تکامل اینترنت چگونه رخ داد؛ از وب ۱ تا وب ۳ با ما همراه باشید 1 بیتی

هزینه انتقال هم فقط سه میلیون و ۱۵۰ هزارتومان است، این دو با هم ۲۵ درصد هزینه فعلی اینترنت میشود. با خرید این بستهها، حتی با تغییر کشور هم میتوانید مجدد به اپراتورهای طرف قرارداد اینترنت همراه اول وصل شوید و به ادامه استفاده از بسته بپردازید. به نظر میرسد همین موضوع در سال پیشرو باعث افزایش چشمگیری در قیمت گوشی موبایل شود و احتمالا قدرت خرید بسیاری از مردم برای خرید این کالا مجددا کاهش یابد و رونق این بازار را کمتر و کمتر کند. در این صورت برای استفاده از محتوای تولیدی در داخل به خرید پهنای باند بینالمللی از شرکتهای خارجی نیازی نیست.

در این میان نکته غم انگیز این است که با وجود اهمیت این اختراع بزرگ، اگر امروز نام رابرت برمر را به عنوان یکی از پدران اینترنت جستوجو کنید حداقل در زبان فارسی اطلاعات چندان زیادی از او منتشر نشده و شاید بیشترین خبری که از او روی اینترنت وجود دارد مربوط به درگذشت او سایت 1biti باشد. این میزان «تاخیر» (Latency)، ممکن است در ابتدا بسیار ناچیز به نظر برسد چراکه با همین تاخیر میتوانید به راحتی از اپلیکیشنهایی مانند کلابهاوس یا اینستاگرام استفاده کنید اما همین تاخیر سبب مشکل در روند اجرای بازیهای اینترنتی میشود. همه شبکه که در اختیار ما نیست.بخشی که مربوط به ما است، از مرز است تا آن شهری که ما پهنای باند را در اختیار شرکتهای اینترنتی میگذاریم. یعنی گفتند که ما اگر پهنای باندمان را خالی بگذاریم، شما میروید جای خالی ما را پر میکنید. اگر از بحث قیمت فاصله بگیریم به بحث کیفیت میرسیم. در یک مصاحبه گفته بودید مشکل سرعت و کیفیت اینترنت در رعایت نکردن فرمول ضریب اشتراک از طرف شرکتهای اینترنتی است؛ درحالیکه اگر فرمول یک به هشت را درباره یک خط ۱۲۸ در نظر بگیریم به هر کاربر ۱۶ کیلوبیت بیشتر نمیرسد و الان شرکتها به مراتب بالاتر از این را به کاربران میدهند.

البته اینترنت ماهواره ای استارلینک به صورت بستهای ارائه نمیشود. بخش دیگر، کتابهای صوتی و پادکستهای این مجموعه است که در چندین زبان ارائه شدهاند. با توجه به اهمیت آنتنها در مباحث مختلف مخابراتی، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش آنتن ۲ (آنتن پیشرفته) کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است. در بخش پزشکی، امروزه تکنیکهای هوش مصنوعی اعم از یادگیری عمیق، طبقهبندی تصاویر و تشخیص شیء (Object Recognition) میتواند با همان دقت رادیولوژیستهای آموزش دیده و بسیار حرفهای، برای شناسایی سرطان در ام.آر.آیها به کار رود. اما چرا این کار را نمیکنند؟ چشمانداز و استراتژی هنوز مورد نیاز است، اما باید بتوانند با روشی ظریف تر و با سرعتی بسیار سریعتر تحقق یابند.

«تاخیر» (Latency) به بیان ساده به مدت زمانی اشاره دارد که بخش مشخصی از اطلاعات، مسیری رفت و برگشتی را در ارتباط ماهوارهای طی میکند. طی سالهای گذشته، با بکارگیری فناوریهای جدید در ماهوارهها تا حدودی این مشکل برطرف شده است و اینترنت ماهوارهای این قابلیت را دارد که با سرعتهای بالای اینترنتهای فیبر نوری رقابت کند. فیبرهای نوری در جهات مختلف و با ظرفیتهای مختلف به صورت گسترده در دنیا کشیده شدهاند. همراه اول در حال حاضر سه بسته اینترنت رومینگ دور دنیا تعریف و طراحی کرده که در 44 کشور و 62 اپراتور بینالمللی قابل استفاده است. به گزارش شهرآرانیوز، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سئوالی پیرامون چگونگی به سرانجام رسیدن پروژه ماهواره خیام در دولت سیزدهم، اظهار داشت: این یک کار ملی و دستاورد ملی متعلق به همه و مربوط به تلاش همه دولتهاست و آنچه مهم است این است که ما توانستیم در کنار قدرت شماره یک یا دو فضایی دنیا کار مشترک تعریف کنیم و توافقات بسیار خوبی را با آژانس فضایی روسیه برای ادامه همکاریها داشتیم و این اتفاق با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم اتفاق افتاد. در این گزارش مشخص نشده این ۲۵ برابر سه هزار دلار مربوط به کجا است مربوط به قیمت نهایی کاربر یا بخش دیگر؟

بخوان  وقت را تلف نکن! هشت واقعیت تا زمانی که به تکنولوژی خود برسید

ما نمیتوانیم قیمت شرکتهای مختلف را برای شرکتهای دیگر افشا کنیم. آنها می توانند از چارچوب های وب مانند Django یا Ruby on Rails برای جلوگیری از تهدیدهای اصلی مانند Cross-Site Scripting (XSS) استفاده کنند. بنابراین اینکه شبکه قدیمی باشد یا جدید، باید این شاخصها را تحویل بدهد. او با بیان اینکه وزارت ارتباطات میزان خسارات وارده در پی اختلالهای چند روز اخیر را معلوم کرده است تاکید کرد سهم کاربران بایستی نیز مشخص شده و این اختلالها تکرار نشوند. در این گزارش گفته شده که پهنای باند در مرز سه هزار دلار خریداری میشود و در داخل کشور این میزان به قیمت ۲۵ برابر سه هزار دلار فروخته میشود. همانطور که گفته شد، برای استفاده از اینترنت ماهواره ای علاوه بر دیش به یک روتر هم نیاز داریم. به گفته او، برای بهبود دقت، هوش مصنوعی به حجم عظیمی از داده های جمع آوری شده توسط طیف وسیعی از حسگرها نیاز دارد. ویلسون اشاره میکند که تغییر نیروی کار از کارمند به سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی احتمالاً باعث میشود مشاغلی در راستای کمک به تسهیل این روند ایجاد شوند.

بنابراین، فعالیت اینترنت ماهواره ای در ایران تنها از طریق مجوزهای ارائه شده امکانپذیر است و بدون مجوز نمیتوان از اینترنت ماهواره ای استفاده کرد و قانونی نیست. این طور نیست ؟ اولین ماهواره SpaceX در سال ۲۰۱۸ به طور آزمایشی پرتاب شد. حال که میدانیم اینترنت ماهواره ای چیست درنتیجه به خوبی با رقابتی بودن آن آشنا شدهایم. در فاصلهای بیش از ۳۵۰۰۰ کیلومتر از سطح زمین، ماهوارهها برای استفاده از اینترنت ماهواره ای شرکتهایی همچون «ویاست» (Viasat) و «هیوزنت» (HughesNet) قرار دارند. شرکتهایی میتوانند SLA ما را اجابت کنند که شرکتهای خوبی باشند. دسترسی دارند. بعد از شرکتهای TIER۱ ما شرکتهای TIER۲ را داریم.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر اغلب از وینتون سرف، دانشمند آمریکایی به عنوان پدر اینترنت نام میبرند اما تا چند سال پیش برای این پدیده نوین قرن ۲۰ از پدر دیگری با نام رابرت برمر نیز یاد میشد البته در عین حال نام رابرت کان هم به عنوان یکی دیگر از پدران اینترنت مطرح میشود. اینترنت بزرگتر از وب است و پیش از آن وجود داشته است. از کان هم اطلاعات چندانی در زبان فارسی وجود ندارد. در گذشته، سرعت اینترنت ماهواره ای بسیار کم بود و مردم نیز علاقه چندانی به آن نداشتند. اینترنت ماهواره ای به دلیل سرعت پایین و تاخیر و هزینه بالا در گذشته کمتر مورد استفاده قرار میگرفت و تنها در مناطق دورافتاده ایالات متحده کاربرد داشت. در نتیجه، به بیان سادهتر، حال که میدانیم اینترنت ماهواره ای چیست قادر خواهیم بود که عملکرد آن را در پنج بخش خلاصه کنیم. یعنی دستگاه اجرایی باید بداند که نمایندگان مجلس از جانب مردم تکلیف دارند که بر عملکرد قوه مجریه نظارت کنند.

شرکتها میگویند این فضای انتقال که مخابرات در اختیارشان میگذارد خیلی گران است و من هم نمیدانم که آیا گران هست یا نه. مثلا تعیین ضریب دسترسی یا میزان قطعی ماهانه یا مشخص کردن مسیر جایگزین یا زمان بازسازی و در نهایت تعیین میزان خسارت. ارزش برند با میزان اعتماد مشتری از یک برند اندازهگیری میشود و میتواند با مقایسه درآمد مورد انتظار آینده از یک محصول با نام تجاری با درآمد مورد انتظار آینده یک محصول بدون نام تجاری معادل با آن محاسبه شود. بنابراین میتوان انتظار داشت روند دهههای گذشته همچنان ادامه یابد و در سالهای بعد نیز شاهد پیشرفت هوش مصنوعی باشیم. اما همين سؤال را میتوان از سويی ديگر نيز مطرح ساخت، چگونه میتوان يقين حاصل كرد كه كامپيوترهای امروزين، بهترين ابزارهای پيادهسازی هوشمندی هستند؟ در حقیقت میتوان به زبان ساده MidJourney را یک تبدیلگر تازهی متن به تصویر بر پایهی هوش مصنوعی دانست که بر اساس درخواست متنی کاربر، تصاویری را تولید میکند که بهطرزی عجیب هنری و انتزاعی هستند. هوش مصنوعی محدود کاربردهای زیادی دارد: تفسیر بازخوردهای ویدئویی ِهواپیماهای بدون خلبان که کار بازرسی زیرساخت هایی از قبیل لوله های نفت را انجام می دهند، سازماندهی تقویم های کاری یا شخصی، پاسخ به پرسش های ساده ی حوزه خدمات مشتری، کمک به رادیولوژیست ها جهت شناسایی تومورها در عکس ها، تشخیص خرابی ها در آسانسورها با استفاده از داده هایی که دستگاه های IoT گرداوری کرده اند و بسیاری دیگر.

بخوان  اخبار تکنولوژی جدیدترین مقالات و اخبار دنیای علم و فناوری دیجی‌کالا مگ | 1biti

این بررسی آنها از آمریکا تا مرز بازرگان و مقایسه آن با هزینه انتقال از مرز بازرگان تا تهران بود. این هزینه انتقال برای انتقال ترافیک شرکتها به هر استانی ثابت است؟ یعنی وقتی ما میخواهیم پهنای باندی خریداری کنیم، پول هزینهای که بابت خود فیبر و آن ظرفیت میپردازیم اصلا قابل قیاس با هزینهای که بابت آن ترافیک میپردازیم، نیست. تکنولوژی نه تنها در مورد پیشرفت فناوری و یا بهره وری بیشتر و کشف روش ها و فرآیندهای جدید است بلکه ما باید گزینههای عاقلانه را به آن اضافه کنیم که برای آینده فناوری سودمند است. پهنای باند اضافه کردن به این معنا نیست که مشکل کاربر نهایی برای بحث کیفی حل شود. امروزه برای بسیاری از ساکنان کره زمین حتی تصور یک روز زندگی بدون اینترنت هم ممکن نیست اما آیا تا به حال به این فکر کردهاید که این فناوری نوین اولین بار توسط چه کسی ارائه شده است؟ فکر میکنید اینترنت چقدر کاهش پیدا میکند؟ دستگاه هایی که از تشخیص صدا استفاده می کنند ، به لطف دستیارهای صوتی و اینترنت اشیا محبوبیت سریعی پیدا می کنند. به این دلیل است که سرعت مگابیت بر ثانیه متناسب با آنچه ما از اینترنت استفاده می کنیم مناسب تر است.

هیچ اموری به اندازه زمینه های پزشکی نیاز به دسترسی اطلاعات ندارد. با قرارگیری این ماهوارهها در مدار، از انرژی خورشیدی برای تامین الکتریسیته مورد نیاز این ماهوارهها استفاده میشود. این ماهوارهها با چرخش زمین، چرخش میکنند و در نتیجه، سیگنالی پایدار به زمین ارسال میکنند. اما به همان نسبت که تعداد دیواسهای متصل به اینترنت افزایش پیدا میکند و دادههای بیشتری جمعآوری میشود، حریم خصوص نیز دچار تهدیداتی میشود، که میتواند سبب ایجاد نگرانیهای امنیتی شود ، اما با هوشمندتر شدن ابزارها، این امید وجود دارد که امان تشخیص کافی برای جلوگیری از سو استفادهها به دست آید و از هر گونه تهدیدی بر علیه افراد جلوگیری شود. پهنای باندی که براساس این قراردادهای قدیمی تهیه میشود، چند درصد کل پهنای باند کشور را تامین میکند؟

البته ماهوارههای ویاست و هیوزنت از تکنولوژی موسوم به «پرتو نقطهای» (Spot Beam) استفاده میکنند که به جای پوشش دادن کل یک کشور، مناطق مشخصی از یک کشور را پوشش میدهند. کل این اتفاقات در زمانی کمتر از ۱ ثانیه رخ میدهد. گرچه برخی از کارشناسان حوزه اینترنت قطعی و اختلال امروز دوشنبه یک اوت (۱۰ مرداد) در شبکه اینترنت ایران را مشکوک عنوان میکنند اما شرکت مخابرات اعلام کرد که این اختلال به دلیل آتشسوزی در یکی از «حوضچههای ارتباطی» منطقه هشت مخابرات تهران رخ داده است. هزینه انتقال که به باور این شرکتها بسیار گران است از طریق زیرساخت و مخابرات در اختیار آنها قرار میگیرد.

در بخش انتقال و براساس اظهارات اکثر شرکتهای اینترنتی این دو نهاد هزینههای اضافی بابت انتقال سرویس از این شرکتها دریافت میکنند. چرا خود شرکتها حاضر نیستند هزینههای انتقال خود را حتی در بخشهای خیلی خیلی کوچک پرداخت کنند؟ سرویس VPLS ما که معمولا آنها روی این سرویس ترافیک خود را میگذارند و به استانها انتقال میدهند با ۲۵ درصد تخفیف براساس مصوبه۱۸۱رگولاتوری، قیمتی حدود سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دارد. اینکه ضریب اشتراک را تقسیم کنیم نه ما و نه رگولاتوری، قبول نداریم. دوم اینکه در دنیا اینترنت را براساس آن مسیرهایی که این سرویس ارائه میشود قیمتگذاری میکنند. در این مقاله قصد داریم 10 شرکت برتر دنیا در حوزه آی تی را بر اساس «ارزش برند» آنها به شما معرفی کنیم. مفهومی که امروزه نیز با اسم دیجیتال مارکتینگ در حال تغییر اقتصاد و تجارت جهانی است. «نظام تکنولوژیک» (نظام فناورانه) یعنی «ابزار مادی و مجموعهای از دانش» که «در اختیار افراد سهیم در یک اقتصاد قرار دارد».

بخوان  فناوری نانو یا نانو تکنولوژی و کاربردهای آن رایکا صنعت افرند | 1biti

نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اختلالهای اینترنت ضرر قابل توجهی به مردم وارد ساخته، گفت تکرار این مورد نشان میدهد وزارت ارتباطات نتوانسته به تکالیف قانونیاش عمل کند. این نماینده مجلس همچنین فعال شدن گزینه جست و جوی ایمن برای کاربران ایرانی در موتورهای جستجو را سلب حقوق مردم دانسته و گفت: «اینترنت کودک یکی از برنامههایی است که وزیر ارتباطات به مجلس اعلام کرد. در حال حاضر، تنها نظرسنجی مقیاس بزرگ که اطلاعاتی را در مورد استفاده از هوش مصنوعی و دادههای حجیم ارائه میدهند، بررسی جامعه اتحادیه اروپا در راستای استفاده از فناوری اطلاعات و همچنین نظرسنجی آمار کانادا (StatCan) در زمینه فناوریهای دیجیتال است.

یعنی ما باید نگاه کنیم همان ۷ سال پیش که کابل را خریداری کردیم، این کابل باید ۸ سال دیگر هم برای ما کار کند. او که این روزها حدود ۷۱ سال سن دارد تا چند سال پیش به عنوان رییس سازمان نظارت برنامهها و ارقام اینترنتی (آیکان) فعالیت میکرد اما چندی بعد از سمت خود کنارهگیری کرد و فعالیتهای خود را به عنوان یکی از مدیران ارشد اجرایی گوگل ادامه داد. شرکتهای اینترنتی برای توزیع مدیریت ترافیک این پیشنهاد را قبول نمیکنند درحالیکه هزینه آنها کاهش مییابد. طوری که ما ترافیک voiceمان را زمانهایی که به شدت دچار مشکل شدیم، توانستیم از آن کابل استفاده کنیم بدون اینکه مردم کوچکترین اختلالی در سرویس خود احساس کنند. هیتلر با احساس خطر در اینباره گفت: «در صورت تداوم این وضعیت، جریان تکامل، سیرى نزولى و واپسگرایانه خواهد یافت»، لذا پیشواى آلمان نازی، مشغول تهیه نقشهٔ کاملى براى اصلاح در روابط زن و مرد و بهبود نژاد بود و اجراىِ قسمتى از مرام خود را هم در این رشته آغاز نمود، ولى موفق به تکمیل آن نشد و جنگ جهانىِ دوم مانع از اجراى کامل آن گردید.

اقتصاد امروزه نقش بسیار مهمی در زندگی همه ما ایفا میکند. ما میگوییم که اگر خیلی گران میفروشیم، اولا که ۲۵ برابر آن پایهای که اشاره شده یعنی سه هزار دلار، نیست. امّا در زمینه هیجانات (یا عواطف)، تفاوت بین هوش و دانش چندان مشخص نیست و رخی ناسازگاریها در تعاریف فعلی از هوش هیجانی و معیارهای آن وجود دارد. بهعنوان یک شرکت دولتی و با وجود این همه بحث و انتقاد چرا قراردادهای خرید اینترنت را به صورت شفاف منتشر نمیکنید؟ اپل میلیون ها طرفدار وفادار در سرتاسر جهان دارد که آماده اند تا در هنگام رونمایی از محصولات جدید خود، برای خرید و استفاده از این محصولات صف بکشند. با این وجود ارتباط دیجیتال در کانادا پرهزینه تر از دیگر کشورهای جهان است زیرا صنعت ارتباطات تلفنی بسیار یکپارچه بوده و پوشش در مناطق دوردست می تواند بسیار نقطه ای و تفکیک شده باشد. در عین حال، دره مرگ هنوز وجود دارد.