تصفیه آب با پوست میوه

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، دستگاه های خورشیدی وسایل هوشمندانه و ساده برای تصفیه آب کثیف یا شور هستند، اما با سرعت نسبت به کندی کار می کنند. اکنون مشخص شده است که یک ماده جدید عملکرد آن‌ها را افزایش می‌دهد. این ماده از ضایعات میوه ساخته می‌شود که در صورت عدم استفاده دور ریخته می‌شوند.

تصفیه آب با پوست میوه

یک دستگاه خورشیدی تصفیه آب معمولی در ابتدایی‌ترین شکل خود، از حوضچه‌های آب غیرقابل آشامیدن تشکیل می‌شود که در زیر یک پوشش شفاف قرار گرفته است. آب با گرم شدن توسط خورشید تبخیر می‌شود و در سطح داخلی پوشش متراکم می‌شود. تراکم بخار آب خالص و تمیز به شکل مایع از روی سطح چک می‌کند و در یک ظرف برای نوشیدن می‌شود.

فرآیندی ساده ضایعات میوه را به مواد تصفیه کننده آب تبدیل می کند.

زمانی که این آزمایش در یک دستگاه کوچک خورشیدی انجام شد، ورقه‌های مربع کاربید مولیبدن در تبدیل نور خورشید به گرما بسیار موثر عمل کردند و باعث شدند تا شبیه‌سازی‌ها بسیار سریع‌تر از حالات دیگر تبخیر شوند. از آنجایی که این ماده بسیار متخلخل است، قطرات بخار آب بالا می رود مستقیم از آن بروند و در داخل پوشش دستگاه متراکم می شود.

ادیسون آنگ (Edison Ang استادیار دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور و همکارانش به دنبال جایگزینی کم‌هزینه‌تر و سازگارتر با محیط‌زیست بودند)، دستیابی به آن رایگان و در صورت عدم استفاده از مصرف و این گزینه، ضایعات میوه است. . به طور خاص، پوسته نارگیل، پوست پرتقال و پوست موز را امتحان کردند.

در یک فرآیند کربن‌سازی دو مرحله‌ای ساده، ضایعات میوه به مدت چند ساعت در دمای 85 درجه سانتی‌گراد حرارت داده شده و با یک واکنش‌دهنده مولیبدن مخلوط شدند. با انجام این کار، ضایعات به ورقه‌های کاربید مولیبدن دو بُعدی که به خانواده‌ای از فلزات معروف به مکسین (MXenes) مربوط می‌شوند، تبدیل می‌شوند. مکسینها آبدوست هستند و راندمان تبدیل نور به گرمای بسیار بالایی دارند.

بخوان  شکایت "بوستون داینامیکس" از رقیب خود به دلیل کپی کاری

به منظور گرم کردن آب کثیف یا شور با سرعت بیشتر، مواد غذایی ساخته شده که روی سطح آن شناور می‌شوند و نور خورشید را به گرما تبدیل می‌کنند و در حالی که این مواد از ترکیبات ساخته شده می‌توانند به طور معمول در آنها از کربن با دست استفاده شود. از زغال سنگ استفاده می‌شود.

انتهای پیام



منبع

مواد به دست آمده از پوسته نارگیل بهترین عملکرد را دارد، زیرا نور خورشید را بازده 94 درصد به گرما تبدیل می‌کند.

پروفسور آنگ و تیمش اکنون در حال توسعه بیشتر این فناوری هستند و به دنبال شرکای صنعتی برای کمک به تجاری سازی آن هستند.