خلبان هوش مصنوعی در آسمان پرازدحام هم جولان می دهد 1 بیتی

هوش مصنوعی محدود یا ضعیف به هوشمندی عامل هایی گفته میشود که در یک مسالهی خاص به هوشمندی رسیده اند. هوش مصنوعی قوی یا عمومی زمانی به دست میآید که ماشینها تواناییهایی شناختی انسانها را بدون دخالت انسانی داشته باشند. هوش مصنوعی عمومی میتواند با شرایطی که با آن مواجه میشود سازگار شود، درحالیکه هوش مصنوعی محدود تنها قادر به پاسخگویی به متغیرهایی است که در الگوریتمها برنامهریزی شدهاند. از زمانی که انسان هوشمند، یکجانشینی را بر کوچ ترجیح دادند و کشاورزی را آغاز کردند تا به امروز کشاورزی تغییرات بسیاری را از سر گذرانده و فناوریهای بسیاری وارد این حوزه شدهاند. برندهایی مانند آمازون، علیبابا و جیدی به لطف خلاقیت و چابکی در دوران کرونا همپا با نامهای سنتیتری مانند والمارت و به کمک تجارت الکترونیک رشد کردند. علمی مطالعه جدید: حشرات نیز ظاهرا دارای سیستم مسیریابی مانند پرندگان هستند دانشمندان برای اطلاع از اسرار مسیریابی، پرواز گونه خاصی از پروانهها با نام «قوش بید کله مرگ» را برای بیش از 88 کیلومتر ثبت کردند. با نگاهی جزئیتر باید گفت، بیش از ۸۰۰ دارو و واکسن برای درمان سرطان موجود است. ثانیاً: مساله این است که بشر باید بتواند واقعیات خارجی به ویژه مهم را در هر دوره زمانی فهم کند تا بتواند آنرا مدیریت کند.

در بخش بعدی از این مقاله به روشهای استفاده از منابع رایگان در یادگیری برنامه نویسی هوش مصنوعی پرداخته شده است. پس از انتخاب تعریف خود از هوشمندی، قدم بعدی ساخت عامل هوشمند (intelligent agent) است. آنها به سؤالات متداول (FAQs یا frequently asked questions) در مورد موضوعاتی مانند حمل و نقل پاسخ می دهند، یا مشاوره شخصی ارائه می دهند، محصولات را به فروش می رسانند یا اندازه هایی را برای کاربران پیشنهاد می کنند، و نگرش ما را در مورد مشارکت مشتری در وب سایت ها و سیستم عامل های رسانه های اجتماعی تغییر می دهند. نیکولاس کایرونس، مدیر عامل و بنیان گذار شرکت Fountech، در مصاحبه ای با DailyStar در این زمینه ادعا کرد که :«شما دیگر نیاز ندارید چیزی را حفظ کنید». باید بدانید که در پس زمینه نمایش محتواها ابزارهای هوش مصنوعی کار میکنند. همچنین باید به ارائهی پیشنهاد در مورد مسیر رسیدن به مقصد براساس دادههای ترافیکی و وضعیت جاده نیز اشاره کرد.

پهپادها و رباتهای ساخته شده با هوش مصنوعی محدود، در عمل قادرند مجموعهی محدودی از اقداماتی را که برای آنها برنامهریزی شدهاند، انجام دهند. و در نهایت برای بررسی دقیق مدل باید داده از برروی داده های جدید که تابحال سیستم آن را ندیده( تحت عنوان دادهی تست) آزمود. اگر ماشین قرار است برای پاسخگویی به سوالات مختلف، به برنامهنویسی تکیه نکند، باید دارای ویژگی عقل سلیم باشد. باخت کاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان، از سیستم deep blue باعث شد تا هوش مصنوعی در کانون توجه قرار گیرد. بدون شک هوش مصنوعی یکی از پیچیدهترین و خارقالعادهترین ابداعات بشر تاکنون بوده است. یکی از تأثیرگذارترینِ این اصطلاحات، بدون شک اصطلاح «فناوریِ برهمزننده»۱ است.

برای اینکه سریعتر متوجه شوید باید بگویم که این واکنش همان اتفاقی است که در ستاره منظومه شمسی یعنی خورشید رخ میدهد و باعث آزاد شدن مقدار زیادی انرژی میشود. شرکتها در حال ساخت ماشینی هستند تا تشخیصی بهتر و سریعتر از انسان انجام دهد. روزی میرسد که هوش ماشینی علاوه بر اینکه به ما پیشنهاد میکند چه آهنگی گوش کنیم یا چه رنگ لباسی به پوستمان میآید، بهجای پزشک و قاضی و پلیس هم تصمیمگیری خواهد کرد. در این سیستمها، اطلاعات یک یا چند متخصص به همراه اطلاعات دریافتی از مراجعان به کامپیوتر داده میشود؛ سپس کامپیوتر با پرسش سؤالاتی از مراجعه کننده و تطبیق آن با بانک اطلاعاتی خود، بیماری شخص را تشخیص خواهد داد. تحلیلگر داده: معماری مناسب برای جمعآوری اطلاعات یک سازمان را طراحی میکند و پایگاه داده مناسب برای این کار را انتخاب میکند؛ دادههای خام را از منابع داخلی و خارجی جمعآوری میکند و پس از آمادهسازی و انتخاب قالب مناسب، آنها را در پایگاه دادهای که طراحی کرده ذخیره میکند.

بخوان  بایگانی‌ها نانو تکنولوژی نانو فناوران اسپادان | 1biti

هوش مصنوعی بیش از آنکه به عنوان جایگزینی برای هوش و نبوغ انسان به کار رود، نوعی پشتیبان تلقی میشود. برای ایجاد هوش مصنوعی عمومی، درک کامل مغز انسان ضروری است. مغز می تواند توسط ماشین ها تقلید شود، و از آنجاییکه مغزها هوشمند هستند، مغزهای تقلید کننده نیز بایستی هوشمند باشند، از این رو ماشین ها می توانند هوشمند باشند. به طور کلی، هر کاری که انسان قادر به انجام آن است، توسط هوش مصنوعی عمومی نیز قابل انجام است. زیرا که میانگین بهره هوشی (IQ) انسان عادی 100 و انسان نابغه حدود 140 می باشد در حالیکه پیش بینی می شود مغزی که دارای چیپ پیشرفته هوش مصنوعی باشد بهره هوشی ای در حدود 200 خواهد داشت. تصور کنید چنین مغزی بسازیم».

بر این اساس بیان میشود که چیزی برای شبیهسازی در این سطح از هوش مصنوعی وجود ندارد، بلکه ماشینها واقعا انسانها را درک میکنند. اگر چه ساختار و عملکرد این trust ها هنوز در حال تعریف است و ابهامات زیادی هنوز وجود ندارد، اما data trust ها برای ارائه یک راه حل بالقوه برای مشکلات طولانی مدت حریم خصوصی و امنیت قابل توجه است. طبق فرمایشات دکتر فروغی، مسالهی مساله بینی (پیدا کردن مسائل عمیق) یعنی سعی بر پیدا کردن مسایل عمیق و پیدا کردن راه حل و ارتباط ایجاد کردن با دانشگاه و حل با دید پژوهشی امروزه از ارزش بالایی برخودار بوده که حاصل زیبایی نیز خواهد داشت.

درزیر به چالش هایی که در این زمینه وجود دارند اشاره میکنیم. کانادا با رتبه هفتم کلی در زمینه زندگی دیجیتال، همواره در اغلب دسته بندی ها عملکرد خوبی داشته است، بویژه در زمینه دسترسی به خدمات دولتی آنلاین و پرداخت غیرنقدی. استفاده از واحد پردازندهٔ گرافیکی (GPU) در هوش مصنوعی تقریبا به محدودهٔپایانی رشد خود رسیده و اغلب تکنولوژیهای دیگر این حوزه به صورت مناسبی از آن استفاده میکنند. در ادامه به بررسی انواع هوش مصنوعی که در لیست زیر آمده میپردازیم و برای هر کدام مثالهایی را بیان خواهیم کرد. Deep Blue میتوانست مهرههای روی هر کدام از خانههای شطرنج را تشیص دهد و بفهمد که هر کدام از آنها چگونه حرکت میکنند. ماشینهای واکنشی: این نوع هوش مصنوعی از جمله قدیمیترین سیستمهای هوش مصنوعی است که البته تواناییهای بسیار محدودی دارد. وقتی مردم در مورد هوش مصنوعی صحبت میکنند، بیشتر افراد متوجه نمیشوند که انواع مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد. این نوع سیستم هوش مصنوعی دنیا را به صورت مستقیم درک میکند و به آنچه که میبیند عمل میکند و به مفهوم درونی جهان کاری ندارد.

بهرغم آنکه بنیانگذار چینی این شرکت از گزند انتقادات نسبت به مشکلات امنیتی آن در امان نماند اما زوم عملا به ابزار اول ارتباط تصویری جهان تبدیل شد و صدها هزار میهمانی یا همایش و میلیونها جلسه در آن برگزار شد. درآمد ۹/۱۱۰ میلیارد دلاری حاصل از فروش این شرکت آن را به چهل و یکمین شرکت پر درآمد جهان تبدیل کرده است. همچنین این ویژگیها همراه با ساختمان دادههای درختی و روشهای ردیابی خودکار، Prolog را به یک زبان برنامه نویسی سازگار و انعطافپذیر تبدیل میکنند. این الگوریتمها به کمک مجموعهای از دادهها، آموزش داده میشوند و پس از آن میتوانند دادههای جدید را بر اساس آنچه که آموزش دیدهاند، طبقهبندی کنند.

بخوان  اخبار تکنولوژی جدیدترین مقالات و اخبار دنیای علم و فناوری دیجی‌کالا مگ | 1biti

در ایتدا باید بگوییم که هوش مصنوعی قوی یا عمومی در این مرحله صرفا به صورت تئوری مطرح شده است و هنوز دانشمندان نتوانستهاند به چنین هدفی نزدیک شوند. Teslabot یک شبکهی عصبی است که عملکردهای مغز انسان را تقلید میکند و به وسیلهی نقلیه اجازه می دهد تا محیط اطراف خود را از طریق دوربینها تجزیه و تحلیل کند و با شناسایی و برچسبگذاری مسیرها و تصاویر مختلف، مشخص کند که هنگام برخورد با موانع چه کاری باید انجام دهد. از آنجایی که این نوع هوش مصنوعی مانند مغز انسان توانایی شناختی کاملی ندارد، برنامهریزی و آموزش الگوریتمها در مورد خطرات احتمالی و موقعیتهایی که وسیلهی نقلیه ممکن است با آن روبرو شود، دشوار است. هوش مصنوعی که به وسایل نقلیه اجازه میدهد بدون راننده حرکت کنند، نمونهای از هوش مصنوعی ضعیف است؛ اما این سیستمها با یک چالش جدی مواجهند. یکی از بزرگترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات آنلاین است به طوری که AI نه تنها آمار کاربران را ردیابی میکند بلکه براساس آن آمار به ما تبلیغات میدهد.

برای مثال، شرکت ما با همکاری دانشگاه اندونزی، یک سیستم مستقل تایید اعتبار مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین ایجاد کرد تا امنیت نتایج انتخابات این کشور در سال 2019 را تامین کند. هوش مصنوعی چیزی نیست که محدود به یک کشور یا منطقه جغرافیایی خاص باشد. در این میان هستند نمایشگاههایی هم که نتوانستند موفق عمل کنند یا به تعطیلی کشیده شدند یا کج دار و مریز پیش میروند و هر سال نیز از مخاطبانشان کاسته میشود. وی ادامه داد: بدین ترتیب کاربر به چالش کشیده میشود تا در لحظه یک پاسخ را تولید کند و این موضوع به میزان خوبی از تقلب و روشهای دور زدن سیستم مانند جعل عمیق (Deep Fake) جلوگیری میکند.

علاوه بر این هوش مصنوعی ضعیف در سایر صنایع که نیاز به تشخیص تصاویر از طریق فناوری بینایی ماشین وجود دارد، کمک شایانی میکند. از دیدگاه UI/UX، به نظر میرسد که یک ربات چت مجهز به هوش مصنوعی یا داشبورد مجهز به هوش مصنوعی مانند یوتیوب یا لینکدین به این ساختار مجهز است. این نوع ماشینها موجوداتی از خود آگاه هستند که میتوانند حالات درونی خود را بفهمند و قادر به تشخیص و یا پیشبینی احساسات دیگران میباشند. پردازش زبان طبیعی (NLP) یکی از شاخههای هوش مصنوعی است که در زمینههای مختلف استفاده میشود. هوش مصنوعی عمومی از نظر فنی تمام پتانسیل مغز انسان را داراست؛ از این رو میتواند در هر زمینهای اعم از ساختن یک قطعهی موسیقی یا نوشتن یک داستان مانند انسان عمل کند. هوش مصنوعی در تجارت و بازاریابی آنلاین تاثیر شگرفی داشته است، به عنوان مثال در اوایل دهه 2000 میلادی جستجوی یک کالا یا محصول در فروشگاه اینترنتی بدون این که نام کالا را بدانیم کار بسیار سخت و زمان بری بود در حالی که امروزه به راحتی و در چند ثانیه می توانیم کالای مورد نظر و تمام نتایج مشابه آن را مشاهده کنیم.

این پروژه توانست تنها چند ساعت پس از بسته شدن ایستگاه های رای گیری آمار 25 میلیون رای را گزارش کند. به گزارش ایسنا، دکتر کیوان مجیدزاده، رییس پژوهشکده و نویسنده مسئول این مقاله با اعلام این خبر گفت: نانو تکنولوژی پنجره بزرگی را برای تشخیص سریع و زودهنگام بیماریها به روی محققان باز کرده است. پژوهشهای انجام گرفته در خلال سالهای ۸۵ – ۱۹۷۵ میلادی ، از بروز تحول تازه ای در مقوله توسعه اقتصاد ملی خبر می دهد . Artificial intelligence در حال حاضر در آموزش، کار و تمام جنبههای زندگی انسان نفوذ کرده است؛ البته تکنیکهای این فناوری در حال توسعه و تکامل هستند. Chollet یک مهندس نرمافزار فرانسوی و محقق هوش مصنوعی است که در حال حاضر در گوگل کار میکند. علم هوش مصنوعی چیست؟ خطرات هوش مصنوعی چیست؟ تاریخچه هوش مصنوعی (AI)هوش مصنوعی چیست؟ به عنوان مثالی از ارتباط هوش مصنوعی با صنعت، به ارتباطش با صنعت معدن میپردازیم: با توجه به عدم قطعیت بالا و حجم بسیار زیاد اطلاعات ، زمینهی فعالیت هوش مصنوعی در این صنعت بسیار فراهم است. کلون میگوید: «احتمالا راههای مختلفی برای باهوش بودن وجود دارد.» یکی از چیزهایی که من را در مورد هوش مصنوعی هیجانزده میکند این است که ما ممکن است با دیدن اینکه چه تغییری ممکن است، به طور کلیتر به اطلاعات دست یابیم.

بخوان  تکنولوژی و نقش آن در پیشرفت اقتصاد 1 بیتی

کاربران هر یک از این پلتفرمها میتوانند با صحبت کردن از دستیار خود در مورد موضوعی سؤال نموده و اطلاعاتی کسب کنند، میتوانند از آن بخواهند که در ساعت خاصی موضوعی را به آنها یادآوری نمایند و یا اینکه نزدیکترین پمپبنزین را برایشان پیدا کنند. هوش مصنوعی عمومی(artificial general intelligence) و یا قوی عبارت است از ساختن عامل هوشمندی که مانند انسان از هوشی عمومیبرخوردار باشد که توانایی آموختن در مواجهه با هر مسئلهٔجدیدی را داشته باشد و محدود به یک زمینه یا مسئلهٔ خاص نباشد. در زمینه استخدام، این بدان معناست که هوش مصنوعی قبلاً جایگزین بسیاری از وظایف اساسی منابع انسانی در استخدام و غربالگری شدهاست، در حالی که زمان را برای کارکنان منابع انسانی برای انجام سایر کارهای خلاقانهتر که هنوز نمیتوان آنها را خودکار کرد یا خودکار کردن آنها از نظر مالی منطقی نیست، آزاد میکند.

یادگیری بانظارت: در فرآیند یادگیری داده به همراه برچسب به عنوان ورودی داده خواهد شد که به دو دستهی classification و regression تقسیم میشود که در classification یا طبقه بندی،هدف ما پیدا کردن برچسب یا دسته مناسب برای نمونههای بدون برچسب میباشد. تصاویر آخرالزمانی و کابوس وار جزئیات موجودات غم انگیزی را نشان می دهد که به لنز خیره شده اند در حالی که جهان در اطراف آنها فرو می ریزد. مایکروسافت به دلیل سرمایه گذاری بیش از یک تریلیون دلار، با ارزش ترین شرکت فناوری در جهان امروز است و همچنین یکی از گران ترین شرکت ها و برندهای جهان است.

هتل زتا یکی از جذاب ترین هتل هاي سن فرانسیسکو و بهشتی برای عاشقان گجت هاست: اتاقی پر از کنسول هاي بازی، کیوسک قدیمی تلفن پر از تکنولوژی که در آنجا میتوانید در توییتر، اسنپ چت یا وبلاگ خودتان پست ارسال کنید، و نمایشگاهی شبیه به موزه از نوارهای کارتریج بازی هاي قدیمی، تراشه هاي کامپیوتری و گوشی هاي موبایل قدیمی از جمله امکانات سایت 1biti این هتل است. چنانچه در پایان آزمایش نتواند تشخیص دهد که با انسان یا با ماشین در تعامل بوده است، آزمون با موفقیت انجام شده است. شاید در آینده ای نه چندان دور واقعا به انسان هایی با ذهن فرابشری بر بخورید که جواب سخت ترین سوالاتتان در ذهن آن ها وجود دارد! مدل فراخوانی شده -فرا یادگیری ندانمگرا، یا MAML، مدلی را با استفاده از دو فرآیند یادگیری ماشین آموزش میدهد، یکی در داخل دیگری لانه دارد. نتیجهی فعالیتهای تحلیلگر داده میتواند گزارشهای کلی یا روابط بین دادهها باشد و معمولا در جهت اهداف سازمان است. دانشمند داده امور دادهکاوی را معمولا با زبانهای برنامهنویسی و کتابخانههای آن انجام میدهد ولی تحلیلگر از پلتفرمها و نرمافزارها استفاده میکند.