تقویت‌کننده‌های موشک SLS ماه آینده منقضی می‌شوند

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که طوفان نیکول در حال حاضر در اقیانوس اطلس در کنار مرکز فضای کندی ناسا (KSC) قرار دارد و با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت در حال نزدیک شدن به سکوی پرتاب ۳۹B، یعنی همان محل پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ است.

مقامات ناسا در طول یک نشست خبری در تاریخ 3 نوامبر به خبرنگاران گفتند که بر اساس آخرین تحلیل‌هایی که اعضای گروه ماموریت انجام داده‌اند، می‌توانند از تقویت‌کننده‌های موشک SLS به تاریخ انقضای خود نزدیک شوند.

اکنون که ماموریت آرتمیس ۱ بار دیگر به آن افتاده است، این نظر وجود دارد که برخی از سخت افزارهای آن ممکن است قبل از پرتاب منقضی شوند. برای مثال، مهلت انقضای دو تقویت کننده سوخت جامد موشک SLS که توسط شرکت نورثروپ گرامن (Northrop Grumman) ساخته شده است، در حال نزدیک شدن است.

کلیف لانام (Cliff Lanham) مدیر ارشد ناسا به خبرنگاران گفت که به محض اینکه یک موشک روی هم چیده می‌شود، شماره‌ش معکوس آغاز می‌شود. این شماره معکوس در حال حاضر برای ماموریت آرتمیس ۱ در حال انجام است.

شاید برایتان جالب باشد که حتی موشک‌ها هم تاریخ انقضا دارند و تقویت‌کننده‌های مأمور مأموریت «آرتمیس» ۱ ناسا، چه پرتاب می‌شوند، در ماه دسامبر منقضی می‌شوند.

انتهای پیام



منبع

بنابراین اگر ماموریت آرتمیس ۱ تا اواسط ماه دسامبر به فضا پرتاب شود، ناسا باید این تقویت کننده ها را تجزیه و تحلیل کند تا ببیند آیا آنها هنوز هم پرتاب هستند یا خیر.

وی افزود: هر کدام از بخش‌ها تاریخ بازبینی متفاوتی دارندو زمانی که زمانش می‌رسد باید تجزیه و تحلیل را دوباره انجام دهد و به مفروضات موجود نگاه کند. این واقعاً تابعی از آن است که چه زمانی احساس می‌کنیم لازم است.

بخوان  رونمایی از اولین دوچرخه برقی جهان مجهز به ChatGPT

این پرتاب، اولین مأموریت برنامه آرتیس خواهد بود که در نهایت شاهد بازگشت انسان به ماه در نزدیکی قطب جنوبی ماه در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ با هدف نهایی ایجاد یک پایگاه دائمی در ماه خواهد بود.

ناسا در حال حاضر منتظر یک پنجره دو ساعته برای پرتاب آرتمیس ۱ است که در تاریخ چهارشنبه ۱۶ نوامبر از ساعت ۰۱:۰۴ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۹:۳۴ به وقت ایران) باز می‌شود. در صورت موفقیت آمیز بودن این پرتاب، یک کپسول بدون سرنشین اوریون به مدار ماه فرستاده می‌شود و به زمین بازمی‌شود.

وی می‌گوید: وقتی اولین بخش را مونتاژ می‌کنید، در واقع یک تیم را شروع می‌کنید که در ۱۲ ماهه است. موشک SLS در حال حاضر تا ۲۳ ماه تاریخ انقضا دارد و یک قطعه از آن ۹ دسامبر سال جاری منقضی می‌شود و تاریخ انقضای دیگری نیز ۱۴ دسامبر فرا می‌رسد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، در حالی که تاریخ پرتاب موشک SLS ناسا برای ارسال مأموریت “آرتمیس ۱” به ماه به دلیل اشکالات متعدد و طوفان‌ها همچنان با تعویق رویرو می‌شود، تاریخ انقضای تقویت‌کننده‌های سوخت جامد به سرعت در حال نزدیک شدن است.

جیم فری (Jim Free) معاون توسعه سیستم‌های اکتشافی در مقر ناسا گفت: آرتمیس ۱۱ تا این تاریخ‌ها پرتاب نشده باشد، اگر گروه ماموریت تجزیه و تحلیل‌های بیشتری را برای تعیین تاریخ انقضای اجزای موشک‌های مختلف ممکن است انجام دهد یا نه، انجام شود. دهد.

پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ که از موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) با کمک دو تقویت کننده برای ارسال کپسول بدون سرنشین اوریون (Orion) به ماه استفاده می‌کند، روز گذشته به دلیل ورود قریب الوقوع طوفان استوایی نیکول (Nicole) به سواحل فلوریدا که محل است. پرتاب این موشک است، بار دیگر به تعویق افتاد و زودتر از چهارشنبه ۱۶ نوامبر پرتاب شد.

بخوان  توسعه ابزاری برای تشخیص آسم کودکان