ردپای یک رودخانه باستانی در عکس‌های مریخ‌نورد «استقامت»

عکس‌هایی که با دوربین مریخ‌نورد «استقامت» ناسا ثبت شده‌اند، نشانه‌هایی را از وجود یک رودخانه در گذشته سیاره سرخ به نمایش می‌گذارند.

«لیبی آیوز» (Libby Ives)، پژوهشگر «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا که شش ماه گذشته را برای تحلیل و تحلیل عکس‌های سطح سیاره سرخ صرف کرده است، گفت: آنها وجود یک رودخانه پرانرژی را در گذشته نشان می‌دهند که بسیاری از آنها وجود دارند. را حمل می‌کرده است. هرچه جریان آب قوی‌تر باشد، راحت‌تر می‌توان قطعات بزرگ‌تری از مواد را جابه‌جا کرد. دیدن سنگ‌های سیاره‌های دیگر و فرآیندهایی که بسیار آشنا هستند، لذت‌بخش بود.

جریان‌های نسبتا کم‌عمق به آنچه مریخ‌نورد «کنجکاوی» (Curiosity) ناسا شواهدی از آن را در «دهانه گیل» (Gale Crater) پیدا کرده است، نزدیک‌تر هستند اما دو عکس جدید از صدها تصویر ثبت‌شده توسط دوربین «مستکم-زد» هستند. Mastcam-Z) مریخ‌نورد استقامت به دست آمده، مورد دوم را می‌دهند و سرنخ‌ها را به نمایش می‌گذارند. این سرخ‌ها، دانه‌های درشت رسوب و قلوه‌سنگ‌ها هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، تصاویر جدید ثبت‌شده توسط مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا نشانه‌هایی را مبنی بر وجود یک رودخانه در مریخ باستانی ارائه می‌دهند که شاید عمیق‌تر و سریع‌تر از آنچه دانشمندان تاکنون در گذشته مریخ دیده‌اند، باشد.

انتهای پیام



منبع

مریخ‌نورد استقامت در حال کاوش بر فراز توده‌های متشکل از سنگ‌های رسوبی به شکل بادبزن است که ۲۵۰ متر ارتفاع دارد و لایه‌های منحنی آن را نشان‌دهنده جریان آب در گذشته است. یکی از آنهایی که می‌خواهند به آن پاسخ دهند، این است که در جریان‌های نسبتاً کم‌عمق وجود دارد یا یک سیستم رودخانه‌ای قوی‌تر است.

بخوان  سریعترین اینترنت جهان ارتقا یافت

این رودخانه، بخشی از شبکه‌های آب‌راه‌ها بوده که به «دهانه جیزرو» (Jezero Crater) می‌ریخته است. مریخ‌نورد استقامت از زمان فرود خود بیش از دو سال پیش، در حال کاوش در این منطقه است. درک این محیط‌های آبی می‌تواند در جستجو برای جستجوی نشانه‌هایی از میکروبی باستانی کمک کند که شاید در سنگ‌های مریخ حفظ شود.