جستجوی حیات فرازمینی با کمک تصویر جدید مشتری

جستجوی حیات فرازمینی با کمک تصویر جدید مشتری

«شری یه» (شری یه)، پروژه دانشمند سیاره‌یاب کک گفت: ما اولین نسلی هستیم که سیارات دیگر در همسایگی کهکشان خود را واقعاً درک می‌کنند.

انتهای پیام



منبع

تقریباً از هر پنج ستاره خورشیدسان، یکی از آنها سیاره‌های به اندازه زمین در منطقه قابل سکونت خود هستند. این منطقه به اندازه‌های گرم است که آب روی سطح آن وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، تصویر عجیب ثبت‌شده با “تلسکوپ کک” (Keck Observatory) در هاوایی، از “اولین نور” (first light) دستگاه جدید آن موسوم به “سیاره‌یاب کک”(Keck Planet Finder) به دست آمده است که انتظار می‌رود از بهار ۲۰۲۳ به بعد. ، کشف حیات فرازمینی را متحول کند. سیاره‌یاب کک اکنون پیشرفته‌ترین سفرهای جهان در طول مسیرهای مرئی است.

دانشمندان باور دارند که تصویر جدید و عجیبی دارند که از سیاره غول‌پیکر مشتری منتشر شده است، می‌توان به آنها کمک کرد تا سیاره‌های شبیه به زمین را که اطراف ستاره‌های دور میچرخند، شناسایی کنند.

ستاره‌شناسی فقط مطالعه نور است. یک اتفاق‌سنج، نور را از یک جرم در یک پراکنده می‌کند که شبیه به یک رنگین‌کمان است. این کار به ستاره‌شناسان امکان می‌دهد تا گازها و مواد شیمیایی موجود در جو ستارگان و سیارات را کشف کنند که می‌توانند امضای زیستی و نشانه‌های حیات روی سطح یک سیاره باشند.

جستجوی حیات فرازمینی با کمک تصویر جدید مشتری

وقتی تلسکوپ‌ها و دستگاه‌های نجومی جدید می‌شوند، ستاره‌شناسان دستگاه‌های خود را با مجموعه‌ای از تصاویر «اولین نور» آزمایش می‌کنند و به نمایش می‌گذارند. تهیه کننده چنین تصویری است که به دلیل خلوص فنی و نه ارزش علمی آن گنجانده شده است. این تصویر در ۹ نوامبر ۲۰۲۲ گرفته شده است.

بخوان  اپل به شکایات توسعه‌دهندگان سر تعظیم فرود می‌آورد و به برنامه‌های وب در اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد ...

یه گفت: پیش از رونق یافتن سیارات فراخورشیدی در دو دهه گذشته، ما واقعاً نمی‌دانستیم چه سیاره‌های دیگری وجود دارند.

سیاره‌یاب کک به دنبال این ستاره‌ها خواهد بود که ستاره‌شناسان می‌توانند آن را برای استنباط جرم و چگالی سیارات در حال اندازه‌گیری کنند. نبوغ سیاره‌یاب کک، در دقت بی‌سابقه‌ای است که آن را قادر می‌سازد تا سیارات کم‌جرم‌تری را که باعث ایجاد لرزش‌های کوچک‌تر در ستاره‌های نگهدارنده خود می‌شوند، بررسی کند. این دستگاه جدید پس از راه‌اندازی کامل قادر خواهد بود تا ستاره‌هایی را که به جلو و عقب حرکت می‌کند، با سرعت ۳۰ سانتی‌متر در تشخیص دهد. این تقریباً ۱۰ برابر قوی‌تر از هر دستگاه مشابه دیگری است که در حال حاضر استفاده می‌شود.

سیاره‌یاب کک حدود یک دهه است که روی طراحی قرار دارد. “اندرو هاوارد”(اندرو هاوارد)، پژوهشگر پروژه سیاره‌یاب کک و استاد ستاره‌شناسی در “موسسه فناوری کالیفرنیا”(Caltech) گفت: دیدن اولین آزمایش نجومی سیاره‌یاب کک، یک تجربه در حال پیشرفت بود. من هیجان‌زده هستم که از این دستگاه برای مطالعه بیشتر سیارات فراخورشیدی استفاده می‌کنم و اسرار مربوط به شکل‌گیری و تغییرات آن تا وضعیت واقعی را می‌فهمم.

مجموعه‌های تلسکوپ جدید برای یافتن سیارات فراخورشیدی، با استفاده از «اثر داپلر» (اثر داپلر) برای اندازه‌گیری سرعت شعاعی ستاره میزبان در مرور زمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. حرکت یک ستاره، کشش گرانشی هر سیاره‌ای را که به دور آن می‌چرخد، نشان می‌دهد. اگر سیاراتی در مدار باشند، یک ستاره تکان می‌خورد زیرا همه آنها به دور یک مرکز جرم مشترک دور از مرکز جرم ستاره می‌چرخند.

بخوان  اعطای «نشان هوشا» به اسباب‌بازی‌های شناختی/اعطای نشان الزامی می‌شود.

تصاویر آن ممکن است برای افراد عادی جالب به نظر نرسند اما می‌توان ارزش باورنکردنی در جستجوی حیات فراتر از زمین داشته باشد. شناسایی سیارات هم‌اندازه زمین در اطراف ستارگان دیگر، به دلیل اندازه کوچک آنها فوق‌العاده است. به همین دلیل است که سیاره‌یاب کک، یک خبر بزرگ است.