شاهدانه صنعتی ۲ برابر درختان به تصفیه هوا کمک می‌کند

این گیاه به منبع مهمی از پلاستیک‌های زیستی، مصالح ساختمانی و سوخت‌های زیستی تبدیل می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند گیاه شاهدانه صنعتی(hemp) می‌تواند با تغییرات آب و هوایی کمک کند، زیرا بیش از دو برابر نسبت به درختان قادر به جذب کربن دی اکسید است.

پژوهشگران می‌گویند، می‌توان لقب «پاک‌کننده طبیعت» را به این گیاه نسبت داد، چرا که سموم را از هوا می‌کشد و همیشه آنها را در الیاف خود به دام می‌اندازند و همچنین هنگام رشد، کربن را از هوا جذب می‌کند و آن را می‌کند. به محصولی کربن‌منفی تبدیل می‌کند. به این معنی که در تولید و تولید آن کربن به هوا اضافه نمی‌شود.

این در حالی است که سایر محصولات مانند پنبه، به ازای هر پوند تولید حداقل ۱۵۰۰ گالن آب نیاز دارند، اما به گفته ربکا شامن مدیر عامل اتحادیه شاهدانه بریتانیا، این گیاه به کمتر از نیمی از آن نیاز دارد و در عین حال بیش از ۲۰۰ دارد. درصد الیاف بیشتر در سطح کشت برابر ایجاد می‌کند.

شاهدانه سرده‌ای از گیاهان گلدار و گیاهی یکساله است. میوه یا همان گل این گیاه، ریز و روغنی است و خاصیت آرام‌بخش و فعالسازی مغز موقت را دارد که از آن برای مصارف درمانی نیز استفاده می‌شود. از بخش‌های مختلف این گیاه، مشتقات فراوانی از جمله تخم شاهدانه و الیاف شاهدانه و فعال کننده مانند ماریجوانا و حشیش تهیه می‌شود. گونه‌های موجود از وجود دارد و دست کم سه گونه از این سرده گیاهی معرفی و ثبت شده است.

پژوهش‌های متعدد نشان داده است که گیاه شاهدانه‌ی صنعتی تا ۱۶ تن گاز گلخانه‌ای جذب می‌کند، در حالی که آمار درختان برای این کار حدود ۶ تن است. همچنین کربن دی اکسید(CO2) به شکل دائمی درون الیاف شاهدانه صنعتی که در محصولات وسیعی از محصولات، از منسوجات گرفته شده تا داروها و قطعات خودرو استفاده می شود، حبس می شود.

بخوان  فضانوردان ۱ سال در فضای می‌مانند
بن دابسون، بنیان‌گذار و رئیس‌هادسون کربن می‌گوید: به طور کلی، در ایالات متحده ۵۰ میلیون نفر شاهد تولید صنعتی بیکارد، سالانه چند صد میلیون تن کربن جمع‌آوری می‌شوند.

در حالی که ایالات متحده تنها پنج درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد، اما مسئول ۲۸ درصد از انتشار کربن در جهان است.

مرکز پژوهشی هادسون کربن(Hudson Carbon) در نیویورک که جذب و جذب کربن از هوا را مطالعه می‌کند، دریافت می‌کند که یک زمین از زمین‌های زیر کشت گیاه شاهدانه صنعتی می‌تواند تا سه تن کربن در خود ذخیره کند و بیش از هفت تن کربن را از خود ذخیره کند. جو خارج کند.

انتهای پیام



منبع

گیاه شاهدانه همراه با هوای گازهای گلخانه‌ای، فلزات سنگین سرطان‌زا مانند سرب، جیوه و کادمیوم نیز از خاک جذب می‌کند. پژوهشگران در پنسیلوانیا یک فراتحلیل روی پژوهش‌های پیشین برای بررسی گیاهان شاهدانه در جذب فلزات سنگین انجام شده‌اند. آن‌ها گزارش می‌دهند که برخی از گونه‌های شاهدانه به گونه‌ای خاص برای گیاه پالایی (phytoremediation) به معنای پرورش گیاهان برای حذف آلاینده‌ها از خاک، پرورش داده شده‌اند. اما این خطر افزایش فلزات سنگین به محصولات شاهدانه را در پی دارد، چرا که ممکن است توسط انسان برداشت و دود شود و به طور بالقوه باعث بروز سرطان و مشکلات عصبی شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، گیاه شاهدانه می‌تواند قطعه گمشده پازل مبارزه انسان با تغییرات آب و هوایی باشد، چرا که به تازگی مشخص شده است که این گیاه می‌تواند بیش از دو برابر درختان، کربن دی اکسید را از هوا جذب کند.

بخوان  Tile با انجام برعکس AirTag اپل مشکل تعقیب برچسب را برطرف می کند

شاهدانه همچنین گیاهی با رشد فوق العاده سریع است و تنها چهار ماه طول می‌کشد تا بلوغ برسد.

گونه‌های شاهدانه‌ی صنعتی (کنف) از گیاه شاهدانه است، اما در مقایسه با شاهدانه‌ی معمولی (حشیش) که یکی دیگر از انواع آن است، دارای رویه‌ای از ترکیب روان‌گردان تتراهیدروکانابینول (THC) است.

تحقیقات نشان‌های قبلی تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۰۰ میلیون تن ضایعات حاصل از ساخت و ساز و تخریب در ایالات متحده است که بیش از دو برابر میزان مصرف‌های جامد شهری در این کشور تولید شده است.

گیاه پالایی یک تکنیک پالایشی است که شامل جذب، تغییر شکل، تجمع یا تصعید آلاینده‌ها با کمک گیاهان برای زدودن تصفیه‌های آب، خاک و هوا است. این روش را برای زدودن مصرف‌های نفتی نیز بکار می‌برند. گیاه پالایی فناوری پیشرفته ای است که در گیاهان مقاوم برای حذف یا کاهش آن آلینده های آلی، معدنی و ترکیبات محیطی خطرناک از عناصر فلزات سنگین، مواد نفتی و علفکش ها استفاده می شود.