بازدید رئیس جمهور فرانسه از ناسا و تماشای جدیدترین تصویر “جیمز وب”

ستاره‌ها شکل می‌گیرند که ابرهای گاز و غبار در داخل کهکشان‌ها فرو می‌روند. وقتی که کشان‌ها با هم ادغام می‌شوند، ستاره‌های بیشتر متولد می‌شوند و ستاره‌شناسان به دنبال یافتن علت این پدیده هستند.

نواحی درخشانی که محل تولد ستاره‌ها مورد توجه منجمانی هستند که از جیمز وب استفاده می‌کنند، قرار می‌گیرند زیرا این نواحی زمانی که در مادون رصد می‌شوند، به نظر می‌رسند.

اخترشناسان از این تلسکوپ فضایی برای مطالعه شیوه‌های زندگی کهکشان‌ها و اینکه چرا کهکشان‌های فروسرخ نورانی مانند «II ZW ۹۶» در نور فروسرخ می‌درخشند و به بیش از ۱۰۰ میلیارد برابر خورشید ما می‌رسند، استفاده می‌کنند.

ابزارهای وب را بر روی کهکشان‌ها در حال ادغام از جمله «II ZW 96» کرده‌اند، تا به تشخیص جزئیات آن‌ها بپردازند و آن‌ها را با تصاویری که پیش از این توسط تلسکوپ‌های زمینی و تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده، مقایسه کنند. با در نظر گرفتن همه این موارد، رصد کهکشان‌ها می‌توانند کامل‌تر از چگونگی تغییر کهکشان‌ها در طول زمان ارائه کند.

این دو کهکشان که با نام “II ZW 96” می‌شوند در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین در فلکی دلفین قرار دارند. نقاط روشن نور در پسزمینه این تصویر نشانگر کهکشانهای دوردست دیگر است.

تلسکوپ جیمز وب، به گونه‌ای طراحی می‌شود که کم‌کشان‌های نور و دور و جهان‌های دیگر را رصد کند. این تلسکوپی، یک ماموریت بین‌الملل بین ناسا و شرکای آن یعنی آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است.

برای ثبت این تصویر از دوربین مادون قرمز وب و ابزار مادون قرمز میانی استفاده شد.

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و رئیس جمهور فرانسه با هم به تماشای آخرین تصویر تلسکوپ فضای جیمز وب از دو کهکشان در حال حاضر نشستند.

کهکشانهای مادون قرمز درخشان

نواحی درخشانی که محل تولد ستاره‌ها در مرکز تصویر می‌درخشد و بازوهای مارپیچی پایین کهکشان به دلیل کشش گرانشی ناشی از ادغام پیچه است.

تلسکوپی فضای جیمز وب در روز چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و پس از گذشت چند ماه به مدار مورد نظر خود در نقطه‌ی لاگرانژ ۲، مکان در مدار خورشید و در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین رسید. این تلسکوپ پس از آن چند ماه را به صورت پیکربندی و آماده سازی ابزارهای خود کرد و در نهایت اولین تصاویر را در روز ۲۱ تیر ۱۴۰۱ منتشر کرد.

بازدید رئیس جمهور فرانسه از ناسا و تماشای جدیدترین تصویر "جیمز وب"

ظاهر چرخشی دو کهکشان زمانی ایجاد شد که آنها شروع به ادغام کردند و این فرآیند ظاهری آنها را تغییر داد. ادغام کهکشانی زمانی رخ می دهد که دو یا چند کهکشان در فضا با هم برخورد می کنند.

امانوئل مکرون(Emmanuel Macron), رئیس جمهور فرانسه و کامالا هریس(Kamala Harris), معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان بازدید از مقر ناسا در واشنگتن در روز چهارشنبه به تماشای تصویر جدید وب و همچنین ترکیبی جدید از ستون‌های آفرینش که توسط این رصدخانه فضایی ثبت شده بود، نشستند.

نور مادون قرمز برای چشم نامرئی است اما انسانهای وب به آن اجازه می‌دهند تا بخش‌های دیده نشده از جهان را رصد کند.

انتهای پیام



منبع

بازدید رئیس جمهور فرانسه از ناسا و تماشای جدیدترین تصویر "جیمز وب"

به گزارش ایسنا و به نقل از سیان‌ان، بی‌نظمی دو کهکشان در حال ادغام در آخرین تصویری که تلسکوپی فضای جیمز وب ثبت کرده است، به زیبایی می‌درخشد.

بخوان  افشای جدید تغییرات بزرگی را در ویندوز 11 نشان می دهد