بررسی اطلاعات از رکورد تعداد لکه‌ روی سطح خورشید

لکه‌های خورشیدی مناطق از میدان‌های مغناطیسی با شدت بالا در سطح خورشید هستند که باعث توقف موقت همرفت می‌شوند. این پدیده به افت دما در ناحیه خود می‌شود و باعث می‌شود تا نسبت به بقیه سطوح خورشید تیره‌تر به نظر برسد.

اوایل این هفته، لکه خورشیدی AR3354 یک شراره خورشیدی کلاس X1 را منتشر کرد و تابش ناشی از آن باعث می شود که خاموشی آرام آرام رادیویی در اقیانوس آرام و بخش های غربی ایالات متحده آمریکا ایجاد کند.

ابرهای گاز داغی که در فوران‌های تاج خورشیدی از خارج می‌شوند، طوفانی از ذرات یونیزه پرانرژی را تشکیل می‌دهند که می‌توان ماهواره‌ها را بسوزاند، شبکه‌های انتقال برق و مخابرات را با مشکل مواجه می‌کند و فضانوردان را به کام مرگ بفرستد. پیش‌بینی این طوفان‌ها کار آسانی نیست، زیرا هر فورانی در تاجیک به طوفان ذرات خورشید نمی‌شود. ستاره‌شناسان حدس می‌زند چاشنی این طوفان، جهت‌گیری میدان مغناطیسی ابر فوران یافته است.

می‌گویند، خطر برخورد میان ماهواره‌ها را می‌دهند، زیرا از یک طوفان بزرگ بسیار زیاد خواهد بود و ماهواره‌ها می‌توانند خورشید را پیدا کنند و پیدا کنند.

دانشمندان خورشیدشناس پیش‌بینی کرده‌اند که تعداد لکه‌های خورشیدی در طول بیست و پنجمین چرخه خورشیدی در حالت طبی، ماهانه به ۱۲۵ عدد می‌رسد. اما با نزدیک شدن به خورشید به اوج چرخه خود، این تعداد به 113 افزایش یافته است و تحقیقات را نگران کرده است که اوج آن می تواند تقریباً یک سال زودتر برسد و این چرخه می‌تواند بسیار قوی تر شود.

این نواحی با شراره‌های خورشیدی، فوران‌های شدید تابش الکترومغناطیسی و پرتاب جرم تاجی(CME) مرتبط هستند که ذرات پلاسما را از تاج خورشید به پخش می‌کند.

خورشید ما در دسامبر 2019، بیست و پنجمین چرخه خورشیدی خود را از زمانی که ما مستندسازی آن را آغاز کرد، وارد شد و پیش بینی می‌شد که مانند گذشته ضعیف باشد.

گفتنی است که این لکه ها دائمی هستند.

بخوان  انویدیا سرویس هوش مصنوعی جدیدی را راه‌اندازی می‌کند - و Adobe نیز در حال راه‌اندازی است

یک کوتوله زرد است که 99.8 درصد از جرم کل منظومه شمسی را تشکیل می‌دهد و در حال حاضر در یک مرحله نسبتاً پایدار از چرخه خورشید حدود 10 میلیون سال خود قرار دارد. با این حال هنوز ایجاد هرج و مرج بر روی زمین را دارد.

ماه گذشته، تعداد لکه‌های خورشیدی به طور متوسط ​​۱۶۳ بود که با چرخه خورشیدی سال ۲۰۰۲ که یکی از چرخه‌های قوی تاریخ بود، مطابقت داشت.

تحقیقات جدید می‌گوید ۱.۶ تا ۱۲ درصد احتمال دارد که یک طوفان خورشیدی با قدرت کافی برای ایجاد فاجعه بار در زمین در دهه‌های آینده رخ دهد و این طوفان علاوه بر ایجاد خسارات قابل توجه به زیرساخت‌های اینترنتی، می‌تواند در شبکه‌های برق سراسر جهان ایجاد شود. نیز تاثیر بگذارد.

زمین توسط یک حباب محافظ معروف به مگنتوسفر(مغناطیس‌سپهر) محافظت می‌شود و اشعه‌های مضر خورشید را می‌کند، اما زمانی که خورشید گاهی اوقات رشته‌ها از پرتوهای پر سرعت را منتشر می‌کند، به شدت میدان مغناطیسی زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طبق پیش‌بینی‌ها، این چرخه خورشیدی می‌توانست یکی از ضعیف‌ترین چرخه‌ها باشد که در یک قرن اخیر مشاهده شده بود.

ناگفته نماند که بسیاری از مطالعات مربوط به فعالیت های خورشیدی در آغاز عصر در سال ۱۹۵۷ باز می گردند، بنابراین تنها پنج چرخه خورشیدی را در نظر می گیرند. داده‌های میدان مغناطیسی مورد استفاده در مطالعه جدید از شاخص “aa” که یک شاخص فعالیت جهانی ژئومغناطیسی است که 150 سال گذشته را پوشش می‌دهد، گرفته شده و شامل 15 چرخه خورشیدی گذشته است.

اطلاعات می‌گویند، ابرطوفان‌های خورشیدی که مختل کردن همه‌ها و فضاپیماها و مشکلات جدی در شبکه برق و ماهواره و اینترنت را دارند، هر ۲۵ سال یک بار از سطح خورشید تولید می‌کنند. این گفته از داده های تاریخی جمع آوری شده از ایستگاه های انگلیس و استرالیا است که 100 سال قدمت دارند، آمده اند.

تعداد لکه های خورشیدی ثبت شده در ماه ژوئن، دانشمندان را نگران کرده است.

بخوان  حق اختراع اپل ویژن پرو برخی از کاربردهای کمتر ترسناک را برای نمایشگر خارجی خود نشان می دهد

اکنون تحقیقات به دقت خورشید را زیر نظر دارند تا ببینند آیا لکه‌ خورشیدی به زودی فعال‌تر می‌شوند یا خیر.

لکه خورشیدی رویدادی موقت بر روی سطح خورشید (نورسپهر/فوتوسفر) است که به صورت لکه‌هایی تاریک از نواحی اطراف آنها به وسیله فعالیت‌های شدید شار مغناطیسی است که مانع از انتقال گرما می‌شود به وجود می‌آید. این لکه‌ها به دلیل کاهش درجه حرارت خورشید در آن منطقه‌ها به وجود می‌آیند. لکه‌های خورشیدی دارای قطرهایی که می‌توانند از ۱۶ کیلومتر تا ۱۶۰ هزار کیلومتر بازدید کنند و بزرگ‌ترین آنها بدون تلسکوپ هستند.

کلاس X شدیدترین شراره خورشیدی است و طوفان‌های خورشیدی همراه با چنین رویدادهایی می‌توانند به طور کلی بر زندگی روی زمین تأثیر بگذارند. رویدادهای پرانرژی شدید می‌توانند شبکه‌های الکتریکی راتل کنند و به فضاپیماها آسیب برسانند.

قرن‌هاست که از لکه‌های خورشیدی به‌عنوان پیش‌سازی می‌شود، برای پیش‌بینی رفتار خورشیدی در طول چرخه خورشیدی ۱۱ ساله‌اش استفاده می‌کنند، روندی که در آن قطب‌های خورشیدی به طور کامل می‌چرخند.

تعداد لکه های خورشیدی رکوردشکنی

این مناطق هنوز درجه حرارتی در حدود 3000 تا 450 کلوین دارند، اما تفاوت این ناحیه با مواد پیرامونشان حدود 5.800 کلوین است که به آنها اجازه می دهد تا به وضوح به عنوان لکه های سیاه دیده شوند. در حالی که اگر یک لکه خورشیدی از نورسپهر جدا شود می‌توان قدرت درخشانی را به وجود بیاورد.

انتهای پیام



منبع

در اکتبر ۲۰۰۳ خورشید چند شراره خورشیدی قدرتمند پرتاب کرد و CMEها تا فضایپیمای وویجر در انتهای منظومه شمسی نیز شناسایی شدند. آنها در زمین، «طوفان‌های بزرگ هالووین» نامیده شدند و شامل یک شراره خورشیدی با شدت X45 بود که قوی‌ترین شراره خورشیدی ثبت شده بود.

بیشینه فعالیت خورشیدی، بخشی از چرخه تقریباً ۱۱ ساله ستاره منظومه ماست است که در آن خورشید در فعال‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد و از لکه‌های خورشیدی تاریک و حلقه‌های پلاسما می‌شود که پرتاب‌های جرم تاجی و بادهای خورشیدی را از خود به بیرون شلیک می‌کند.

بخوان  عاقبت انجام حرکات مارپیچ با موتورسیکلت در خیابان + فیلم

لکه خورشیدی در حین ظاهر می‌شود از فعالیت‌های شدید مغناطیسی، نگهداری آثار دیگری مانند تاج‌های خورشیدی و رخدادهای قطع ارتباط نیز هست. بیشتر شراره های خورشیدی و پرتاب جرم تاجی سرچشمه در فعالیت های مغناطیسی پیرامون منطقه گروه های لکه قابل رؤیت خورشید دارند.

گفتنی است که شراره‌ها و بادها و طوفان‌های خورشیدی و پرتاب‌های جرم تاجی می‌توانند ارتباطات و شبکه‌های الکتریکی و اینترنت را روی زمین مختل‌کننده‌ها و خسارات‌های فراوان روی دست بشر بگذارند.

پدیده‌های مشابهی که به غیرمستقیم در ستاره‌ها نیز رصد می‌شوند، عموماً لکه‌های ستاره‌های نامیده می‌شوند و در دو نوع روشن و تاریک اندازه‌گیری می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، رکورد تعداد لکه روی سطح خورشیدها این روزها خورشیدشناس را بسیار نگران کرده است، چرا که این روزها ستاره منظومه ما را از پیش‌بینی‌ها سرپیچی می‌کند و به سمت چرخه خورشیدی بسیار قوی‌تری می‌رود که می‌توان ما را در اینجا روی زمین تحت تأثیر قرار داد.

خدماتی مانند استارلینک با آب و هوای فضایی خشن ناشی از فعالیت‌های خورشیدی می‌شوند و می‌توانند تجهیزات استارلینک را مبتلا کنند و برخی نیز به طور کلی از کار افتاده‌اند. این صورت فلکی رو به رشد از ماهواره‌ها در مدار زمین در معرض خطر آسیب‌های ناشی از چنین رویدادهایی قرار دارند.

در سال ۱۸۵۹، یک رویداد مشابه خدمات تلگراف را در ایالات متحده آمریکا و اروپا برای چند روز تعطیل انجام داد، اما چنین رویدادی می تواند به طور معمول بالقوه جهان را به یک توقف جدی برساند. بدتر شدن هوای فضا، لذت تماشای شفق‌های قطبی را به سایر نقاط جهان نیز می‌آورد.

با این حال، از سپتامبر سال گذشته، خورشید داستان بسیار متفاوت را رقم زده است و تعداد لکه‌های خورشیدی آن ماه به ماه افزایش می‌یابد.