دورترین هیدروژن اتمی کشف

همگرایی گرانشی روی می‌دهد که نور یک چشمه‌ی درخشانِ بسیار دور، مانند یک اختروش، در مسیرش تا رصدگر از کنار جسم پرجرم مانند یک خوشه کهکشانی بگذرد و مسیرش خمیده باشد. جسم میانی همگرایی یا عدسی گرانشی نامیده می‌شود. این پدیده یکی از نظریه‌های پیش‌بینی‌های نسبیت عام اینشتین است.

بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران نشان می‌دهد که این دورترین رادیویی هیدروژن اتمی است که برای آن مشاهده می‌شود. آنها این سیگنال های را با کمک «همگرایی گرانشی» از تلسکوپ رادیوی غول پیکر متروویو(GMRT) در پونای هندوستان شناسایی کردند.

با همگرایی گرانشی می‌توان اطلاعاتی درباره جسم میانی(عدسی) از جمله جرم آن به دست آورد.

گروهی که در زمینه کشف این هیدروژن اتمی رکوردشکنی انجام شد، همچنین نشان داد که جرم هیدروژن اتمی در کهکشان تقریباً دو برابر جرم ستاره‌های آن است. این رصد، پتانسیل بزرگی را برای فهرست نویسی کهکشان‌های دوردست و افشای اسرار جهان با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی فرکانس پایین موجود و آینده نشان می‌دهد.

این گسیل ۲۱ سانتی‌متری که «خط هیدروژن» نیز نامیده می‌شود، به خطی الکترومغناطیسی اشاره دارد که با تغییر حالت انرژی اتم‌های خنثی هیدروژن می‌شود. به عبارت دیگر، نشانه‌ای است که به عنوان نشانه‌های هیدروژن اتمی عمل می‌کند و توسط تلسکوپ‌های رادیویی با فرکانس پایین قابل تشخیص است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، اخترشناسان دانشگاه مک‌گیل(McGill) در کانادا و موسسه علوم هند(IISc) در بنگلور، یک رادیویی هیدروژن اتمی را شناسایی کرده‌اند که از فاصله ۸.۸ میلیاردی سال نوری از زمین می‌آید.

این خط هیدروژن فاصله به شدت ضعیف است وهای فعلی تلسکوپ‌ها قادر به شناسایی آن در ۴.۱ میلیارد سال فناوری نوری است. قنه الله بهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بخوان  اولین کشتی آمونیاکی جهان امسال به آب انداخته می شود

نرم افزار نسبیت عام، جرم می‌تواند فضا-زمان را خمیده کند و در نتیجه یک میدان گرانشی بسازد که می‌تواند نور را منحرف کند. این پدیده را اولین بار آرتور ادتون در سال ۱۹۱۹ در جریان یک خورشیدگرفتگی آزمود که در آن نور ستاره‌ای که از نزدیک خورشید می‌گذشت، کمی خم شد و در نتیجه مکان ظاهری ستاره کمی جابه‌جا شد.

ستاره‌شناسان به دورترین منبع هیدروژن اتمی را کشف کرده‌اند که می‌توان چیزهای زیادی در تشکیل ستارگان به بیاموزد یافت.

یاشوانت گوپتا، مدیر مرکز ملی اخترفیزیک رادیویی(NCRA) در هند می‌گوید: تشخیص هیدروژن خنثی در انتشار کیهان دور بسیار چالش برانگیز است و یکی از مهم‌ترین کلیدهای علمی GMRT بوده است. ما از این موضوع خوشحالیم. این نتیجه راهگشای جدید با GMRT است و امیدواریم که بتوان آن را بررسی کرد و در آینده بهبود بخشید.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگرانی که یافته‌های خود را در مقاله‌های ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم (Royal Astronomical Society) منتشر کردند، این سیگنال ضعیف را با استفاده از ترکیبی از تلسکوپ رادیویی GMRT و عدسی گرانشی شناسایی کردند.

نقش هیدروژن اتمی در شکل‌گیری ستارگان و منظومه‌های خورشیدی این معنی را نشان می‌دهد که می‌تواند برای تحقیقاتی که به دنبال درک بهتر جهان در دوره‌های کیهانی هستند، ارزشمند باشند.

آنچه گفته شد، همگرایی یا عدسی گرانشی زمانی اتفاق می‌افتد که یک جرم بزرگ، مانند یک خوشه کهکشانی، فضا-زمان را به دور خود منحنی کند. این انحنا مانند عدسی برای عبور نور عمل می‌کند و کهکشان‌ها، ستاره‌ها و نشانه‌های دور را بزرگ می‌کند، به این معنی که می‌توان آنها را راحت‌تر از زمین تشخیص داد.

بخوان  تشخیص سرطان با آزمایش خون تولید بر هوش مصنوعی

آنچه که این بیانیه اشاره می کند، این کشف همچنین اولین تشخیص همگرایی قوی با نشر و گسیل ۲۱ سانتی متری از یک کهکشان است.

دانش به لطف این واقعیت که یک جرم باعث ایجاد همگرایی گران می شود که بخشی از تصویر را با ضریب ۳۰ بزرگنمایی می‌کرد، می‌توان چنین منبع منبع دوردستی را شناسایی کرد.

این کشف جدید این فاصله را بیش از دو برابر کرده است. بیانیه پژوهشگران به این واقعیت اشاره می‌کند که مشخص شده توسط آنها از این کهکشان ساطع شده است کیهان تنها ۴.۹ سال است که سال‌هاست. به عبارت دیگر، زمان نگاه به عقب در مورد این منبع، 8.8 میلیارد سال است.

نقشه برداری از جهان دور با تلسکوپی رادیویی فرکانس پایین

هیدروژن اتمی سوخت اولیه مورد نیاز برای تشکیل استارگان است و زمانی که گاز یونیزه در اطراف کهکشان سرد می‌شود، می‌شود. سپس هیدروژن اتمی به هیدروژن مولکولی تبدیل می‌شود که نقش مهمی در تشکیل ستاره ایفا می‌کند.

دورترین هیدروژن اتمی کشف

از همگرایی گرانشی برای تشخیص دورترین رادیویی هیدروژن اتمی