اول از جوشکاری پرتو الکترونی برای ساخت توربین بادی

در حال حاضر، پایه‌های توربین‌های بادی از طریق روش‌های سنتی مانند جوشکاری زیرپودری (SAW) مونتاژ می‌شوند. با این حال، کنسرسیومی از مهندسی خلاء کمبریج نشان می دهد که جوشکاری با پرتو الکترونیکی (EB) از بسیاری جهات به مراتب بهتر و بسیار ایمان تر است.

این یک پروژه بدیع است که این نوآوری بریتانیا به عنوان یک فناوری پیشرو در جهان معرفی می‌کند.

نوآوری در استفاده از جوشکاری پرتو الکترونیکی در سازه های بزرگ تر مانند پایه های توربین های بادی هزینه ها را کاهش و افزایش می دهد.

برای اولین بار در انگلیس، از روش جوشکاری پرتو الکترونیکی برای ساخت توربین بادی استفاده می شود.

این نوع از فناوری جوشکاری پرتو الکترونی که با نام EbflowTM شناخته می شود، یک پیشرفت جدید در صنعت است. روش‌های سنتی که نیاز به جوشکاری در محفظه خلاء دارند، Ebflow از روش مقرون‌بهصرفه‌تر و کم‌زینه‌تر برای حفظ خلاء فقط در اطراف درز جوش‌خورده می‌کند.

جوشکاری با پرتو الکترون (Electron-beam welding) نوعی فرآیند جوشکاری ذوبی است که در آن پرتویی از الکترونهای پرسرعت به محل تلاقی دو قطعه تابانده می شود تا اتصال ایجاد شود. با تبدیل انرژی جنبشی الکترونها به گرما، قطعات ذوب و به هم پیوند می‌شوند. معمولاً برای جلوگیری از اتلاف و پراکندگی الکترونها، این عملیات در محفظه خلاء انجام می شود.

شرکت CVE سازنده این فناوری است، که خود را در جوش دادن پایه‌ها به شکل ۲۵ برابر سریعتر روش‌های فعلی و استفاده از ۹۰ درصد انرژی کمتر، ۸۸ درصد هزینه کمتر و تولید ۹۷ درصد انتشار کربن دی اکسید نسبت به روش SAW نشان می‌دهد. داده است.

بخوان  آمریکا چین را در ماه شکست خواهد داد

در بیانیه مشترک شرکت‌های دخیل در این نوآوری آمده است: مفتخریم که با نشان دادن قابلیت‌های جوشکاری پرتو الکترونی روی یک قطعه حیاتی دریایی، این روش نوآورانه را در مزرعه بادی Dogger Bank اجرا کرده است. این شرکت، بدون همکاری مشترک ممکن نبود. ما در مورد آنچه که می‌توان با توسعه این روش برای افزایش سرعت در جهت رسیدن به تولید صفر کربن به دست آورد، می‌توان کرد.

انتهای پیام



منبع

کاس افزود: این صرفه‌جویی‌های قابل توجه نه تنها به نفع صنعت مهندسی بریتانیا خواهد بود، بلکه می‌تواند به مصرف انرژی بریتانیا نیز نفع کند. این روش در یک پایه برای یک توربین اجرا شده است که در فاز دوم برنامه ریزی شده است.

بنابراین در آنچه که برای اولین بار در جهان انجام شد، این روش جوشکاری جدید مونتاژ توربین‌های بادی را به طور قابل توجهی سریع‌تر، ارزان‌تر، تمیزتر و کارآمدتر می‌کند. این روش جوش‌های با کیفیت بالا با خواص بردباری عالی را نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، چند شرکت در بریتانیا با همکاری هم، از توسعه روش انقلابی برای ساخت توربین دریایی با استفاده از جوشکاری پرتو الکترونیکی خبر داده اند.

مزرعه بادی Dogger Bank بیش از 100 کیلومتر از ساحل شمال شرقی انگلستان فاصله دارد.

اولی کاس (Olly Cass) مدیر پروژه انرژی‌های تغییرپذیر برای توسعه مزرعه بادی Dogger Bank می‌گوید: با توجه به اینکه تک‌پایه‌ها بیش از 90 درصد از فونداسیون‌های مورد استفاده در پروژه‌های بریتانیا را تشکیل می‌دهند، می‌تواند به طور پرتو الکترون می‌تواند صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه‌های آینده داشته باشد. باشد.

بخوان  Steam Deck به تازگی از تعداد زیادی بازی جدید پشتیبانی می‌کند – و همچنین برخی از اشکالات بسیار خوب را رفع کرده است

جوشکاری زیرپودری یکی از فرآیندهای جوشکاری توسط قوس است که در آن، نوک الکترود داخل پودری از مواد معدنی ویژه قرار می‌گیرد و قوس در زیر این پودر در طول مسیر جوشکاری تشکیل می‌شود. جوش مذاب و ناحیه قوس با قرار گرفتن در زیر پودر گرانولی متشکل از آهک، سیلیس، اسید منگنز، کلسیم فلوئورید و سایر ترکیبات از مصرف‌های جوی و اسیدی شدن می‌شود. زمانی که این پودر مذاب می‌شود، خاصیت رسانایی الکتریکی پیدا می‌کند و در نتیجه مسیری برای جریان برق بین الکترود و قطعه ایجاد می‌کند. این ضخیم پودر، لایه ذوب شده را به صورت می‌پوشاند و در نتیجه از پاشش مواد مذاب کامل و جرقه‌ها و همچنین تابش اشعه فرابنفش خطرناک و پخش می‌شود که همگی در جوشکاری برق دستی (SMAW) وجود دارد، مانع می‌کند. سپس پوشش مذاب منجمد شده به دلیل اختلاف در ضریب انقباض حرارتی آن با فلز مذاب، به راحتی از جوش جدا می شود.