بررسی خطرات پروازهای فضایی برای انسان‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی موش

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی “دانشگاه متروپولیتن اوساکا”(OMU)، یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، آزمایشی بلندمدت را در «ایستگاه فضای بین‌المللی بین‌المللی» (ISS) انجام داد تا تأثیر تشعشعات فضایی را بر سلول‌های بنیادی جنینی موش بررسی قرار دهند. یافته‌های آن‌ها به کمک آن‌ها می‌توانند ایمنی و خطرات مربوط به تشعشعات فضایی را برای پروازهای فضایی آینده انسان ارزیابی کنند.

در حال حاضر، مردم عادی می‌توانند به فضا سفر کنند و پروازهای سرنشیندار بلندمدت به اعماق فضا از جمله ماه و مریخ در حال امکان پذیر شدن هستند. با وجود این، تشعشعات فضایی همچنان یک عامل محدودکننده برای اکتشاف سرنشیندار باقی می‌مانند. تحقیقات در حال انجام دادن مطالعات فشرده‌ای هستند تا دوز تشعشعات فضایی را برای درک تأثیر آنها بر بدن انسان‌ها انجام دهند. در هر جایی، از آنجایی که مطالعات بیشتری روی زمین انجام می شود و نه در فضا و با توجه به این که تشعشعات فضایی متشکل از انواع حالات از ذرات با انرژی های مختلف هستند و فضانوردان به طور مداوم در معرض دوزهای کمی از تشعشعات قرار دارند، این نتایج هستند. قطعی. محیط واقعی را نمی‌توان دقیقا روی زمین بازآفرینی کرد.

این گروه پژوهشی، حدود ۱۵۰۰ کرایوتوب حاوی سلول‌های بنیاد جنینی موش با رادیویی بالا را تهیه کردند و به فضا فرستادند. پژوهشی که در نوع خود پیچیده است، با هفت سال کار پیش از پرتاب، چهار سال کار پس از پرتاب و پنج سال کار برای تجزیه و تحلیل و تحلیل همراه بود. ادامه داد: آماده‌سازی آزمایش و تفسیر نتایج نتیجه بود اما ما با موفقیت به نتایج کمّی مربوط به تابش فضایی دستیم که هدف اصلی را ارزیابی کرد.

بخوان  شناسایی یک کهکشان غول‌پیکر در منطقه‌ای گیج‌کننده از راه شیری

“تاکاشی موریتا” (Takashi Morita)، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه متروپولیتن اوساکا گفت: هدف پژوهش ما، پرداختن به کاستی‌های آزمایش‌های زمینی پیشین به واسطه‌گیری مستقیم اثر بیولوژیکی تشعشعات فضایی در ایستگاه بین‌المللی و مقایسه این اثر بیولوژیکی واقعی با تخمین‌های فیزیکی در آزمایش‌ها است. زمینی است. این یافته‌ها به کاهش قطعیت در خطر خطر پروازهای فضایی انسان کمک می‌کنند.

این گروه پژوهشی در پروژه خود، سلول‌های بنیادی جنینی منجمد موش را به ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمین بردند، آن‌ها را برای بیش از چهار سال در معرض تشعشعات فضایی قرار دادند، به کمیت اثر بیولوژیکی پرتوهای فضای پرداخت و تأثیر بیولوژیکی پرتوهای فضایی را با تعیین کردند. بررسی انحرافات کروموزومی به صورت مستقیم اندازه گیری کردند. نتایج آزمایش برای اولین بار نشان می‌دهند که اثر بیولوژیکی واقعی تشعشعات فضایی با پیش‌بینی‌های قبلی اندازه‌گیری تشعشعات فضایی مطابقت دارد.

انتهای پیام



منبع

پژوهش‌های آینده ممکن است شامل پرتاب موش‌ها یا سایر آزمایش‌های آزمایشی به فضا برای تجزیه و تحلیل و تحلیل انحرافات کروموزومی باشند. انجام چنین آزمایش‌هایی در اعماق فضا می‌تواند به کاهش عدم قطعیت در خطر سفرهای بلندمدت انسان و اقامت در فضا کمک کند.

پژوهشگران امیدوارند که پژوهش‌های خود را در آینده یک قدم جلوتر ببرند. گفت: ما در حال حاضر از سلول‌های بنیادی جنینی انسان به جای سلول‌های بنیادی جنینی موش استفاده می‌کنیم زیرا سلول‌های انسانی برای ارزیابی خطر در مورد انسان بسیار مناسب هستند و تحلیل و تحلیل ناهنجاری‌های کروموزومی با استفاده از آنها آسان‌تر است.

پژوهشی که در «ایستگاه فضای بین‌المللی» روی سلول‌های بنیاد جنینی موش انجام شده است، خطر پروازهای فضایی برای انسان‌ها را می‌کند.

بخوان  پرتاب ماهواره‌های «استارلینک» به نامعلوم لغو شد

این پژوهش، در مجله «هلیون» به چاپ رسید.