درمان کم‌هزینه سرطان با دستگاهی به اندازه مایکروویو

به گزارش ایسنا و به نقل از فست کمپانی، زمانی که درمان سرطان با سلول T کایمریک گیرنده «CAR-T» یا درمان باشد، می‌توان معجزه‌آسا به نظر برسد. تقریباً نیمی از بیماران مبتلا به لوسمی و لنفوم و حدود یک سوم مبتلایان به میلوما، با یک بار تزریق سلول‌های T ایمنی که برای یافتن و کشتن سرطان در خون‌ اصلاح ژنتیکی شده‌اند، بهبود کامل پیدا می‌کنند و به یک درمان کارآمد دست می‌گیرند. درمان CAR-T برای لوسمی حاد لنفاوی که شایع‌ترین نوع سرطان کودکان است، بهبودی را تا ۹۰ درصد نشان می‌دهد. دو بیمار اول تحت درمان با CAR-T در سال ۲۰۱۰، مردان بالغ بودند که از لوسمی حاد لنفاوی در مرحله نهایی آن رنج می‌بردند. یک دهه پس از درمان هنوز در مرحله بهبودی بودند.

انتهای پیام



منبع «سازمان غذای داروی آمریکا» (FDA) از سال ۲۰۱۷، در مجموع شش CAR-T را تایید کرد که همگی برای سرطان‌های خون به کار می‌روند. پژوهش‌های بسیار با هدف استفاده از درمان CAR-T روی تومورهای جامد، اما هنوز هیچ کدام در مرحله آزمایش بالینی بازی انجام نشده است. دو مورد از این درمان‌ها موسوم به «یسکارتا» (Yescarta) و «تکارتوس» (Tecartus)، تنها در سال ۲۰۲۲ برای شرکت «کایت فارما» (Kite Pharma) ۱.۵ میلیارد دلار درآمد داشته‌است. تا همین اواخر، درمان‌های CAR-T به عنوان آخرین راه‌حل برای بیمارانی که سایر داروها را امتحان کردند، در نظر گرفته شده است، اما درمان CAR-T را می‌توان زودتر در درمان استفاده کرد و احتمالاً ممکن است بسیاری از آنها بخواهند. سال گذشته، یسکارتا به عنوان یک درمان خط دوم برای لنفوم سلول B بزرگ تایید شد. با وجود این، سازندگان دارو در حال حاضر با مشکل روبرو هستند.

در هر حال، استوفلز قبلاً غیرممکن‌ها ممکن است انجام دهند و بارها را انجام دهند و به نظر می‌رسد که ناامید نیست. وی افزود: من در تمام زندگی خود روی جستجو برای دسترسی به داروها کار کرده ام. این کار نیز چنین مسئولی است. علم جدید، امکان انجام کارهای جدید، و متفاوت را برای ما فراهم می‌سازد و اگر شروع نکنید، هرگز به هدف نرسید.

تزریق‌های اتولوگ CAR-T داروهای معمولی، داروهای زنده هستند که برای هر بیمار سفارشی‌سازی می‌شوند. خون‌گیری روزانه در یک بیمارستان یا مرکز ویژه انجام می‌شود. سلول‌های T پس از جدا شدن، در یخچال و به صورت منجمد به یک مرکز زیست‌تولید فرستاده می‌شوند تا آنجا از نظر ژنتیکی برای بیان یک مولکول جستجوگر تومور موسوم به «گیرنده‌ژن کایمریک»(CAR) روی سطح خود، دوباره تحت برنامه‌ریزی قرار بگیرند. . سلول‌های اصلاح‌شده برای چند روز یا چند روز در انکوباتور قرار می‌گیرند تا تعداد آنها به اندازه‌ای افزایش یابد که دوز درمانی ایجاد شود. سلول‌های CAR-T اصلاح‌شده پس از یک مرحله آزمایشی کیفیت، به صورت منجمد درمی‌آیند و برای تزریق به بیمار، به بیمارستان بازگردانده می‌شوند. این پروسه حداقل تا دو هفته و تا هشت هفته طول می‌کشد.

بخوان  ویدیو/ شکافت هسته‌ای؛ این‌بار در فضا

یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۲ توسط پژوهشگران «مایو کلینیک»(Mayo Clinic) انجام شد، داد که مکان ماندن در فهرست انتظار برای درمان CAR-T، شش ماه بود و در نهایت تنها یک چهارم بیماران آن را دریافت کردند. یک چهارم دیگر برای درمان‌هایی که هنوز تایید نشده است، یک آزمایش بالینی وارد شده است. در سال گذشته، شرکت‌های «بریستول مایرز اسکوئیب» (Bristol Myers Squibb)، کایت فارما و «نوارتیس» (Novartis) همگی مشکلات تولیدی را در مورد درمان‌های CAR-T خود تجربه کرده‌اند. شرکت‌های «جانسون اند جانسون» (J&J) و «لجند بایوتک» (Legend Biotech) در ماه مارس تصمیم به دلیل‌های تولید، راه‌اندازی درمان CAR-T خود موسوم به «Carvycti» را در بریتانیا می‌کنند.

از دیدگاه زیست‌شناسی، استفاده از سلول‌های بیمار که هرگز منجمد نشده‌اند، مزایایی دارند که برای سلامت سلول‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند. استوفلز ادامه داد: سلول‌های CAR-T تازه تولید شده، پس از تزریق مجدد به بیمار، قوی و ثابتی را نشان می‌دهند که در کمترین حد یک عارضه جانبی رایج درمان CAR-T به نام سندرم انتشار سیتوکین کمک می‌کند. این سندرم، یک واکنش تهاجمی به ایمنی‌درمانی است که تب، حالت تهوع را به همراه دارد. این حقیقتی که می‌توانم درمان را در هفت روز انجام داد، به افرادی که امید به زندگی بسیار کوتاهی دارند، می‌توانند تا این نوع درمان را دریافت کنند. اولین بیمار تحت درمان با CAR-T که با سندرم زجر حاد تنفسی و عود شدید تومور به بیمارستان مراجعه کند، هنوز در وضعیت بسیار خوبی است. این کار هرگز نمی‌توانست با CAR به روش قدیمی و در یک محل انجام شود.

شرکت ها با هدف کاهش پیچیدگی، زمان و هزینه ارائه درمان های CAR-T به تعداد بیشتر از بیماران، به روش های گوناگون با این چالش ها دست و پنجه نرم می کنند. یکی از رقبای غیرمحتمل‌تر، شرکت «گالاپاگوس آن‌وی» (Galapagos NV) مستقر در بلژیک است که در ژوئن گذشته، برنامه‌های جسورانه را برای تولید سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر این درمان‌های گرانقیمت اعلام کرد. این برنامه، توسعه درمان‌ها را نه در یک محل درمان، بلکه در محل مراقبت و با استفاده از یک دستگاه خودکار کوچک به اندازه یک مایکروویو خانگی پیشنهاد می‌کند.

بخوان  مار رباتیک ناسا را ​​ببینید

استوفلز اضافه کرد: تمرکززدایی، ساده‌سازی و خودکارسازی کل فرآیند، هزینه‌سازی‌های CAR-T را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. زمان مورد نیاز و میزان کاری که باید انجام شود، مقدار زیادی را برای درمان‌های CAR-T به همراه دارد. اگر چهار یا پنج سیستم را در یک اتاق بیمارستان قرار دهید، می‌توانید سالانه 200 بیمار را تنها با استفاده از پرسنل کمی درمان کنید.

گالاپاگوس هیچ تجربه قبلی در مورد درمان CAR-T نداشت و از زمان آغاز کار در سال 1999، تنها یک محصول در اروپا، بریتانیا و ژاپن به بازار عرضه شد. این محصول، داروی «جیسلکا»(Jyseleca) برای درمان کولیت اولسراتیو و روماتیسم مفصلی بود که در سال ۲۰۲۲ معادل ۹۵ میلیون دلار گزارش شد. این داروهای اخیراً تحت یک مجموعه آزمایش‌های بالینی قرار گرفته است اما یک مزیت ویژه دارد و آن «پل استوفلز» (Paul Stoffels)، طراح جدید گالاپاگوس و مدیر ارشد علمی سابق جانسون اند جانسون است.

یک شرکت زیست‌فناوری بلژیکی در حال آزمایش دستگاهی است که سرطان را در بیمارستان‌ها تولید می‌کند و انتظار و هزینه را کاهش می‌دهد.

فعالیت استوفلز در گالاپاگوس، به او فرصت می‌دهد تا بتواند خود را در یک شرکت بزرگتر نشان دهد. استوفل از آغاز کار به عنوان یک شخص در آوریل گذشته، محور اصلی تنظیم کرد، دو استارت‌آپ را که روی جنبه‌های گوناگون درمان‌های CAR-T و تولید آن کار می‌کردند، خرید و چهار ماه بعد، 200 نفر را می‌خرید که در برنامه‌های دارویی قرار می‌گرفت. قدیمی‌تر کار می‌کردند، اخراج کرد.

استوفلز در روند کار توضیح داد: گالاپاگوس، واحدهای تولیدی را در هر یک از بیمارستان‌های شریک خود راه‌اندازی می‌کند که افراد آموزش، نصب تجهیزات و قابلیت بخشیدن به تولید را شامل می‌شوند. این یک مکان جدید اما بسیار ساده از تولید است. در روش تولید چند صد میلیون دلاری یک ساختمان، بین 500 تا 100 نفر را جذب کنید، آنها را با استفاده از داروها و داروها در آنجا تولید کنید، این فناوری را قبلاً انجام داده اید.

بخوان  تحول فناوری تلسکوپ چگونه محقق شد؟

گالاگوس از واکنش‌گرهای شیمیایی و سایر موادی که بر سایر مواد خام تأثیر می‌گذارند، مصون نمی‌شود. تراویس یانگ گفت: همه چالش‌های ناشی از نداشتن تکنسین‌های آموزش‌دیده برای انجام این کار تشدید می‌شود. تکنسین‌ها نیازی به آموزش زیاد ندارند زیرا نیازهای نیازمند دستکاری بسیار کمتری هستند اما هر زمانی که این سیستم‌ها را در مراکز بیمارستانی می‌کنند، کنترل خود را بر همه آنها را تا اندازه‌گیری از دست می‌دهید.

درمان های فعلی CAR-T، بین 300 هزار تا 400 هزار دلار است. «تراویس یانگ» (تراویس یانگ)، معاون بخش بیولوژیکی غیرانتفاعی «تحقیقات زیست‌پزشکی کالیفرنیا» (کالیبر) گفت: دلیل تولید بالا بودن هزینه درمان این است که روند باید در هر نقطه از آن بسیار کنترل شود. این کار به یک تکنسین آموزش دیده، اتاق‌های تمیز و زیرساخت‌هایی برای حمل و نقل و انجماد نیاز دارد. مهم ترین زمان، آزمایش پیش از ارائه برای اطمینان یافتن از استریل بودن و قدرت محصول است. احتمالات زیادی برای بروز مشکل وجود دارد. تأمین هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر میبرد و این فقط مربوط به زیرساخت نیست، بلکه مربوط به تعداد افراد است که باید برای انجام این کار آموزش ببینند.

زمانی که استوفلز شرکت جانسون اند جانسون را در پایان سال ۲۰۲۱ ترک کرد، یکی از رشک‌برانگیزترین رکوردها را در صنایع داروسازی داشت. این پزشک بلژیکی‌الاصل و متخصص بیماری‌های عفونی طی دروه کاری خود، سرپرستان گروه‌هایی را بر عهده داشتند که ۲۵ داروی جدید را تولید کردند. از جمله دو داروی موفق سرطان، درمانهای پیشگامانه برای HIV و سل و واکسن ابولا و کوید-19. داروی Carvycti چند ماه از رفتن استوفلز بررسی می شود اما تحت نظارت و توسعه یافتن. در دوران تصدی استوفلز، میزان فروش داروی جانسون اند جانسون بیش از دو برابر شد و از ۲۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۴۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید. هفت دارو از داروهای توسعه یافته تحت نظارت استوفلز، به فهرست داروهای مورد نیاز «سازمان جهانی بهداشت» WHO اضافه می‌شود و این سلامت معناست که برای حفظ سلامت، نیاز به حساب می‌آیند.