حراج اولین پیام بشر به فرازمینی‌ها



پیام میان‌استاره‌ای ارسال شده توسط بشر به کیهان به حراج گذاشته می‌شود و می‌تواند بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار دلار به فروش برسد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یکی از مهم‌ترین دست‌سازها در تاریخ اکتشافات فضایی، یک صدای ضبط شده حاوی نسخه اصلی مشهور یک صفحه گرامافون موسوم به گلدن رکورد(گلدن رکورد) است که همراه با کاوشگر وویجر ناسا به فضا رفته است.

اکنون یک نسخه از ضبط اصلی این صفحه، طی روزهای آتی در حراج ساتبیز(Sotheby’s) به مبلغ ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار دلار خواهد رسید و انتظار می رود.

قبل از پرتاب وویجر ۱ و ۲ در دهه ۱۹۷۰، کاوشگرهای فضای پایونیر ۱۰ و ۱۱ هر دو، پلاک‌های فلزی کوچک را حمل می‌کنند که به نوعی شبیه یک کپسول زمان به فضا پرتاب می‌شود تا هر گونه حیات فرازمینی احتمالی، در آینده دور آن‌ها را پیدا کنند.

تهیه گلدن رکورد در یک دوره ۶ ماهه

ناسا می‌گوید که پیام وویجر شامل یک صفحه گرامافون، یک دیسک مسی با روکش طلا به قطر ۱۲ اینچ حاوی صداها و تصاویر انتخاب شده برای تصویر کشیدن تنوع حیات و فرهنگ روی زمین است.

کمیته‌ای به ریاست کارل ساگان (Carl Sagan) اخترشناس آمریکایی، این صفحه را برای ناسا انتخاب کرده است که شامل ۱۱۵ تصویر و انواع صداهای طبیعی مانند دریا، باد، صاعقه، صدای پرندگان، نهنگ‌ها و حیوانات دیگر است.

این صفحه همچنین شامل گزیده‌های موسیقی از فرهنگ‌ها و دوره‌های مختلف از جمله‌های موسیقیدانانی مانند باخ، بتهوون، موتسارت، استراوینسکی، لوئیس آرمسترانگ و سایر نوازندگان برجسته است.

گفتنی است که علاوه بر اینها، این صفحه حاوی احوالپرسی‌های گفتاری به ۵۵ زبان و چندین پیام کارتر(Carter)، رئیس‌جمهوری آمریکا و والدهایم (Waldheim) دبیر کل سازمان ملل متحد است.

بخوان  آشنایی با عینک واقعیت مجازی "متا" قبل از عرضه

کارل ساگان که در سال ۱۹۹۶ درگذشت، گفت: این صفحه تنها در تصویری پخش خواهد شد که تمدن‌های فضایی پیشرفته در فضای میان‌ستاره‌ای وجود داشته است.

دورترین جسم ساخته شده توسط انسان از زمین

تنها نسخه هشتم از این صفحه که از مس و روکش طلا ساخته شده، وجود دارد. دو نسخه از آن همراه کاوشگرهای وویجر هستند و نسخه به حراج گذاشته شده در واقع نسخه شخصی ساگان و همسرش آن درویان (Ann Druyan) است.

درویان، کارگردان این پروژه بود و نقش اصلی را در تنظیم موسیقی ایفا کرد که به معنای بازتاب تجربیات انسانی از جمله جنگل‌های بارانی حاوی سر و صدای زندگی، اولین کلمات مادر به نوزادش، مغزی و صدای قلب‌زنی است که به تازگی عاشق شده است.

درویان در یک مصاحبه، گفت: تقریباً نیم قرن پس از ایجاد آنها، این صفحه‌ها که زمان ساخت آنها هرگز در اختیار ما نیست، فرصتی برای فرد برای یک مجموعه داده‌دار می‌کند تا تنها نسخه اصلی اولین شیء را که از «منطقه توقف خورشیدی» عبور کرده است، به دست آورد، جایی که باد خورشیدی خود را به طوفان پرتوهای می‌کند. شاید این تنها چیزی باشد که ممکن است پس از نابودی همه‌هایی که می‌شناسیم، زنده بماند.

هلیوسفر یا هورسپهر پهنه‌های حباب‌مانند که بادهای خورشیدی را دربرگرفته است. هورسپهر دربرگیرنده همه منظومه شمسی و میدان مغناطیسی خورشیدی است که کیلومترها دورتر از مداروتو را در بر می‌گیرد. پلاسمایی که از خورشید به بیرون دمیده می‌شود (طوفان‌های خورشیدی) این حباب را در مقابل فشارهای فضای میان‌ستاره‌ای، هیدروژن و هلیوم مولکولی که در آن‌ها راه‌شیری پخش می‌شوند، ایجاد می‌کنند و حفظ می‌کنند. جریان باد از خورشید آغاز می‌شود و تا منطقه ضربه‌ای با پیش‌روی می‌رود تا بتوان به این منطقه رسید که از سرعت آن به انرژی خورشیدی برسد.

بخوان  پیامد‌های بلاک چین در کمبود تراشه

منطقه‌ای که بعد از ضربه‌ای رخ می‌دهد، به نام پوش‌خورشیدی (Heliosheath) شناخته می‌شود. پوش خورشیدی منطقه‌های میانی است که مرز بیرونی آن، مرز هلیوسفر می‌شود. به مرز هلیوسفر منطقه توقف خورشیدی (Heliopause) نیز گفته می‌شود. شکل کلی حباب هلیوسفر با توجه به فشار و چگالی گازهایی که منظومه شمسی از داخل آن می‌کند و همچنین با توجه به خورشید، تغییر می‌کند و به شکل یک کُره‌ی دقیق و کامل نیست.
داده‌ها و بکر و کاوش نشدن این مناطق منجر به وجود نظریه‌های بسیاری برای مدل‌سازی این نواحی شده است.

این صفحات، سندی بی‌نظیر در تاریخ اکتشافات فضایی و تمدن بشری هستند که هر یک از آنها در داخل یک پوششی قرار گرفته‌اند و دستورالعمل‌هایی را به زبان نمادین، منشأ فضاپیما و نحوه پخش صفحه توضیح می‌دهند.

انتهای پیام



منبع