دقیق‌ترین جرم «بوزون هیگز» اندازه‌گیری شد

جدیدترین برنامه اطلس

با داده‌های عملیات ۲، عدم قطعیت آماری به نصف کاهش و یافتن راه را برای دقت بی‌سابقه‌ها کرد. اما این همه ماجرا نیست. کالیبراسیون (درجه‌بندی) اندازه‌گیری‌های انرژی فوتون با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه شد و عدم قطعیت سیستماتیک تقریباً ۴ برابر کاهش یافت و به ۰.۰۹ گیگا ولت رسید.

اما این کشف چیزی بیش از فقط جرم یک ذره بنیادی است. این کشف نشان دهنده گام مهم دیگری در نقشه برداری با جزئیات فزاینده در بخش جدید و حیاتی فیزیک ذرات است. نمونه‌هایی که استفانو مانزونی دارند، تشکیل دهنده زیرگروه کالیبراسیون الکترون-فوتون اطلس می‌گوید، تکنیک‌های کالیبراسیون پیشرفته و دقیق در این تحلیل برای بالا بردن دقت به چنین سطوح بی‌سابقه‌های حیاتی هستند و همچنین می‌توانند به تحلیل و تحلیل آینده بپردازند.

جرم بوزون هیگز توسط مدل استاندارد پیش‌بینی نمی‌شود و باید به صورت تجربی تعیین شود. ارزیابی دقیق آن فیزیک ذرات از جرمی که در آن مهم است. برهمکنش بوزون هیگز با ذرات مدل استاندارد به جرم بوزون هیگز بستگی دارد و تنها زمانی قابل محاسبه است که مقدار جرم مشخص شود. مهمتر از آن، مقدار جرم بوزون هیگز ارتباط نزدیکی با ویژگی‌های پتانسیل هیگز که پایداری خلاء ضعیف الکتریکی دارد و به طور بالقوه سرنوشت و جهان را تعیین می‌کند.

ارزیابی با اندازه‌گیری دقیق این ذره بنیادی می‌تواند محاسبات نظری را تنظیم کند و آنها را با پیش‌بینی‌های مدل مقایسه کنند. بعد از انحراف از این پیش‌بینی‌ها می‌توان به پدیده‌های کاملاً جدید و ناشناخته اشاره کند و پایه‌های درک ما از جهان متزلزل کند.

در طول این ۱۱ سال پس از کشف بوزون هیگز، مطالعات روی آن به یک راه اصلی برای روشن کردن ساختار بنیادی جهان تبدیل شده است. اندازه‌گیری‌های دقیق ویژگی‌های بوزون هیگز یکی از قوی‌ترین ابزارهایی است که فیزیکدانان برای اصلاح مدل استاندارد کیهان دارند و اکنون، نوبت به اندازه‌گیری اندازه‌گیری می‌شود.

بخوان  تکلیف رصدخانه آرسیبو مشخص شد

این پیشرفت بدون مجموعه داده‌های کامل اطلاعات حاصل از عملیات‌های ۱ و ۲ دریافت کننده بزرگ هادرونی امکان پذیر نبود.

«بوزون هیگز»(Higgs boson) برگرفته از نام پیتر هیگز، معروف به ذره خدا، یک ذره بنیادی اولیه دارای جرم است. مشاهده تجربی این ذره باعث شد که نتیجه‌گیری درباره جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر را توضیح دهد. بوزون هیگز به طور مشخص می‌تواند در بین فوتون‌های مختلف باشد که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه می‌شوند.

جدیدترین برنامه اطلس شامل دو نتیجه برای تولید دقیق‌ترین اندازه‌گیری از جرم بوزون هیگز مهمی است که ثبت می‌شود. اندازه‌گیری بر روی فروپاشی بوزون هیگز به دو فوتون پرانرژی انجام شد که به عنوان «کانال دی‌فوتون» اولین می‌شود.

نتیجه این که خیره کننده ۱۲۵.۲۲ میکروالکترونیک ولت(GeV) با عدم قطعیت ۰.۱۴ GeV به دست آمد. این یعنی دقت با خطای احتمالی 0.11 درصدی که یک سطح دقت شگفت انگیز است.

بوزون هیگز

به گزارش ایسنا و به نقل از اطلس سرن، رکورد تاریخی در اندازه‌گیری جرم ذره بنیادی بزون هیگز ثبت شده است و برنامه ATLAS در مقدمه این کشف قرار دارند. اعلامیه‌ای در کنفرانس «لپتون فوتون»(Lepton Photon) نشان داد که برنامه ATLAS چگونه به یک شاهکار قابل توجه در فیزیک ذرات دست یافته است.

این ذره مانند یک قطعه از یک پازل است که وقتی به درستی درک می شود، ما را از مدل استاندارد کیهان، نظریه هایی که عوامل بین ذرات در جهان را توضیح می دهد، کامل می کند، درک کنید.

انتهای پیام

بخوان  «آسترانیس»، یک رقیب جدی برای استارلینک



منبع

آندرس هوکر(Andreas Hoecker) بیان برنامه اطلس می‌گوید به تیم بی‌امان این افتخار می‌کند. وی تاکید کرد که الگوریتم‌های قوی و کالیبراسیون‌های دقیق آن ابزارهای مخفی دستیابی به این نقطه عطف بوده است.

بیش از یک دهه است که ذره مرموز بوزون هیگز توجه به سراسر جهان را به خود جلب کرده است و به اعتقاد آنها از زمان کشف آن در برخورد با بزرگ هادرونی(LHC) در 11 سال پیش، این ذره‌ای گریزان کلید کشف رازهای ساختار بنیادی کیهان را در اختیار دارد.

جerm ذarate benیadh ، thyahahahaی bیn alکtrumغnaطیs ( ملا) دره سعاتار منهراسوپی وهههههههههههههههههههههههه مانههههههههههههههه. بنابراین بوزون هیگز یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده است.

دانش برنامه اطلس(ATLAS) با جدیدترین پیشرفت در اندازه گیری جرم ذره بنیادی بوزون هیگز، بشر را از برهمکنش ذرات را متحول می‌کنند.

اما نکته اینجاست که جرم بوزون هیگز چیزی نیست که بتواند آن را پیش بینی کرد. در عوض، فیزیکدانان برای تعیین این مقدار حیاتی به اندازه‌گیری‌های تجربی تکیه می‌کنند. اما چرا اینقدر مهم است؟ زیرا جرم بوزون هیگز نقش مهمی در تعیین نحوه دیگر آن با ذرات و همچنین با خودش دارد.

سپس محققان این نتیجه را با اندازه‌گیری جرم قبلی که از «کانال چهار لپتونی» به دست آمده بود، ترکیب کردند و نتیجه آن شد که جرم بوزون هیگز ۱۲۵.

اکنون برنامه ATLAS که تلاشی مشترک میان فیزیکدانان و پژوهشگران سراسر جهان است، وارد شده است. آنها از زمان کشف این ذره به خود مأموریت داده‌اند که برای جابجایی مرزهای دقت در اندازه‌گیری جرم بزون هیگز جستجوگران و اکنون موفق شده‌اند.

بخوان  چرا نباید آیفون خود را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم؟

جرم بوزون هیگز فراتر از محاسبات نظری همچنین باعث رشد و پایداری خلاء کیهان می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم شناخت دقیق این مهم یک تغییر دهنده بازی در فیزیک ذرات است.