تولد نوزاد از دو موش نر

پروفسور آماندر کلارک، دانشمند سلول‌های بنیادی از دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس می‌گوید: شکاف‌های دانش بنیادی به عنوان مانعی برای ترجمه این پژوهش به انسان عمل می‌کند.

این فناوری برای استفاده انسانی در استفاده نیست

به گزارش ایسنا و به نقل از بیبیسی نیوز، پروفسور کاتسوهیکو هایاشی، پژوهشگر ژاپنی دانشگاه کیوشو (Kyushu)، در نتیجه یک پیشرفت بزرگ در تولید علم می‌شود، از دو موش نر پس از تولید تخمک از سلول‌هایشان، نوزاد ایجاد شده است.

پروفسور هایاشی می‌گوید: آنها به نظر می‌رسند، به طور طبیعی رشد می‌کنند و پدر می‌شوند.

از آنجایی که سلول‌ها مذکر هستند، از کروموزوم‌های XY تشکیل شده‌اند. بنابراین گروه همکاران پروفسور هایاشی، کروموزوم Y را حذف کرد، کروموزوم X را تکثیر کرد و سپس دو کروموزوم X را با هم ترکیب کرد و به بنیادی سلولی اجازه داد تا به تخمک تبدیل شود.

این روش شامل گرفتن یک پوست از یک موش نر و تبدیل آن به یک بنیادی سلولی است که می‌تواند به انواع سلول‌های دیگر تبدیل شود.

انتهای پیام



منبع

دانش با ایجاد چند نوزاد از دو موش نر می تواند یک غیرمکن را ممکن کند. آنها کروموزوم Y را حذف کردند، کروموزوم X را تکثیر کردند و سپس دو کروموزوم X را با هم ترکیب کردند و به سلول بنیادی اجازه دادند تا به تخمک تبدیل شود.

روش این کار چیست؟

هایاشی که روی توسعه‌های ناباروری کار می‌کند، در سومین اجلاس بین‌المللی ویرایش ژنوم انسانی در موسسه فرانسوی کریک در لندن در روز چهارشنبه، از این طریق خود را درمان می‌کند.

محققان می‌گویند، در حال حاضر این فناوری برای استفاده انسانی در دسترس نیست، چراکه ایمنی و کارایی آن هنوز ثابت نشده است و مشخص نیست که چقدر طول می‌کشد تا این فناوری به کلینیک‌های درمانی برسد.

بخوان  مغز قدیمی‌ترین دایناسورهای ماهی‌خوار را ساختند
این پژوهش که شامل کروموزوم‌های جنسی XY به کروموزوم‌های XX ماده می‌شود، می‌تواند (در آینده) مشکلات شدید ناباروری را بهبود بخشد.

به گفته پروفسور هایاشی، این کار در مراحل اولیه است و در حال حاضر نمی‌توانم آن را به صورت ایمان روی انسان استفاده کنم. همچنین امکان استفاده از تخمک‌های آزمایشگاهی برای بالینی وجود دارد.

پروفسورهای اشی به بی‌بی‌سی نیوز گفت که به احتمال زیاد می‌توانم برای مخزن ظرف ۱۰ سال آینده غلبه کنم و اگر از آن بیخطر استفاده شود، می‌توان آن را به عنوان یک درمان ناباروری بهره برد.

این پژوهش برای چاپ در مجله علمی Nature ارسال شده است.

پروفسور جورج دیلی از دانشکده پزشکی هاروارد که در این پژوهش مشارکت داشت، می‌گوید: پژوهش هایاشی منتشر نشده، اما جذاب است. انجام این کار روی انسان از موش به مراتب سخت تر است. ما هنوز به اندازه بیولوژیک منحصر به فرد به فرد گامتوژنز یا گامت‌زایی انسانی (تشکیل سلول‌های تولیدکننده) برای بازتولید کار شگفت‌انگیز هایاشی در موش‌ها نمی‌دانیم.

در حالی که بچه‌های موش‌های همگی سالم به نظر می‌رسند، طول عمر طبیعی دارند و حتی در بزرگی، فرزندانی به دنیا می‌آورند.