تامین مواد اولیه تولید باتری‌ لیتیومی در دستور کار معاونت علمی/کشف ذخایر جدید لیتیوم در همدان



دبیر ستاد توسعه مواد و ساخت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به برنامه‌های حمایتی این ستاد برای تولید باتری‌های لیتیوم-یون، گفت: با توجه به محدود بودن ذخایر لیتیوم در کشور ما مواد اولیه این باتری‌ها و امکان ایجاد ارتباط وجود دارد. میان صنعت و دانشگاه را در دستور کار داده‌ایم.

دکتر صادق صادق‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه باتری لیتیومی همچنان در دنیا مطرح می‌شود، گفت: برخی‌ها اعلام کرده‌اند که هوا-فلزها و یا سدیم-یون جای باتری‌های لیتیومی را در دنیا می‌گیرند، اما همچنان باتری‌های لیتیومی مد نظر دارند.

وی افزود: در کشور نیز برای توسعه فناوری‌های مرتبط با باتری‌های لیتیومی سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته است، به گونه‌ای که مجموعه‌ای از تجهیزات مرتبط با تولید باتری‌های لیتیومی را وارد کرده و در حال نصب است.

صادق‌زاده تولید باتری‌های لیتیومی ۲۴۰۰ ملی آمپر ساعت و ۳۲۰۰ میلی‌متر آمپر از زمینه‌های تحقیقاتی و تولید مجموعه‌های فعال در این حوزه نام برد و یادآور شد: ما در تامین مواد اولیه این حوزه فعال، نمونه‌ای از این حمایت‌ها تامین‌کننده لیتیوم و سنتز آن است که در دستور کار داریم.

دبیر ستاد مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاستجمهوری با بیان تامین مواد اولیه برای باتری های لیتیوم-یون دارای دو بخش است، خاطر نشان کرد: بخش اول تامین کننده ماده اولیه لیتیوم است. این ماده معدنی در کشور محدود است و همیشه یک معدن لیتیوم در همدان کشف شده است.

وی اضافه کرد: بخش دوم شامل استخراج لیتیوم-یون از شوراها و تولید کربنات لیتیوم است. از شرکت‌ها در زمینه تولید کربنات لیتیوم فعال هستند. شرکتی که قصد دارد باتری لیتیوم-یون تولید کند، کربنات لیتیوم مورد نیاز را از خارج وارد می کند و ما با این حمایت ها قصد داریم تا تولید ماده اولیه برای تولید باتری را مرتفع کنیم.

بخوان  تشخیص آسان رماتیسم مفصلی با کمک یک ربات

صادق‌زاده در خصوص توسعه باتری‌های خورشیدی نیز توضیح داد: دانش فنی این حوزه در دانشگاه‌ها موجود است، در حالی که در این کشور دو شرکت در این حوزه راه‌اندازی می‌شوند و سعی می‌کنند تجهیزات مرتبط با آن را به کشور وارد کنند. ما به دنبال انتقال دانش از دانشگاه‌ها به شرکت‌ها هستیم.

وی با اشاره به توسعه فناوری‌های مرتبط با سلول‌های خورشیدی پروسکایت، اظهار کرد: در دنیا این حوزه در آزمایشگاهی است و صنعت وارد نشده است.

دبیر ستاد توسعه مواد و ساخت معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: سلول‌های خورشیدی پروسکایتی باعث افزایش راندمان باتری‌ها می‌شوند، ولی مطالعات آن هنوز به فاز صنعتی نرسیده و در کشور نیز در این حوزه ادامه دارد، ولی چالش ما در کشور انتقال دانش از دانشگاه‌ها به آن است. صنعت است و ما تلاش می کنیم تا این چالش مرتفع شود.

انتهای پیام



منبع