با پیشرفتهترین شهرهای جهان از نظر تکنولوژی و نوآوری آشنا شوید 1 بیتی

محبوبیت و کاربردهای سیستمهای ابری نیز در فناوریهای جدید و نوظهور روندی رو به رشد دارد. چنین روشهایی، امکان پیادهسازی سیستمهایی را میدهند که میتوانند در شرایط «عدم قطعیت» (Uncertainty) نیز تصمیمگیری کنند. این شبکهها معمولا سیستمی از عصبهای به هم پیوستهاند که میتوانند مقادیر ورودی را با تزریق اطلاعات در شبکه محاسبه کنند. این واژه در زمان فروپاشی امپراتوری عثمانی و به ویژه بالکان ساخته شد. آلن تورینگ یکی از ریاضیدانانی بود که آزمونی را پیشنهاد داد که توانایی ماشین را برای تکثیر اعمال انسان، به میزانی که قابل تمایز از رفتار خود انسان نباشد، اندازهگیری میکرد. در حالی که AI می تواند به طور چشمگیری به جهان کمک کند، متأسفانه می تواند به تروریست ها نیز کمک کند تا بتوانند حملات تروریستی خود را راحت تر انجام دهند، بسیاری از سازمان های تروریستی در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام حملات در کشورهای دیگر استفاده می کنند، در حقیقت، داعش اولین حمله پهپادی موفق خود را در سال 2016 انجام داد که باعث کشته شدن 2 نفر در عراق شد، اگر هزاران هواپیمای بدون سرنشین با برنامه نویسی پرتاب شوند تا فقط یک عده خاصی از افراد را بکشند، این یک نوع حمله تروریستی بسیار ترسناک است که فناوری به آن کمک می کند، سازمان های تروریستی همچنین می توانند از وسایل نقلیه خود مختار برای تحویل و انفجار بمب بدون هیچ کمک انسانی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، با توجه به آنکه در سالهای اخیر توجه بسیاری از شرکتهای فعال در زمینه تکنولوژی و غولهای فناوری در جهان بر روی توسعه و گسترش فناوریهای نوینی همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و شبکه اینترنت ۵G، هوشمندسازی شهرها و برقراری اینترنت اشیا تمرکز کردهاند، حالا موسسه تحقیقاتی گارتنر پیشبینی و اعلام کرده است که مجموع هزینههای جهانی در بخش فناوری و ارتباطات در سال آینده میلادی به ۳.۸ تریلیون دلار سایت 1biti خواهد رسید. اتوماسیون، پلتفرمهای محاوره ای، بات ها و ماشینهای هوشمند را می توان با حجم بالایی از داده ها برای بهبود بسیاری از تکنولوژی ها در خانه و در محل کار، از هوش امنیتی تا آنالیز سرمایه گذاری، ترکیب نمود.

روانشناسی مهندسی که گاه به آن، مهندسی عوامل انسانی نیز گفته میشود، در پی بهبود ارتباط افراد با وسایل مکانیکی است. هدف مورد نظر این ابزار، بهبود دانش و عملیاتهای مکانیکی بود تا جایی که حتی کماستعدادترین فرد نیز بتواند با آن کار کند و همه کار آن با کمک و دانش یک ذهن غیر انسانی انجام شود. این اولین باری بود که به این کلمه اشاره شد. درس هوش مصنوعی در دانشگاهها در مقطع کارشناسی رشتههای مهندسی کامپیوتر به عنوان یک درس از پایه به طور کامل تدریس میشود، سپس افراد علاقهمند به این حوزه میتوانند ادامه تحصیل خود را در این گرایش پیش ببرند و تحصیل در این حوزه را در مقطعهای گوناگون انجام دهند. از این منظر پردازش زبان طبیعی به حوزه تعامل انسان-کامپیوتر مربوط میشود یعنی ایجاد توانایی در کامپیوتر برای استخراج مفهوم ورودی زبان انسانی یا طبیعی. این تکنولوژی رویای دیرین بشریت بوده که این روزها به یمن فناوری و تکنولوژی پرده برداری میشود. این مکاشفه، به صورت معمول برای ایجاد راهحلهای مفید در مسائل بهینهسازی و جستوجو استفاده میشود.

با شروع هر دهه جدید، ابتکارات و یافتههایی از راه رسید که دانش بنیادین افراد در رشته هوش مصنوعی و چگونگی پیشرفت هوش مصنوعی از یک فانتزی غیرقابل دسترس را به سوی یک واقعیت ملموس در نسلهای کنونی و آینده تغییر داد. هرچند ممکن است هوش مصنوعی بسیار رازآمیز و ناملموس دیده شود، اما وقتی دانش بیشتری درباره آن به دست میآوریم، درک آن سادهتر از چیزی خواهد بود که فکر میکردیم. سالهای سال است که نویسندگان این مجموعه با ارائه ی اندوخته ها و تجربیات خود در حوزه های برنامه نویسی، طراحی وب و هوش مصنوعی که دانش آموخته و فعال این حوزه هستند در کنار شما میباشند. سوالات رایجی که به آنها پاسخ داده شده است شامل، پیشنیازهای درس هوش مصنوعی، منابع آن، مباحث مطرح شده در این درس و سایر موارد است.

به این دو بخش قبل از ورود به کدهای اصلی پروژه هوش مصنوعی، پیشپردازش دادهها نیز گفته میشود. مارک زوكربرگ از زمانی كه این شبكه ی اجتماعی عظیم را راه اندازی كرده است همواره در بین فهرست ثروتمندان دنیا جایی برای خود دست و پا كرده است. امروزه AI ابزاری عالی برای توسعه علوم رایانه و هوشمند کردن تجهیزات به شمار میرود، این فناوری در همه صنایع، انقلابی به پا کرده و بسیاری از مشکلات پیش روی بشر را حل کرده است اما توجه داشته باشید که هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود است و در صورت عدم مدیریت صحیح میتواند آسیبهای بزرگی به دنبال داشته باشد. این ماشین محاسبات شناختی ، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی را به عنوان یک دستگاه “پاسخ دادن به سؤال” اعمال می کند. بگذارید به روزهای ویندوز و سلطنت مایکروسافت بازگردیم، مایکروسافت به هرکسی اجازه می داد که برای ویندوز برنامه بسازد. هوش مصنوعی یک مفهوم بزرگتر از ماشین لرنینگ و با هدف ایجاد ماشینهای هوشمند است که می تواند توانایی رفتاری و تفکر انسان را شبیه سازی کند ، در حالی که ، یادگیری ماشین یک برنامه یا زیر مجموعه هوش مصنوعی است که به ماشین ها اجازه می دهد از داده ها و اطلاعات بیاموزند بدون اینکه از قبل برنامه ریزی شوند.

بخوان  نقدهایی در باب اینترنت ملی 1 بیتی
AI ساختار و ترتیب داده ها را می یابد تا الگوریتم یک مهارت را کسب کند: الگوریتم به یک طبقه بندی کننده یا یک پیشبینی کننده تبدیل می شود. یکسری Agent (همون مورچه ها) شروع میکنن جواب های مختلف رو تست میکنن و به میزان صحیح بودن اون جواب یک نمره میدن (همون فرومون) که هی توی هر قدم از این امتیاز کم میشه (چون فرومون بعد از مدتی از بین میره) اگه یه جواب خوب پیدا بشه همه ی Agent ها اون جواب رو انتخاب میکنن و هی امتیازش رو بیشتر میکنن. «رباتیک» (Robotics): این حوزه، شاخهای از هوش مصنوعی است و با استفاده از آن میتوان رباتهای هوشمندی ساخت که رفتار و احساسات انسانها را به صورت خودکار تقلید میکنند. با اتومبیلهای خودمختار که در جاده ها حرکت میکنند و هواپیماهای بدون سرنشین که بالای سر ما پرواز میکنند، نمیتوانید تأثیر هوش مصنوعی را بر زندگی روزمره انکار کنید. عامل تنها مشاهده کرده و سپس عمل میکندامروزه ردپایی از هوش مصنوعی را میتوان در علوم مختلفی اعم از پزشکی، علوم هوافضا، اکتشافات، تسلیحات نظامی، پیش بینی وضع هوا، نقشه برداری و شناسایی عوارض، تشخیص صدا، تشخیص گفتار ؛ دست خط ؛ بـــــازی ها و نرم افزارهای رایانه ای مشاهده کرد.

پردازش زبان طبیعی (NLP): NLP به نرمافزار، کامپیوتر یا ماشین اجازه میدهد تا نوشتههای انسانی را درک، تفسیر و حتی تولید کنند. تحقیقات اولیه در حوزه AI در دهه ۱۹۵۰ به کنکاش در مباحثی همچون حل مساله و روشهای نمادین پرداختند. به لطف متفکران قدیم، هوش مصنوعی در دهه ۱۷۰۰ و پس از آن بیش از پیش مطرح شد. به این پدیده «اثر هوش مصنوعی» گفته میشود. این نوع هوش مصنوعی هنوز وجود ندارد. علیرغم پیشرفت عظیم هوش مصنوعی در سال های اخیر، هوش مصنوعی و روبات ها هنوز از بسیاری جهات به ویژه در مورد حل مشکلات جدید یا پیمایش در محیط های ناآشنا گنگ هستند. امروزه، هفت دهه پس از تلاشهای جدی برای ساخت هوش مصنوعی، ما هنوز راه درازی تا ساخت ماشینهایی داریم که در هر جایی به هوشمندی انسان هستند، چه برسد به هوشمندتر. تفکراتی که ابتدای امر به هوش مصنوعی توجه نشان دادند مربوط به فلاسفه کلاسیک، ریاضیدانان و منطقدانانی است که نمادها را به صورت مکانیکی دستکاری کردند و درنهایت منجر به اختراع کامپیوتر دیجیتالی قابلبرنامهریزی به نام کامپیوتر آتاناسوف بری (ABC) در دهه ۱۹۴۰ شد. جان وینسنت آتاناسوف، فیزیکدان و مخترع همراه با دستیارش کلیفورد بری، یک کامپیوتر آتاناسوف-بری (ABC) را با هزینه ۶۵۰ دلار در دانشگاه ایالت ایوا ساختند.

هوش مصنوعی یک زمینه شگفتانگیز است که شامل بسیاری از زمینههای فرعی دیدنی است. در واقع بحث هایی که در مورد هوشمندی و هوش مصنوعی مطرح شده است؛ تنها به دوره ی امروزه ی ما و قرن ۲۱ مربوط نمی شود، بلکه از سال ۱۹۵۰ این مباحث به طور جدی مطرح شد. این واژه به سیستمی اطلاق می شود که قادر به مقابله با هر کار کلی است که از آن خواسته می شود ، دقیقاً همانند یک انسان. به عبارت دیگر، در آینده از بالی میتوان بهعنوان یک دستیار خانگی برای باز کردن درب منازل، روشن کردن تلویزیون یا حتی فراخوانی جاروبرقیهای هوشمند برای تمیز کردن اتاقها استفاده کرد.

بخوان  خرید اینترنتی پیراهن مردانه آستین کوتاه، آستین بلند و اسپرت مردانه

این موضوع همون موضوعی هست که متفکرا و یکسری دانشمندا میگن بسیار خطرناکه و میتونه منجر به نابودی بشر بشه! این بدان معنی است که با گذشت زمان، ظرفیت باتری نیکل کاهش پیدا میکرد، زیرا چرخههای شارژ کوتاه و کوتاهتر را به اشتباه به در نظر میگرفت. موضوعاتی مانند یادگیری ماشین، شبکه عصبی، پردازش زبان طبیعی، الگوریتم ژنتیک و غیره از جمله راه حلهای هوشمند این طیف هستند. ابتدا در بخش بعدی به بررسی زبان برنامه نویسی پایتون پرداخته میشود که یکی از مهمترین زبانها برای برنامه نویسی هوش مصنوعی به حساب میآید. هوش مصنوعی(به انگلیسی: artificial intelligence)به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان میدهد، گفته میشود. AI در تشخیص نیازهای ما و ارائه تبلیغات بسیار موفق عمل کرده است، بنابراین از دفعات بعد که به صورت آنلاین در فضای مجازی میگردید اگر تبلیغات مورد نظر خود را دیدید یا محصول مورد نیازتان برای خرید به شما پیشنهاد شد، قطعا بدانید پشت پرده این ماجرا هم هوش مصنوعی پنهان شده است! رویکردهای زیر-نمادین (Sub-Symbolic Approaches): این رویکردها در شکل بالا با رنگ قرمز نمایش داده شدهاند. در این گزارش 22 شهر از سراسر دنیا بهعنوان بهترین مراکز برای فعالیت صنعت تکنولوژی انتخاب شدهاند. علاوه بر این با گسترش حضور هوش مصنوعی و ماشین ها در زندگی بشر، برخی مهارت های برنامه نویسان نظیر تبحر در حل مسائل، درک چگونگی کارکرد سیستم های فنی و بهینه سازی آنها بیش از پیش اهمیت پیدا خواهند کرد.

این شرکت همچنین در حال ساخت قابلیتهای قوی در حوزههای دیگری چون هوش مصنوعی است. اما این همه چیز نیست، تصور میشود که AI نقش بزرگتری را در این صنعت بازی میکند زیرا بانکهای بزرگ در سراسر جهان، میلیاردها دلار در فناوری هوش مصنوعی سرمایه گذاری میکنند. او بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین در جهان را به گونه ای راه اندازی کرد که در سال ۲۰۱۸ با ثبت ۱۱۲ میلیارد دلار دارایی به عنوان دومین فرد ثروتمند در جهان شناخته شد. امام وضعیت با توان باورنکردنی کامپیوتر و داده های بزرگ تغییر یافت. هوش مصنوعی توانایی یک کامپیوتر در تفکر و یادگیری است.

ولی چی میشد اگه یه الگوریتمی وجود داشت که دقیقا مغز آدم رو شبیه سازی میکرد؟ 1. نیاز به اطلاعاتی وجود دارد درباره اینکه جهان مستقل از عامل چگونه تغییر میکند؟ نقش اینترنت در این کشور چنان مهم است که در سال 2010 دولت دسترسی به ارتباط باند پهن را برای تمام شهروندان کشور به یک حق قانونی تبدیل ساخته و به اولین کشور جهان در این زمینه تبدیل گردید. در ادامه شما را با کاربردهای هوش مصنوعی در این صنعت آشنا میکنم. آموزگارانی که با او در حین چوپانی آشنا شدند، برای رفتناش به مدرسه یاری کردند. بیش از نسل های گذشته، آنها نسبت به ایمنی وسواس دارند و در برابر ناعدالتی و نابرابری هیچ صبر و شکیبایی از خود نشان نمی دهند. به بیان ساده، الگوریتم یادگیری ماشین برنامههای کامپیوتری هستند که توانایی یادگیری از دادهها یا اطلاعات را دارند. در این دوره آموزشی، مفاهیم درس طراحی الگوریتم به بیان ساده و به طور جامع ارائه شدهاند.

این گونه منطق ها اساس کامپیوتر های دیجیتال و برنامه پذیر شده اند. پروژههای فعلی جوردن ایدههای اقتصادی را در ترکیب قبلی او از علم کامپیوتر و آمار ترکیب میکند. به عنوان مثال، آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) پروژه های نقشه برداری خیابانی را در دهه ۱۹۷۰ تکمیل نمود. ۶٫ AI بیشترین بهره برداری را از داده ها می کند،وقتی الگوریتمها خودفراگیر باشند، داده ها خودشان به دارایی معنوی تبدیل می شوند. حالا مکانها و کشورهای مختلفی در جهان وجود دارند که میتوانند به دره تکنولوژی بعدی تبدیل بشوند. تقریبا اکثر فناوریهای روز دنیا پیوندی تنگاتنگ با صنایع و تولید و تجارت دارند. در حالی که این مدلها جملات صحیح دستوری تولید میکردند که در اغلب اوقات حتی از نظر منطق با هم سازگار نبودند. اگر درست حدس بزنم اکثر شما در حال خواندن این مقاله در تلفن هوشمند خود هستید، امروزه تلفن هوشمند به ضروری ترین وسیله برای هر فرد تبدیل شده است که همه ما تقریبا تمام وقت از آن استفاده میکنیم. بسیاری از کسب و کارهای سنتی در آینده نزدیک به این پلتفرم ها منتقل و دیجیتالی خواهند شد. سوئد هم مانند اغلب کشورهای حوزه اسکاندیناوی در دسته موفقترین کشورها از نظر استفاده از تکنولوژیهای جدید و استراتژیهای رقابتی در این زمینه قرار دارند.

بخوان  نقش تکنولوژی در زندگی امروز انسانها؛ تکنولوژی چگونه زندگی انسانها را تغییر داده است؟ 1 بیتی

با نگاهی دیگر، اگر کار آمریکا است، “کرونا از شرور اخلاقی است” و اگر واکنش طبیعت است (هر چند که فرض ما این باشد که طبیعت به شرور اخلاقی ما واکنش نشان داده است)، “کرونا از شرور طبیعی است” . در ادامه این مطلب، درباره پیشرفتهای علمی تاریخچه هوش مصنوعی، بیشتر خواهید آموخت. تاریخچه هوش مصنوعی به فلاسفه باستان برمیگردد که میاندیشیدند مصنوعی شدن، انسان ماشینی و سایر وسایل خودکار به نوعی وجود دارد یا میتواند وجود داشته باشد. به عنوان مثال، آنها جهت بهبود تعامل انسان و ماشین میکوشند ماشینهایی طراحی کنند که بخشهای مختلف کار با آنها در بهترین محل قرار گرفته باشد تا به این ترتیب عملکرد، امنیت و راحتی آنها در بهترین حالت ممکن باشد. طبق اطلاعاتی که سونی در این خصوص منتشر کرده پلیاستیشن ویآر۲ از قابلیت سازگاری با پلی کنسول پلی استیشن ۵ بهره میبرد. هیچ یک از این موارد به تفکر خلاق لازم برای کدنویسی نیاز نداشته و به هیچ عنوان قابلیت پایین کشیدن برنامه نویسان از اریکه قدرت را ندارد. هوش مصنوعی تمام رفتارهای گذشته، جستجوهای وب، تعامل و سایر مواردی را که هنگام حضور در این وب سایتها انجام دادهاید، در حافظه خود ضبط میکند. دیجیتال ترند در سال 2006 با هدف اطلاع رسانی ساده و همهگیر در بین افراد جامعه در تمام حوزههای تکنولوژی، تاسیس شد.

و یکسری مثال هم زدیم از الگوریتم هایی که از قوانین طبیعی و یا رفتار مورچه ها کپی برداری شده. البته تکامل کدنویسی به مرور زمان همیشه جریان داشته و برای مثال در دهه ۹۰ میلادی زبان پرل در اوج قرار داشت و حالا نوبت به درخشش پایتون و جاوا اسکریپت رسیده است. جنگ برای تصاحب استعدادهای فناوری به اوج خود رسیده است و این شرکت ها توانسته اند اعتباری برای خود در میان جوانان که نیروهای کار آتی آن ها هستند ایجاد کنند. در دهه ۱۹۶۰، وزارت دفاع آمریکا به این حوزه علاقه نشان داد و آموزش کامپیوترها برای تقلید از استدلال انسانی را آغاز نمود. در اجرای سیستم خبره، موتور همانند یک انسان بر اساس پایگاه دانش، استدلال میکند. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سیستمهایی گفته میشود که میتوانند واکنشهایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیهسازی فرایندهای تفکری و شیوههای استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. بهعبارت دیگر، دانش حاصل شده از یک مدل یادگیری، برای حل یک مسأله دیگر استفاده میشود و از این طریق، زمان و منابع کمتری برای حل مسائل مرتبط صرف میشود. در حال حاضر تنها این نوع Artificial intelligence قابلاستفاده است و دو نوع دیگر فعلاً در حد فرضیه هستند؛ البته حتی این نوع ساده از هوش ساختگی نیز در بیشتر موارد کاملاً مانند انسان عمل میکند و در برخی موارد از انسان هم پیشی گرفته است؛ اما متأسفانه تنها زمانی بینقص عمل میکند که در محیطی ساده با شرایط کاملاً کنترلشده قرار گیرد.

در پنج سال آینده، تراشه های تخصصی AI، همراه با پردازش بیشتر، ذخیره سازی و سایر قابلیت های پیشرفته، به یک مجموعه گسترده تر از دستگاه های Edge افزوده خواهدشد . برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید. در اکثر موارد، این افراد پس از اتمام دوره کارآموزی خود، با شرط موفقیت در دوره، میتوانند در همان شرکت استخدام شوند و شروع به کار کنند. دستیارهای مراقبت از سلامت شخصی می توانند به عنوان مربیان زندگی عمل نموده و به شما یادآوری کنند که قرصهایتان را بخورید، ورزش کنید یا تغذیه سالمتری داشته باشید. این موضوع در مراودات شخصی و تجاری بسیار حائز اهمیت خواهد بود. یکی پر کاربرد ترین الگوریتم های هوش هست (از این به بعد به جای هوش مصنوعی میگم هوش ?) کاربرد این الگوریتم برای بهینه سازی هست. از دهه ۱۹۵۰ به بعد، بسیاری از دانشمندان، برنامهنویسان، منطقدانان و نظریهپردازان به تحکیم آنچه امروز از هوش مصنوعی میدانیم، کمک کردند.