کشف میدانگرانشی از اولین لحظه جهان

در فیزیک مدرن، زمان، بُعد چهارم جهان می‌شود. اینشتین دریافت می‌کند که نمی‌توانم مفهوم فضا و زمان را از هم جدا کنم و هندسه‌ای جهان، چهار بعد از آن (سه بعد فضا و یک بعد زمان) است. او در تئوری نسبیت این هندسه را فضا-زمان نامید. گرانش یا جاذبه در این تئوری انحنایی در فضا-زمان است. این انحنا را جرم می‌کند. هر چه جرمی بیشتر باشد انحنای بزرگتری در فضا-زمان ایجاد می‌کند. این انحنا در واقع موقعیت جسم را مشخص می‌کند. وقتی جسمی حرکت می کند، انحنایی است که در فضا-زمان ایجاد می کند هم حرکت می کند.

این کشف جدید

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، پرده‌برداری از اسرار اولین آغاز آغاز کیهان همیشه یک موضوع وسوسه‌انگیز برای محققان و کیهان‌شناسان بوده است و اکنون، گروهی از پژوهشگران به کشفیات پیشگامانه دست یافته‌اند که نویدبخش تابش نور در این لحظه مرموز آغاز می‌شود.

انتهای پیام



منبع

اسکیل‌ها ساختارهای موضعی عجیب و غریبی هستند که زمانی مشخص می‌شوند که مشخص‌کننده آن‌فلیتون تحت نوسانات با فرکانس بالا قرار می‌گیرند. این ساختارها، قابل توجه برای دوام طولانی‌مدت هستند، اما چیزی که پژوهشگران کشف کردند این است که وقتی این اسکیلون‌ها در نهایت فرو می‌پاشند، گرانشی تولید می‌کنند که موج‌هایی در بافت فضا-زمان هستند.

با هر مکاشفه جدید، به کشف اسرار کیهان و به دست آوردن درک عمیق از جایگاه خود در آن نزدیکتر می‌شویم. سفر برای کشف اولین لحظه پویایی جهان به تازگی یک جهش کوانتومی رو به جلو است و آینده بسیار الهام‌بخش‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

بخوان  ساخت پای مصنوعی هوشمند توسط سازمان تحقیقات فضایی هند

موج گرانشی از نظر نظری انرژی تابش گرانشی را منتقل می‌کند. منابع موج‌های گرانشی شامل سیستم‌های ستاره دوتایی است که یکی از اعضای آن کوتوله سفید، ستاره نوترونی یا سیاه‌چاله باشد. همچنین این باعث می‌شود که سرعت برهمکنش‌های گرانشی محدود باشد اما در فیزیک کلاسیک اینگونه نیست.

برای اینکه این موضوع روشن شود، یک صفحه بسیار نرم لاستیکی منعطف را در نظر بگیرید. اگر توپ بسکتبال را روی آن قرار دهید، جرم زیاد آن باعث فرورفتگی در صفحه لاستیکی خواهد شد. حال کمی این توپ را بغلتانید تا از نقطه A به نقطه B برود؛ انحنای موجود در صفحه لاستیکی نیز همراه با توپ جابجا خواهد شد و از A به B خواهد رفت. واضح است که نقطه یک دیگر آنحنا نخواهد و بالا خواهد آمد. این از پایین به بالای صفحه باعث ایجاد نوعی موج می شود. در ساختار فضا-زمان، این خلاصه، گرانشی نامیده می‌شود.

این یافته‌ها یک اتفاق مهم را نشان می‌دهند و چشم‌انداز تازه‌ای را در مورد مطالعه اولین لحظه جهان ارائه می‌دهند. یک روش برای بررسی پویایی اولیه جهان، مستقل از تشعشعات پس‌زمینه مایکروویو کیهانی ارائه می‌دهند.

پس از مه‌بانگ‌، دوره‌ای به نام انبساط یا تورم روی داد که طی آن جهان با سرعت شگفت‌انگیز منبسط شد. این گسترش توسط میدانی به نام میدان انفلیتون (فیلم باد) هدایت شد. بر اساس نظریه‌های کیهان‌شناسی، پس از دوره تورم، پدیده جالب دیگری رخ داد که تشکیل اسکیلون‌ها (تشکیل اسیلون‌ها) نامیده می‌شود.

پیامدهای این پژوهش، مفهوم است. تصور کنید که بتوانید به گذشته نگاه و جهان را که در ابتدای راه بوده است، مشاهده کنید.

بخوان  Google Meet فکر می کند که بالاخره ممکن است بتواند تیم های مایکروسافت را سرنگون کند

مثال‌هایی که ما مشتاقانه منتظر نسل بعدی رصدخانه‌های گرانشی و اکتشافات پیشگامانه‌ای هستیم که به ارمغان خواهند آورد، واضح است که حوزه کیهان در حال ورود به عصر اکتشافات بی‌سابقه است.

یک پروژه جدید گرانشی را از اولین لحظات کشف می‌کند، پیشرفتی که درها به بررسی جهان آغازین مستقل از مطالعات سنتی تشعشعات پسزمینه کیهانی باز می‌شود.

اکنون این گروه پژوهشی متشکل از کالویان لوزانوف و ولودیمیر تاخیستوف از مؤسسه کاولی برای فیزیک و ریاضیات کیهانی (Kavli IPMU) از طریق شبیه سازی، سفری را برای کشف رازهای پنهان در میدان انفلیتون آغاز کردند.

موج گرانشی است که توسط میدان گرانشی تولید می شود. مانند گرانشی چینهای ریزی در تارو پود هستی، مثلی هستند که دریا را درمی‌نوردند. وجود این نوع از تجربی توسط آلبرت اینشتین در سال 1916 از طریق نظریه نسبیت عام به طوری که نظری پیش بینی شد و صد سال بعد در سال 2016 به کمک تجربیات لایگو به طور مشابه مشاهده شد و در سال 2017 دانش آموزان به نام های راینرویس، بری سی بریش و کیپ مشاهده شدند. تورن به طور ‌ جایزه مشترک نوبل فیزیک ۲۰۱۷ را به دلیل تلاش‌های خود در زمینه ساز لایگو و مشاهده گرانشی دریافت کردند.

در پژوهشی که به تازگی در مجله Physical Review Letters منتشر شده است، تحقیقات علمی دانشمندان را برای کاوش پویایی جهان آغازین با استفاده از امواج گرانشی کشف‌اند.

ردیابی نظریه گرانشی در واقع دو مهم فیزیک و کیهان‌شناسی را ثابت کرده است، فرضیه نسبیت عام اینشتین که حدود صد سال پیش (۱۹۱۶) ارائه و نظریه دیگری به نام نظریه تورم کیهانی است که در دهه هشتاد میلادی مطرح شد.

بخوان  آیا سد آتاتورک در خطر است؟

پژوهشگران با بررسی گرانشی ساطع شده در طول فروپاشی اسکیلون‌ها می‌توانند اسرار آنچه را که در آن لحظه حیاتی رخ داده است، کشف کنند. این یافتن یک گنجینه پنهان از اطلاعاتی است که غیرقابل دسترسی است.

هم افزایی بین مدل‌های نظری، تکنیک‌های محاسباتی پیشرفته و مشاهدات، این پتانسیل را دارد که ما را از جهان جهان متحول کند.

با نگاهی به آینده، توسعه پیشرفت‌های توسعه‌ای و منابع ابرمحاسباتی نویدبخش است. این پیشرفت‌های فناورانه ما را برای کاوش در لحظات اولیه کیهان افزایش می‌دهد و بینش‌های دقیق‌تری را در اختیار ما قرار می‌دهد.

رویدادهای عظیم کیهانی مثل انفجار ابرنواخترها که انرژی‌های عظیم در آنها با سرعت نور حرکت می‌کنند، موج گرانشی تولید می‌کنند.