سرانجام، راز هوش مصنوعی آشکار شد

فرض کنید شما قبض های دوره قبلی را پرداخت کرده اید در تاریخ 15 آذر میخواهید هزینه کارکرد تلفن خود را مشاهده کنید. اگر به دنبال خریدی با کیفیت و گران قیمت هستید، می توانید در کنار اپل محصولات گوگل را نیز بررسی کنید. برندهای پیشرو در بازار گوشی، اپل و سامسونگ هستند که نسخههای ممتاز آنها بهترین کیفیتها را در قطعات از جمله دوربینها دارند و البته قیمتهای بالاتری هم دارند؛ ولی برندهای دیگر مثل هواوی و شیائومی در زمره گوشیهای میانرده قرار میگیرند که با قیمتهای پایینتری در دسترس هستند. همچنین در این مدل تابع ضرر نیز تعریف میشود، زیرا هدف این پروژه یک «طبقهبندی چند کلاسه» (Multiclass Classification) است و برای این منظور از تابع «Sparse Categorical Crossentropy» استفاده میشود.

سیگنال آنالوگ به آن دسته از سیگنالهایی اطلاق میشود که مقدار ولتاژ آن در لحظات مختلف در حال تغییر باشد؛ به این صورت که در یک لحظه ۲ ولت، لحظهای دیگر ۳ ولت و به همین صورت در حال تغییر باشد. در حال حاضر گوشیهای شیائومی در برخی از کشورهای جهان مانند هند محبوبترین و پرفروشترین گوشیها محسوب میشوند و میزان محبوبیت این برند در این کشور هر سال نسبت به سال قبل افزایش مییابد. با این حال شرکتهای بزرگ دنیا که حضور فعالی هم در بازار سهام هم دارند، سال گذشته میلادی را با رشد دو رقمی در میزان درآمد و فروش خودشان پشت سر گذاشتهاند.

تمامی گوشی های موبایل موجود در سایت کالاتیک دارای گارانتی معتبر 1biti میباشند. شما می توانید تنها با چند کلیک ساده کالای مورد نیاز خود را از مبیت خریداری کنید ؛ تیم مجرب پشتیبانی این فروشگاه بزرگ نیز در تمامی مراحل خرید، حتی پس از تحویل کالا نیز شما را همراهی خواهد کرد. اگر بخواهیم به این ماجرا منطقی نگاه کنیم، باید بگوییم که گوگل در حال ساخت سیستمهای زبانی غولپیکر و بسیار قدرتمندی است که هدف غایی آنها بهگفتهی شاران نارانگ، یکی از مهندسان تیم توسعهی PaLM، دستیابی به مدلی است که بتواند ازپسِ انجام میلیونها کار و پردازش داده ازطریق چندین وجهیت زبانی مختلف برآید.راستش را بخواهید، همین دلیل برای نگرانی از پروژههای گوگل کافی است و به اضافهکردن چاشنی داستانهای علمیتخیلی به آن نیازی نیست؛ بهویژه به این دلیل که گوگل هیچ برنامهای برای عرضهی عمومی PaLM ندارد و ما مستقیماً از قابلیتهای آن مطلع نخواهیم شد.اگر نظر من را بخواهید، چتباتها همانقدر خودآگاه هستند که سوگباتهایی که سعی میکنند یاد و خاطرهی رفتگان را زنده نگه دارند.

در دو مجموعه داده آموزش و تست این پروژه، باید دو مورد از هر دادهای وجود داشته باشد. یک مثال جهان واقعی از این مساله آن است که بر خلاف انسانها، روشهای دستهبندی تصاویر موجود، ارتباط فضایی بین مولفههای تصویر را تشخیص نمیدهند. فیلم آموزش مقدماتی پردازش تصویر با اپن سی وی OpenCV در پایتون Python (طول مدت: ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه، مدرس: مهندس محمدجواد زمانی قلعه): در این فرادرس، معرفی، نصب و بارگذاری تصاویر به شکل کاملاً سریع و آسان انجام و سپس با اعمال عملیات اصلی متداول روی آنها، رویکردهای ریاضی و تبدیلهای هندسی برای تصاویر آموزش داده شدهاند.

بخوان  هوش مصنوعی و تعاریف متعدد آن 1 بیتی

علم هوش مصنوعی چیست؟ برای مثال، سوالاتی مانند «نتیجه نهایی مورد نظر چیست؟ در این بخش به برخی از مهمترین مباحث فلسفی و نظرات ارائه شده در حوزه اخلاق در هوش مصنوعی، مانند پروپوزال دارتموث، استدلال گودلیان، استدلال مغز مصنوعی، اثر هوش مصنوعی، ریسکهای بالقوه هوش مصنوعی و استدلال اخلاقی، خطر انحصار (که دغدغه دانشمندانی همچون استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و بیل گیتس است)، کاهش ارزش انسان، کاهش تقاضا برای نیروی کار انسانی، عاملهای هوشمند اخلاقی، اخلاق ماشین، هوش مصنوعی بدجنس و اخلاقمدار، آگاهی، احساسات و ذهن ماشینی، محاسبهگرایی و کاربردی بودن، حقوق رباتها، ابرهوشمندی، تکینگی فناوری و ترابشریت پرداخته شده است.

پورتهای متعددی از جمله USB-C هم در این لپ تاپ وجود دارد. یادگیری ماشین زیر مجموعهای از هوش مصنوعی است که به ساخت الگوریتمهای مبتنی بر یادگیری ارتباط دارد. آموزش الگوریتم انتخاب شده، گامی مهم در ساخت هوش مصنوعی به حساب میآید. پلتفرم «تنسورفلو» (TensorFlow): تنسورفلو یک پلتفرم یادگیری ماشین متنباز یکپارچه به حساب میآید. «پرل» (Perl): این زبان برنامه نویسی دارای کتابخانههای هوش مصنوعی و یادگیری عمیق است و در حوزههایی مانند «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing | NLP) کاربرد دارد. همانطور که در زندگی روزمره مشخص است، امروزه بیشتر سیستمها، سازمانها و حتی وسایل مورد استفاده بشر دارای سیستمهای هوش مصنوعی هستند و روز به روز استفاده از آنها در حال افزایش است. همانطور که مشخص است، مغز انسان بیشتر فعالیتهای خود را بر اساس آموزشهای پیشینش انجام میدهد.

تنسورفلو یکی از ابزارهای بسیار محبوب یادگیری ماشین به حساب میآید و با استفاده از آن میتوان این پروژه را در ۱۵ دقیقه پیادهسازی کرد. تولید کنندگان در شرایط فعلی یک رقابت بزرگ برای در اختیار گرفتن بازار دارند و شما باید از چنین موردی استفاده کنید. چنین استنباطهایی میتوانند بسیار واضح و ساده باشند، مثلا «از آنجا که طی ۱۰۰۰۰ سال گذشته خورشید هر روز صبح طلوع کرده، فردا نیز طلوع خواهد کرد.» و یا منحصر به فرد باشند، مانند «X٪ تیرههای موجودات زنده دارای گونههای جغرافیایی مجزا با تنوع رنگی هستند، بنابراین Y٪ شانس آن وجود دارد که قوهایی به رنگ مشکی نیز وجود داشته باشند».

در نتیجه، برای مثال، اگر تصویر عدد ۸ به مدل نشان داده شود و مدل ۹۱ درصد از ۸ بودن آن عدد مطمئن باشد، به راحتی ۰.۹۱ از نورونهایی دریافت میشود که نشان دهنده عدد ۸ هستند. در سال 2012 اما 60 درصد از بازدیدکنندگان از منطقه خاورمیانه، 19 درصد از آفریقا، 13 درصد از آمریکا، 4 درصد از شرق و جنوب­شرق آسیا و 4 درصد از اروپا بودند. به عنوان مثالی دیگر میتوان به خودروهای خودرانی اشاره کرد که از هوش مصنوعی استفاده میکنند. داده کاوی و مدل سازی در ساخت نرم افزار هوش مصنوعی چیست؟ از این رو، با هدف آشنایی مخاطبان گرامی با مباحث هوش مصنوعی، مجموعه مطلبی با عنوان «هوش مصنوعی چیست؟ اولین کاری که برای انجام یک پروژه هوش مصنوعی نیاز است، ایمپورت یا همان وارد کردن کتابخانههای ضروری پروژه به حساب میآید. در این پروژه کتابخانه matplotlib نیز ایمپورت میشود.

بخوان  هوش مصنوعی با تکنولوژی پزشکی هسته‌ای، بیماری‌ها را تشخیص می‌دهد هوشیو | 1biti

برخی از یادگیرندگان براساس مبانی «تیغ اوکام» کار میکنند که براساس آن سادهترین نظریه برای تشریح دادهها، محتملترین آنها است. در واقع، مفهومی نزدیکتر از خانه است. هوش مصنوعی (Artificial intelligence) یکی از گرایشهای روز فناوریاطلاعات است که توجه افراد زیادی را در صنعت و دانشگاه به خود جلب کرده. بنابراین، ایده حل مسئله، بخشهای مهم از نظر کاربران و ارزش اولیه در مرحله اول ساخت هوش مصنوعی معمولاً مورد بررسی قرار میگیرند. این لپ تاپ میتوان یکی از بهترین لپ تاپ های دانشجویی باشد که تا مدت ها بعد اتمام دانشگاه نیز در کنار شما باقی بماند. روبات ها ، مانند آنهایی که توسط Abundant Robotics ساخته میشوند میتوانند کشاورزی کنند و در مراحل تولید و برداشت محصولات، گیاهان و میوه ها به کمک بخش کشاورزی بیایند . مثلاً این محدودیت ها میتواند بستن شبکه های اجتماعی باشد، می تواند پاک کردن اپ ها از روی گوشی باشد یا تعیین ساعاتی برای استفاده از آنها (و البته عمل کردن به آن!).

در چنین روشهایی، پس از بررسی و مقایسه کردن نمونه دادههای موجود از بیماران قدیم که ویژگیهای سن، علائم بیماری و درجه حرارت بدن آنها بیشترین تطابق را با بیمار کنونی دارد، و بررسی اینکه چند درصد از آن بیماران به آنفولانزا مبتلا شدهاند میتوان نتیجهگیری کرد چه میزان احتمال دارد بیمار کنونی نیز به آنفولانزا مبتلا باشد». بسیاری از سیستمها تلاش میکنند به یک روش، متناسب با اینکه چقدر خوب دادهها را برازش میکند پاداش داده و براساس میزان پیچیدگی آن را تنبیه کنند. در بخش بعدی از مقاله «ساخت هوش مصنوعی» به شرح روش ذخیره مدل پرداخته شده است. در ادامه این بخش از مقاله «ساخت هوش مصنوعی» به طور کامل به بررسی هر کدام از این مراحل پرداخته شده است.

آموزش الگوریتم ها برای استفاده در پروژه چگونه است؟ در واقع امروزه IoT در حال اتصال بسیاری از دستگاه ها و ایجاد یک شبکه ی بزرگ مجازی است که در آن کنترل همه چیز به صورت یکپارچه و از طریق انواع مرکز کنترل ها انجام می شود. ، همه کار هوش مصنوعی است. توی همه برندها لپ تاپ خوب وجود داره. هر دو لپ تاپ، لپ تاپ جدیدی هستند و از آخرین تکنولوژِی پردازنده استفاده میکنند. در بیشتر موارد دادههای آموزش، تست و اعتبارسنجی نباید باید همپوشانی داشته باشند تا میزان کارایی پروژه روی دادههایی بررسی شود که پیش از این شبکه با آنها سر و کار نداشته است.

به عنوان مثالی ساده از این امر میتوان به یک «دستهبند» (classifier) تصاویر اشاره کرد که فقط با عکسهای اسبهای قهوهای و گربههای سیاه آموزش داده شده است. هنگامی که سخن از پرفروش ترین موبایل و محبوب ترین برندهای تولید کننده گوشی های هوشمند می شود، بدون شک در نخستین گام ذهن ما به سراغ برند قدرتمند اپل رفته که تاکنون چندین نسخه از گوشی های خود با نام آیفون را روانه بازار کرده است. توکیو در فهرست شهرهای هوشمند بزرگ جهان نخستین شهر آسیا محسوب می شود و در فهرست نوآورانه ترین شهرهای جهان رتبه 22 و دیجیتالی ترین شهرهای جهان رتبه 15 را از آن خود کرده است. Acer Chromebook Spin 713 تطبیق پذیری زیادی با گزینه های مختلف بدون توجه به اینکه برای چه کاری از آن استفاده می کنید وجود دارد. در زمان تدوین این مقاله، مجموعه دورههای هوش مصنوعی فرادرس حاوی بیش از ۳۳۰ ساعت محتوای ویدیویی و حدود ۳۶ عنوان آموزشی مختلف است.

بخوان  اخبار تکنولوژی و فناوری روز ایران و جهان Tech news agency | 1biti

یکی از کاربردهای اصلی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در خانههای هوشمند است. هوش مصنوعی پایه و اساسی برای «یادگیری عمیق» (Deep learning) و «شبکههای عصبی» (Neural Network) به شمار میرود و به سرعت در حال پیشرفت است. بیشتر بخشهای ساخت هوش مصنوعی با «یادگیری ماشین» (Machine Learning | ML) در ارتباط هستند. همچنین مهندسان میتوانند الگوهای گوناگونی را روی «مجموعه دادهها» (Dataset) شناسایی کنند و آنها را با استفاده از «یادگیری تقویتی» (Reinforcement Learning) توسعه و آموزش بدهند. برای سادهتر شدن شناسایی و بررسی مجموعه دادهها میتوان آنها را دستهبندی کرد و حتی میتوان این کار را با استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی و کمترین دخالت انسان انجام داد. یکی دیگر از مزایای کاربردی استفاده و ساخت هوش مصنوعی و سیستمهای یادگیری ماشین، کاهش کار دستی و سنتی است.

در یک تعریف دیگر میتوان گفت که هوش مصنوعی نوعی شبیهسازی هوش انسانی برای کامپیوتر است. هوش مصنوعی در حال حاضر در مقایسه با انسانها فاقد برخی از ویژگیهای انسانی است که از آن جمله میتوان به استدلال مبتنی بر «خرد جمعی» اشاره کرد. در بخش بعدی به شرح روش آموزش الگوریتمها برای ساخت هوش مصنوعی پرداخته شده است. در ادامه این بخش از مقاله «ساخت هوش مصنوعی» به بررسی دادهها پرداخته شده است. «سیستمهای هوش مصنوعی» (AI System): این سیستمها از «عاملهای هوشمند» (Intelligent Agent)، برنامهها و سایر محصولات نرم افزاری برای شخصیسازی، خودآموزی و انطباق با اطلاعات جدید در «زمان واقعی» (Real Time) استفاده میکنند.

در ادامه این بخش از مقاله تصمیم داریم به آن دسته از ترندهای تکنولوژی که اکثراً روی آن اتفاق نظر دارند بپردازیم. برای مثال، ممکن است سیستم AI بخواهد از پیکسل های بازی، اطلاعات مختلفی را نظیر فاصله بین اجسام را دریافت کند و یا عملکرد کاربر بر روی سیستم را شناسایی کند. چطور بدنمان را از تکنولوژی سم زدایی کنیم؟ یکی از مزیتهای مهم استفاده از ساخت هوش مصنوعی این موضوع به حساب میآید که محصولات هوش مصنوعی میتوانند بسیاری از مسائل سخت و حل نشده را در مراحل گوناگون تولید، تحویل و استفاده از یک محصول برطرف کنند.