ثبت اولین تصویر مستقیم از یک سیاه‌چاله در حال انتشار یک فواره قدرتمند

تصاویری از ابرسیاه‌چاله مرکزی M87 موفق شده بود فواره ساطع شده توسط آن و ابرسیاه‌چاله به تصویر بکشد، اما قبل از آن این دو ویژگی را با تصویر نکشیده بود.

توماس کریچبام از مؤسسه نجوم رادیویی ماکس پلانک می‌گوید: در این مدت، می‌توانم ببینیم چگونه این فواره از حلقه در اطراف ابرسیاه‌چاله مرکزی خارج می‌شود، منتشر شود.

ادواردو راس از موسسه ماکس پلانک می‌گوید: ما می‌خواهیم منطقه اطراف سیاه‌چاله در مرکز M87 را در طول موج‌های مختلف رادیویی مشاهده کنیم تا گسیل این فواره را بیشتر مطالعه کنیم. این هیجان انگیز است، زیرا می‌توان در مورد آنچه در نزدیکی یکی از اسرارآمیزترین مناطق جهان اتفاق می‌افتد، اطلاعات بیشتری کسب کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیسستاره شناسان اولین تصویر مستقیم از یک سیاه‌چاله را در حالی که یک فواره قدرتمند را منفجر می‌کند، گرفته‌اند. این همان سیاه‌چاله‌ای است که انسان برای اولین بار آن را به چشم دید.

اکنون این عکس جدید، این سیاه‌چاله غول آسا را ​​در قلب کهکشان مسیه 87(M87) نشان می‌دهد، در حالی که فواره‌های قدرتمند را ساطع می‌کند.

این تصویر جدید علاوه بر نشان دادن فواره هنگام بیرون آمدن از این ابرسی‌چاله، آنچه را که سایه سیاه‌چاله می‌نامند نیز نشان می‌دهد.

تصویر تاریخی از سیاه‌چاله مرکزی M87 که جرم آن 6.5 میلیارد برابر خورشید است و در فاصله 55 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، با همکاری تلسکوپ افق رویداد(EHT) در سال 2017 گرفته شد و دو سال بعد از آن رونمایی شد.

رو-سِن لو از اعضای گروه مطالعه از رصدخانه نجوم شانگهای می‌گوید: ما می‌دانیم که فواره‌ها از منطقه اطراف سیاه‌چاله‌ها به بیرون پرتاب می‌شوند، اما هنوز به طور کامل نمی‌دانیم که چگونه این اتفاق می‌افتد. ما برای مطالعه مستقیم این موضوع، باید منشاء فواره را تا حد امکان نزدیک به سیاه‌چاله مشاهده کنیم.

بخوان  نجات مرد زنده به گور شده با شکستن تابوت + فیلم

انتهای پیام



منبع

عواملی که ماده به لطف تأثیر گرانشی فوق العاده این هیولای کیهانی با سرعت نزدیک به نور به دور ابرسیاه‌چاله می‌چرخد، ماده گرم می‌شود و می‌درخشد.

ثبت اولین تصویر مستقیم از یک سیاه‌چاله در حال انتشار یک فواره قدرتمند

پژوهش های این گروه به صورت آنلاین در مجله Nature منتشر شده است.

این تصویر جدید از M87 و جریان خروجی از آن با استفاده از داده‌های سال 2018 از تلسکوپ GMVA، تلسکوپ گرینلند و آرایه میلی‌متری/زیر میلی‌متری بزرگ آتاکاما(ALMA) ایجاد می‌شود که با هم کاری انجام شود تا یک آرایه به اندازه خود زمین را تشکیل دهد. ارائه دهنده.

ستاره شناسان با استفاده از این شبکه از تلسکوپ‌ها اکنون در جهت آشنایی بیشتر با مواد قدرتمند ابرسیاه‌چاله‌های گرسنه کار خواهند کرد. این مشاهدات همزمان به این گروه پژوهشی اجازه می‌دهد تا روندهای پیچیده‌ای را که در نزدیکی ابرسیاه‌چاله اتفاق می‌افتد، می‌دهد.

تصویر جدید از ابرسیاه‌چاله M87 با تصویر تلسکوپ EHT متفاوت است، زیرا این منطقه در طول موج‌های نوری طولانی‌تر نشان می‌دهد که چه ستاره شناسان می‌توانند در این منطقه ببینند می‌توانند تأثیرگذار باشند.

در نتیجه، این هیولاهای گرسنه در حال منفجر کردن و انتشار فواره‌های قوی از مواد هستند که با سرعت نزدیک به نور حرکت می‌کنند و می‌توانند هزاران سال نوری حرکت کنند و گسترش یابند که گاهی اوقات از مرزهای کهکشان‌هایی که آنها را در خود جای داده‌اند، فراتر می‌روند. میروند. با این حال، ابرسیاه‌چاله‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند، هنوز کاملاً شناخته نشده است.

این تصویر برای اولین بار نشان می‌دهد که چگونه یک فواره اخترفیزیکی با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کند و به موادی که در اطراف یک ابرسیاه‌چاله می‌چرخد، مرتبط می‌شود. فرآیندی که اختراعشان را «برافزایش» می‌نامند.

بخوان  تشخیص آلزایمر با کمک آزمایش بیماری سال‌ها قبل از بروز علائم
ستاره شناسان، اولین تصویر مستقیم را از یک سیاه‌چاله در حال انفجار یک فواره قوی که از سیاه‌چاله آسایی در قلب کهکشان «مسیه 87» جاری می‌شود و این همان اولین سیاه‌چاله است که مستقیماً از آن عکسبرداری می‌شود.

اعتقاد بر این است که همه چیزهای بزرگ، میزبان ابرسیاه‌چاله‌ها در قلب خود هستند و برخی از این غول‌ها، مانند سیاه‌چاله‌هایی هستند که در مرکز M87 قرار دارند، بسیاری از مواد را به شکل گاز و غبار و حتی ستاره‌های نزدیک به مصرف می‌کنند.

جائه یونگ کیم از اعضای گروه پژوهش دانشگاه ملی کیونگ‌پوک در کره جنوبی و موسسه ماکس پلانک گفت: این تصویر جدید با نشان دادن منطقه اطراف سیاه‌چاله و این فواره، تصویر را کامل می‌کند.

اندازه حلقه سیاه‌چاله در این تصویر جدید نیز 50 درصد بزرگتر از تصویر EHT است. به ابر معلوم، این تفاوت نشان داد که سیاه‌چاله M87 با سرعت بیشتری نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، حال بلعیدن مواد است.

علاوه بر این، 6 ALMA که از 6 آنتن در شمال آتاکاما در کشور شیلی تشکیل شده است و تلسکوپی GLT و GMVA است که متشکل از 14 تلسکوپ رادیویی در اروپا و آمریکای شمالی است، به اختراع این امکان را می دهد تا از روندی به نام تداخل سنجی استفاده کنید. برای همگام‌سازی تصمیم‌ها استفاده می‌کنند و به درستی سیاه‌چاله را می‌کنند و عمق بیشتری را در ساطع شدن فواره‌ها مشاهده می‌کنند.