توسعه سطوحی که گرد و غبار به آنها نمی‌چسبد!

دانش‌آموزان دانشگاه تگزاس در آستین در حال حاضر توسعه‌ی «خود می‌شوند» هستند که باعث می‌شوند گرد و غبار به آن سطح بچسبند.

بودجه این مطالعه توسط کمک برنامه تحقیقات مالی نوآوری در کسب و کارهای کوچک ناسا تامین شده است.

انتهای پیام



منبع

«ساموئل لی» (ساموئل لی) دیگر نویسنده اصلی این مطالعه گفت: در مورد غبار ماه در فضای کار زیاد نمی‌توانید انجام دهید چرا که آنها به همه چیز می‌چسبند و هیچ راهی برای پاک کردن یا اسپری کردن آن وجود ندارد. گرد و غبار روی صفحات خورشیدی مریخ نوردها می‌تواند باعث افتادن آنها شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله «ACS Applied Materials & Interfaces» منتشر شد.

این فناوری همچنین می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی زمین داشته باشد. این می‌تواند از جمع آوری گرد و غبار و از دست دادن کارایی پنل‌های خورشیدی در طول زمان جلوگیری کند. می‌های از پنجره‌های شیشه‌ای و حتی روزی صفحه‌های دیجیتالی مانند تلفن‌ها و تلویزیون‌ها محافظت می‌کنند. ضد گرد و غبار ده ها سالی است که وجود دارد اما به دلیل چالش های فناوری، پذیرش، در خارج از آزمایشگاه جذابیت بسیاری پیدا نشده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، گرد و غبار یک واقعیت رایج در زندگی است و چیزی بیش از یک مزاحمت روزانه است و می‌توان ماشین آلات و تجهیزات را وارد کرد و باعث خرابی آنها شد. محققان دانشگاه تگزاس در آستین با شرکت «Smart Material Solutions» مستقر در کارولینای شمالی برای ایجاد روشی جدید برای جلوگیری از چسبیدن گرد و غبار به همکاری می‌پردازند. نتیجه های ساخت بسیاری از مواد از فضاپیما گرفته شده تا پنل خورشیدی و پنجره های خانگی در برابر گرد و غبار است.

بخوان  حمله هکری گسترده باعث افشای اطلاعات مقامات پرتغال شد

این مطالعه در درجه اول بر روی فناوری‌های فضایی است و چگونه می‌توان از آنها استفاده کرد و تجهیزات را با فناوری پیشرفته‌تر کرد و حتی آنها را خراب کرد. با این، سرمایه‌گذاری بر این باورند که این کشف می‌تواند بر زمین مفید باشد و مانع از جمع آوری گرد و غبار و دست دادن کارایی صفحات خورشیدی شود. این سطح حتی ممکن است صفحه و پنجره‌های ما را از گرد و غبار فعال کننده محافظت کنند.

«چیه هائو چانگ» (Chih-Hao Chang) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: آنچه در اینجا داده‌ایم سطحی است که می‌تواند خودش را نشان دهد. ذرات قادر به چسبیدن به سطح سطح، بنابراین فقط با استفاده از نیروی گرانش جدا می‌شوند.

مطالعه در این مطالعه مواد را با انباشتن غبار ماه روی سطح مهندسی آزمایش کردند و سپس شروع به چرخاندن گرد و غبار کردند. این تیم که تنها دو درصد از سطح گرد و غبار صاف باقی مانده است، در حالی که بیش از 35 درصد از سطح و بدون تغییر باقی مانده است. سطح جدید می‌توان روش‌های فعال‌تر مانند استفاده از برف پاک کن‌ها و مایعات برای تمیز کردن گرد و غبار از جلو شیشه اتومبیل، راه حلی غیرفعال برای از بین بردن گرد و غبار ارائه‌دهنده.

دانشمندان برای این کار، سطح هندسه صاف را در سطحی که برای چشم انسان نامرئی است، تغییر دادند. این گروه از یک شبکه محکم در ساختن ساختارهای هرمی شکل روی سطوح ساختند که چسبیدن ذرات گرد و غبار به مواد را می‌کند.

نویسندگان این مطالعه امیدوارند که این ماده راه حلی برای گرد و غبار فضایی ارائه کند که می‌تواند در چنین محیطی بسیار مضر باشد و آن را تقریباً غیرمکن کند. گرد و غبار فضایی قبلاً در مأموریت‌های آپولو ناسا در پرواز فضایی انسانی خرابی ایجاد کرده و حتی باعث شده است که مریخ‌نوردها آسیب ببینند و از کار بیفتند.

بخوان  این آزمایشگاهی پوست را می‌توان مثل یک لباس پوشید