواهند رفت.

بخوان  ظاهر مصنوعی مصنوعی «چت جی‌پی‌تی» چگونه خواهد بود؟

اما انجام این ماموریت بار دیگر تغییر کرد؛ زمانی که مقامات ناسا اعلام کردند مامور CFT پس از ماموریت Ax-2 انجام خواهد شد. ماموریت Ax-2 یک پرواز خصوصی به این آزمایشگاه مدارک است که توسط شرکت Axiom Space انجام می‌شود. در نتیجه، ماموریت CFT برای اوایل ماه مه (اردیبهشت‌ماه) هدف‌گذاری و جدول زمانی پرتاب آن کمی به عقب کشیده شد.

استیچ گفت: در حال حاضر واقعاً هیچ مشکل یا نگرانی در مورد سیستم چتر نجات وجود ندارد. چتر نجات‌ها در کپسول نصب شده‌اند و در وضعیت خوبی هستند. فقط تمام داده ها را دوباره مرور کنیم و مطمئن شویم که واقعاً استارلاینر پروازی ایمن است.