زمین در ۵ سال آینده می‌پزد

کریس مِیس، مدرس دیرینه‌شناسی در کالج دانشگاهی کورک ایرلند می‌گوید: در تاریخ زمین، این سیاره بدون کلاهک‌های یخی قطبی بوده است. اما انتقال از یک دنیای یخی (مانند امروز) به دنیای بدون یخ معمولاً بسیار کندتر است. ما به سمت یک کره بدون یخ می‌رویم اما سرعت تغییر همه چیز، شدیدترین و ویران‌ترین رویدادهای گرمایش در گذشته زمین است.

در گزارش سازمان جهانی هواشناسی آمده است: انتظار می‌رود ال نینو در ماه‌های آینده روند افزایشی داشته باشد و این، با تغییرات آب و هوای ناشی از فعالیت‌های انسان ترکیب می‌شود و می‌شود را به طور جهانی به قلمرویی ناشناخته سوق می‌دهد. این امر پیامدهای مثبت‌ای برای سلامت، امنیت غذایی، مدیریت آب و محیط زیست خواهد داشت. ما باید باشیم.

مطالعه جدید سازمان جهانی هواشناسی هشدار می‌دهد که زمین طی ۵ سال آینده در گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خود قرار خواهد گرفت.

پیش‌بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی به‌طور قابل‌توجهی باعث نگرانی‌ها می‌شود.

سازمان جهانی هواشناسی هر ساله به‌روزرسانی‌های جهانی سالانه تا یک دهه‌ای را منتشر می‌کند. این گزارش با ارائه پیش‌بینی‌های اقلیمی برای سال‌های آینده، (در این مورد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷) به سیاست‌گذاران اطلاع‌رسانی می‌کند.

در سال 2015، شانس ما برای افزایش بیش از 1.5 درجه سانتیگراد صفر، اما از آن زمان به طور پیوسته افزایش یافته است. بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد احتمال دارد که از سطح تعیین‌شده در توافق‌نامه پاریس فراتر برویم.

انتهای پیام



منبع

از نظر بارندگی، پیش‌بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی حاکی از آن است که اروپا را در ساحل، شمال، آلاسکا و شمال سیبری افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود که در آمازون و بخش‌هایی از کاهش افزایش یابد.

بخوان  جزئیاتی از ثبت اختراع دستگاه‌های تاشو اپل

علاوه بر این، سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی است که گرمایش قطب شمال احتمالاً سه برابر بیشتر از میزان جهانی می‌شود که این موضوع باعث نگرانی درباره بررسی‌ها می‌شود.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی احتمال افزایش سرعت نزدیک به سطح جهانی از ۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح پیش‌بینی برای حداقل یک سال از هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۷ حدود ۶۶ درصد یا بیشتر است.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی گفت: این گزارش به این معنی نیست که ما به طور دائم از سطح 1.5 درجه سانتیگراد مشخص شده در توافقنامه پاریس که به گرمایش طولانی مدت در طول سالیان متمادی اشاره دارد، تجاوز می کند. با این، سازمان جهانی هواشناسی زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که از سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد به طور موقت تجاوز می‌کند.

براین اساس، ال نینو اتفاق می‌افتد که سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام گرمسیری به طور قابل‌توجهی گرم‌تر از حد متوسط ​​می‌شود و باعث تغییر در گردش جوی می‌شود. گرمای بیشتر در جو و گرمتر شدن سطح اقیانوس می‌تواند باعث افزایش سرعت باد در طوفان‌های استوایی شود و به شدت بر دریا در سواحل اقیانوس آرام زندگی تأثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیسسازمان جهانی هواشناسی (WMO) گزارش پیش‌بینی آب و هوای خود را برای پنج سال آینده منتشر کرده است که حاوی اخبار بسیار خوبی نیست و حتی می‌توان گفت وحشتناک است.

بِله وُرکمن، پژوهشگر دانشگاه ملبورن می‌گوید: پیش‌بینی گرم‌ترین سال ثبت شده تاریخ زمین در پنج سال آینده، مشکلات بیشتری را برای سلامت مردم در سراسر جهان به همراه دارد. ما می‌دانیم که تغییرات آب و هوایی به طرق مختلف از جمله‌هایی که از تأثیرات تأثیر مستقیم بر روی حرارت و غیرمستقیم افزایش دما مانند ناامنی غذا و آب بر سلامت تأثیر می‌گذارند.

بخوان  بررسی سیستم گوارش با یک کپسول خاص

جَنِت لیندزی از دانشکده محیط زیست و جامعه فِنِر در دانشگاه ملی استرالیا گفت: داده‌ها برای پوشش کل کره زمین با استفاده از ترکیبی از اندازه‌گیری‌های سطحی و ماهواره‌ای مورد استفاده کامل قرار می‌گیرند و به طور مستقیم توسط هواشناسی و پژوهشگران علمی در سراسر جهان کنترل می‌شوند.

ال‌نینو (El Niño) یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود. از جمله این ناهنجاری ها می توانم به سیلاب های پاک، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ال‌نینو به‌طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین منطقه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه‌های آن هم تغییر جهت جریان آبهای سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

وی افزود: مدلسازی سیستم آب و هوا توسط ۱۱ موسسه مختلف برای تهیه پیش‌بینی‌ها برای دوره ۲۲۳ تا ۲۰۲۷ استفاده می‌شود که بالاترین درجه اطمینان ۲۰ را در پیش‌بینی‌ها می‌کند، زیرا آنها در گروه‌های پژوهشی مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند.

هشدار سازمان جهانی هواشناسی همراه با این پیش‌بینی است که 98 درصد احتمال دارد که یکی از سال‌ها در پنج سال آینده شاهد گرم‌ترین ثبت‌شده در زمین باشد. چرخه آب و هوایی اِل نینو و تغییرات آب و هوایی به احتمال زیاد باعث افزایش دما خواهد شد.