ساخت دستگاه نیمه‌صنعتی نمودارگیری چاه‌های انحرافی برای اولین بار در کشور



جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از سه سال تلاش موفق به طراحی و ساخت دستگاهی جهت گیری در چاههای انحرافی نفت شدند. با ساخت این دستگاه در دانشگاه صنعتی شریف، ایران به جمع‌آوری محدود از فناوری و دانش فنی ساخت دستگاه‌های نمودارگیری چاه‌های انحرافی(افقی) پیوست.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید موحدیان، استادیار پژوهشکده الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه این دستگاهی که در چاه‌های افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرعت و نوع سیال را در مکان‌های مختلف چاه‌های سنجش سنجش قرار می‌دهد. در خصوص لزوم استفاده از این دستگاه، گفت: در چاه های افقی در صورت کم بودن سرعت سیال، فازهای مختلف سیال (نفت، آب و گاز) از هم جدا می شوند. در این چاه‌ها به دلیل جدا بودن سیال‌ها، مقدار سرعت سیال در قسمت‌های مختلف لوله‌ها، نه تنها می‌توانند یکسان نباشند، بلکه در خلاف جهت هم هستند. از ابزارهایی برای استفاده از سنسور برای سنجش دبی و سایر مشخصات هر یک از سیال‌های داخل چاه، نیاز است.

وی گفت: از بیش از سه سال تلاش در پژوهشکده الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر شاهرخ قائم‌مقامی موفق به طراحی و ساخت اولین نمونه نیمه صنعتی این دستگاه در داخل کشور شد. پیش از این، طراحی و ساخت ابزارهای نقشه برداری از چاه های عمودی با موفقیت در پژوهشکده الکترونیکی انجام شده و این ابزارها با حمایت مدیریت پژوهش شرکت نفت و همکاری شرکت سازنده مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی حفاری در حال تست و استفاده هستند. دستگاه‌های تشخیص در چاه‌های انحرافی به ابعاد پیچیده‌تر از ابزارهای برداشت از چاه‌های عمودی است. با توجه به این‌که چاه‌های انحرافی و افقی می‌تواند نسبت به چاه‌های عمودی بسیار بالاتر باشد، ساخت، استفاده و در تحلیل نهایی این ابزارها برای صنعت نفت کشور که یک صنعت استراتژیک است، بسیار سودمند و اثرگذار خواهد بود.

بخوان  ابداع رگهای مصنوعی کارآمد برای اولین بار

دکتر موحدیان در ادامه یادآور شد: در حال حاضر نمونه اولیه و نیمه صنعتی این دستگاه ساخته شده و در فضاهای آزمایشگاهی مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته است. اما برای رسیدن به نتایج دقیق‌تر نیاز است تا این آزمایش‌ها در درون چاه و یا در آزمایشگاه‌های بسیار پیشرفته و پیشرفته که شرایط مشابه محیط واقعی چاه‌های نفتی را دارند، آزمایش و ارزیابی شوند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ایجاد یک آزمایشگاه برای شبیه‌سازی با شرایط چاه برای انجام چنین آزمایش‌هایی یک قدم استراتژیک است و بیشک کمک شایانی به صنعت نفت کشور خواهد کرد.

دکتر موحدیان در خصوص ویژگی‌های این دستگاه گفت: در حال حاضر تیم تحقیقاتی دانشگاه شریف موفق به طراحی و ساخت تمامی بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین اجزای بدنه مکانیکی این دستگاه می‌شود. همچنین پیاده‌سازی پروتکل ابزارهای ارتباطی متداول و سازگار با نرم‌افزارهای استاندارد استفاده، طراحی و ساخت بخش الکترونیکی به‌صورت کامل، طراحی و ساخت اجزای سنسور سرعت جریان (خنده، پایه، دتکتورها، الکترونیک)، تهیه و پیاده‌سازی سنسور اندازه‌گیری و طراحی و پیاده‌سازی ست‌آپ. تست با موفقیت انجام شده است. می‌توانیم بگوییم قدم‌های اول برداشته شده و موفقیت آمیز بوده است و برای رسیدن به محصول نهایی و قابل استفاده آمادگی کامل وجود دارد. لازم به ذکر است که استفاده از فناوری‌های جایگزین مثل فراصوت هم در قالب پایان نامه‌های دانشگاه در این پژوهش مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و در آینده می‌تواند ادامه یابد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، وی گفت: در این دستگاه از ۶ چرخنده کوچک برای اندازه گیری سرعت سیالات در ۶ نقطه استفاده شده است. همچنین برای اندازه‌گیری‌ها و سیال‌های نوع در دستگاه‌های مختلف از ۶ تا ۱۲ سنسور کوچک استفاده می‌شود که در مقایسه با سنسورهای مختلف، سنسورهای نوری برای این منظور مناسب‌تر تشخیص داده شده‌اند.

بخوان  حدس دانشمندان در مورد چرایی افزایش طول روز در سیاره زمین

دکتر موحدیان در خصوص هزینه ساخت این دستگاه و مقایسه با نمونه‌های خارجی، گفت: تولید این دستگاه‌ها با چند شرکت اروپایی و آمریکایی محدود می‌شود و با توجه به جدید بودن این فناوری، هنوز تعداد شرکت‌های دارای این فناوری به ۱۰ شرکت نمی‌رسد. این محصول را با قیمتی در حدود 500 هزار دلار می‌کنند.

این پژوهشگر در پایان صحبت‌هایش با دستگاه بومی‌سازی در چاه‌های انحرافی، نیاز بیشتری به صرف اقتصادی آن دارد، می‌توانم همیشه با توجه به شرایط داخلی و شرایط داخلی چاه‌های داخل کشور، ویژگی‌های خاص و مخصوص را با استفاده از آخرین یافته‌های علمی و فناوری در این زمینه، انجام دهم. روی آن ایجاد کرد و از این طریق شاهد بهره‌برداری بیشتر چاه‌های نفتی و همگام با پیشرفت‌ها و دانش روز در این صنعت کلیدی در کشور باشیم.

انتهای پیام



منبع