آمریکا چین را در ماه شکست خواهد داد



بیل نلسون رئیس ناسا با اشاره به این که ژاپنی‌ها شرکای قابل اعتمادی در مأموریت‌های ماه هستند، گفت که آمریکا در مورد موضوع تصرف و بهره‌برداری از ماه شکست خواهد داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، قبل از این که ماموریت “آرتمیس ۱” ناسا با موفقیت در اقیانوس آرام سقوط کند، بیل نلسون رئیس ناسا در حال آماده شدن برای مرحله بعدی این ماموریت، یعنی فرستادن ماموریت‌های سرنشیندار به ماه بود. وی در یک مصاحبه جدید گفته است که ایالات متحده آمریکا این کار را بسیار در حال رقابت با چین انجام می دهد و مطمئن است که قبل از چینی ها به آنجا خواهند رسید.

بعدازظهر یکشنبه بود که کپسول بدون سرنشین اوریون، ماموریت “آرتمیس ۱” و سفر ۲.۲ میلیون کیلومتری(۱.۴ میلیون مایلی) خود را به ماه و بازگشت به زمین به پایان رساند و در ۱۶۰ کیلومتری سواحل شبه جزیره باخا در مکزیک فرود. آمد.

در حالی که نحوه عملکرد این فضا در طول سفر 5.5 روزه خود هنوز به شکل عمومی منتشر نشده است، پرتاب و فرود و بازیابی بدون حادثه آن به این معنی است که ناسا می‌تواند تا حد زیادی برنامه خود را برای ارسال مأموریت‌های سرنشیندار و برنامه‌ریزی کند. فرود روی ماه قبل از سال ۲۰۲۶ مطمئن بودید.

آخرین باری که فضانوردان آمریکایی به ماه رفتند، ایالات متحده در حال حاضر در رقابت با روسیه بود، اما این بار این چین است که به دنبال دستیابی به اهداف مشابه با این کشور است.

ماموریت های ماه چین

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) پروژه‌های موسوم به اکتشاف ماه چینی (CLEP) را که بیشتر به عنوان پروژه چانگ‌های (Chang’e) شناخته می‌شود، رهبری می‌کند. این پروژه متشکل از مدارگردها، کاوشگرها، مریخ نوردها و ماموریت‌های بازگشت نمونه است که اولین فضاپیمای خود را در سال ۲۰۰۷ به سوی ماه پرتاب کرد و همچنین می‌خواهد تا پایان دهه‌های گذشته یک ماموریت سرنشین‌دار را انجام دهد.

بخوان  کاهش فشار خون از زوال عقل جلوگیری می کند

پروژه چانگ‌های مانند برنامه آرتمیس ناسا با هدف راهاندازی یک پایگاه دائمی در قطب جنوب ماه دنبال می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که ببینیم چه کسی ابتدا به آنجا می‌رسد. به همین دلیل است که چین نیز مانند ناسا است که در حال ساخت موشک عظیم سامانه پرتاب فضایی(SLS) است، در حال ساخت نسخه خود از یک موشک بزرگ است.

در حالی که با انجام و پایان ماموریت “آرتمیس 1” تقریباً هیچ شکی وجود ندارد که ایالات متحده در یک ماه از چین پیش آمده است، اما این کشور آسیایی شهرت زیادی در زمینه سرعت دارد، وضعیتی که در گذشته در ساخت و توسعه جت های جنگنده وجود دارد. و وسایل نقلیه الکتریکی نشان داده است. بنابراین جای تعجب نیست که بیل نلسون، سناتور سابق و مدیر فعلی ناسا نسبت به حضور چین در این رقابت نگران باشد.

شراکت با ژاپن، رقابت با چین

بیل نلسون در مصاحبه جدید خود به هیچ شکل واضحی بیان نشده است که چین را برای مشارکت با ایالات متحده در ماموریت های ماه نشان نداده و حتی این کشور را در مورد فضای فضایی خود بسیار محرمانه کرده است. وی می‌گوید از اینکه سازمان ملی فضای چین جزئیاتی را در مورد اینکه بقایای پرتاب موشک خود را به کجا می‌کشد، فاش نکرد، ناامید شد و این چیزی است که در چند سال گذشته بارها اتفاق افتاده است.

در مقابل، همسایه آسیایی چین یعنی ژاپن، شریک قابل اعتمادی در برنامه های ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به ماه است. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) و شرکت تویوتا موتورز به طور مشترک روی ماه‌نوردی کار می‌کنند که فضانوردان می‌توانند در طول ماه‌های مختلف از این سازمان استفاده کنند و همچنین در حال ارائه سامانه‌های حمایت از حیات برای ایستگاه فضایی «دروازه قمری» است که به دور ماه ماه می‌رسد. خواهد چرخید. انتظار می‌رود یک فضانورد ژاپنی نیز در این ایستگاه مستقر شود.

بخوان  ۳ کهکشان را از چشم «هابل» و «جیمز وب» هم تماشا کنید

چینی که می‌دهد انفرادی و محرمانه کند، ایالات متحده آمریکا و ژاپن در حال حاضر کار بر روی رویایی هستند که اجازه می‌دهند در پروژه‌های فضایی بیشتر با آنها همکاری کنند.

نلسون ایالات متحده آمریکا مطمئن است که مامور دولت بر اساس برنامه فعلی خواهد رفت و فضانوردان آمریکایی در سال ۲۰۲۶ به قطب جنوبی خواهند رسید.

انتهای پیام



منبع