بیماران به زوال عقل همچنان می‌توانند بیاموزند



یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به زوال عقل هنوز هم می‌توانند چیزهای یاد بگیرند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک مطالعه نشان داده است که با وجود دست دادن حافظه و مشکلات ارتباطی ناشی از زوال عقل، افراد همچنان قادر به چیزهای جدید هستند.

زوال عقل(Dementia) ویژگی با فرضیات منفی در مورد دست دادن حافظه، استقلال و چیزهای جدید همراه است، اما اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که باورهای رایج، ممکن است افراد مبتلا به زوال عقل بر خلاف این موقعیت ها باشند. به نمایش ادامه دهنده.

زوال عقل یک اصطلاح کلی برای تشخیص‌های متعدد با مجموعه‌ای از علائمی است که برای شناخت و رفتار آن‌ها تأثیرگذار است و در طول زمان می‌شود.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل از زوال عقل است و علائم آن شامل دست دادن حافظه و قدرت تکلم، از دست دادن حل مسائل و انجام فعالیت‌های روزانه است.

الیاس اینگبراند به عنوان بخشی از رساله دکترای خود در دانشگاه لینشوپینگ سوئد می‌خواست ببیند چگونه تحت تأثیر زوال عقل قرار می‌گیرد. او احتمالاً می‌خواست فرضیات رایج در مورد افراد مبتلا به زوال عقل را شامل شود که آنها منفعل و بی‌تفاوت هستند و در مسائل اجتماعی مشکل دارند، به چالش بکشند.

بسیاری از تحقیقات انجام شده در مورد زوال برای مطالعات مجدد فعالیت‌های کشف شده است و برخی از آنها به مطالب جدید مربوط می‌شوند. اما این گزارش جدید، معمولاً شامل کلمات سطحی یا به خاطر سپردن نام افراد تصادفی بوده است. اینگبراند می‌خواست در تحقیقات خود بررسی کند که آیا افراد مبتلا به زوال عقل می‌توانند توانایی‌های زندگی را در محیط‌های اجتماعی روزمره و مرتبط بیاموزند یا خیر داشته باشند.

بخوان  Linktree به تازگی سه راه جدید برای درآمدزایی فریلنسرها اضافه کرده است

او به ۱۰ نفر مبتلا به انواع زوال عقل است که هشت نفر از آنها در مراکز مراقبت از زندگی می‌کردند، یک تبلت داد. هیچ کدام از آنها قبلا از تبلت استفاده نشده بودند. سپس با کمک یا یکی از اعضای خانواده، تنها دستورالعملی که به شرکت‌کنندگان داده می‌شود، این بود که از تبلت‌هایی که می‌خواهند استفاده کنند.

اینگبراند و همکارانشان را با تبلت ضبط و دریافت کردند که شرکت کنندگان خیلی زود در دستگاهی که در دست کنجکاو بودند، شدند.

انگبراند می‌گوید: من از این موضوع تعجب کردم. انتظار دارم که تبلت را فقط در دست بگیرم و در مورد چیز دیگری صحبت کنند، اما ببینیم که آنها خود را روی آن انجام دادند.

با وجود داشتن حافظه شدید و مشکلات در ارتباط با کلامی، طی چهار تا شش هفته به یادهایی که چگونه به شکل مستقل از تبلت استفاده می‌کنند.

برای مثال، یک شرکت‌کننده زن که قبلاً از ورزش برای لذت بردن می‌برد، به طور خودجوش از تبلت برای بررسی نتایج مسابقات جهت‌یابی استفاده کرد. علاوه بر این، مردی که معمولاً پرخاشگر و بیقرار بود، یاد گرفت که به آرشیو باز شبکه تلویزیون دولتی سوئد برود و با آرامش به تماشای برنامه ها بنشیند.

ورزش جهت یافتن راهی معین با بهره گیری از نقشه و قطبنما است. ورزش جهت‌یابی دارای مقررات و اصولی است که آموزش آن‌ها در قبل برای افراد نظامی بود، اما با بنیان‌گذاری فدراسیون بین‌المللی جهت یافتن و گسترش آن به همه عشق، این ورزش به یک رشته پایه تبدیل می‌شود.

اینگبراند همچنین مبتلایان به زوال عقل را به دو گروه تقسیم می‌کنند و دریافت می‌کنند که بدون کمک به خانواده خود از این تبلت استفاده می‌کنند.

بخوان  ای کاش می توانستید آن متن را تغییر دهید؟ واتس اپ به کاربران امکان ویرایش پیام ها را می دهد

وی معتقد است که این اولین مطالعه در مورد همکاری بین افراد به زوال عقل است.

اینگبراند بر اساس یافته‌های خود می‌گوید این نوع را می‌توان در مراقبت از زوال عقل، چه در خانه و چه در یک مرکز مراقبتی استفاده کرد. وی میگوید این است که برای فرد معنادار شوید.

اینگبراند افزود: رساله دکترای من بر نگاه ما به افراد مبتلا به زوال عقل نظر دارد. با آنها نباید به عنوان یک کودک رفتار کرد، بلکه باید با آنها به عنوان رفتاری عمل کرد که هنوز اراده و انگیزه‌ای برای انجام کارها دارند. این در نهایت به داشتن فرصتی برای شرکت در فعالیت‌های معنادار بر اساس علایق و خواسته‌های شخصی می‌انجامد.

در حالی که اینگبراند که در مراکز مراقبتی شلوغ می شوند و می توانند زمان زیادی برای نشستن با یک بیمار نداشته باشند، تحقیقات نشان می دهد که همکاری بین افراد به زوال عقل به عنوان یک جایگزین قابل پرداخت است. او فکر می‌کند که می‌توان از تبلت‌ها بیشتر استفاده کرد.

اینگبراند می‌گوید: من می‌خواهم تحقیقاتم را با یافتن روش‌های استفاده از دانش و تخصص افراد به زوال عقل در ایجاد فعالیت‌های معنادار بیشتر کنم. شاید هر یک از فعالیت های خود را آغاز کند و به دیگران در مرکز مراقبتی آموزش دهد. حقی از مادام العمر باید شامل همه باشد. مهم این است که فرصتی برای پیدا کردن داشته باشیم.

انتهای پیام



منبع