شاید بتوان آلزایمر را با نور و صدا درمان کرد


نتایج پژوهش نشان می‌دهند که شاید بتوان از نور و صدا در فرکانس‌های مخصوص برای درمان بیماری آلزایمر استفاده کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، شرکت فناوری عصبی «کاگنیتو تراپیوتیکس»(Cognito Therapeutics) تحت سرپرستی دانشگاه «ام‌آی‌تی» (MIT) در اوایل سال جاری با اعلام سرمایه‌گذاری ۷۳ میلیون دلاری در آزمایش‌های بالینی فاز ۳ به منظور ارائه یک درمان برای بیماری آلزایمر خبرساز شد.

پژوهشگران و مهندسان این شرکت، یک هدست طراحی کردند که حرکت هم‌زمان نور و صدا را با فرکانس ۴۰ هرتز ارائه می‌دهد و «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) آن را یک فناوری پیشرفته می‌داند. نتایج پیش‌بینی‌کننده آزمایش‌های حیوانی اولیه و آزمایش‌های بالینی نشان داده است که این فناوری می‌تواند عملکرد مغزی غیرعادی گاما را داشته باشد که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر دیده می‌شود، اصلاح کند.

شاید بتوان آلزایمر را با نور و صدا درمان کرد

با وجود این، تلاش‌های مکرر برای تکرار این یافته‌ها متناقض بوده‌اند و پرسش‌هایی را در مورد مکانیسم اصلی عملکرد این روش پدید آورده‌اند. مطالعات رفتاری حیوانات برای درک تأثیر یک مداخله سودمند هستند اما چگونه کارکرد آن تنها با بررسی دقیق مغز در سطح سلولی و مولکولی قابل تعیین است. این کارها با استفاده از میکروسکوپ برای بررسی مغز موش‌ها در معرض حرکت و مقایسه آن‌ها با گروه کنترل‌های موش‌ها انجام می‌شود. چنین موش‌هایی، جهش‌های ژنتیکی ویژگی را در ارتباط با بیماری آلزایمر ارثی دارند. اگر حرکت نور و صدا با فرکانس 40 هرتز یک درمان مناسب برای بیماری آلزایمر باشد، انتظار می رود که شاهد کاهش پلاک های آمیلید بتا و درهم تنیدگی های نوروفیبریلاری باشیم تا آنها علائم اصلی این بیماری را داشته باشند.

بخوان  یک حمله سایبری خدمات بیمه بیکاری آمریکایی‌ها را قطع کرد

در کمال تعجب آنها، یک پژوهش اولیه انجام‌شده توسط «هانا یاکارینو»(Hannah Iaccarino) پژوهشگر دانشگاه ام‌آیتی و همکارانش داد که حرکت شنوایی و بینایی با فرانسه ۴۰ هرتز نه تنها پلاک‌های آمیلید بتا را در مغز می‌دهد، بلکه فعالیت‌های میکروگلیایی را کاهش می‌دهد. مغز را نیز عوض می‌کند. سلول‌های میکروگلیا اولین سیستم دفاعی سیستم عصبی مرکزی هستند. زمانی که با تغذیه‌های آمیلوئیدی بتا پیدا می‌کنند، با یک آبشار تماس قوی برای پاک کردن بافت‌های عصبی پاسخ می‌دهند. این واکنش برای پاسخ دادن به آسیب عصبی حاد مانند مشکل است اما می‌تواند به سلول‌های سالم آسیب برساند.

پژوهش‌ها نشان دادند که با تجمع پلاک‌های آمیلید بتا هنگام بروز آلزایمر، میکروگلیا بیش از اندازه می‌شود و یک واکنش فعالی را به شدت ایجاد می‌کند. می‌شود که قوی‌ترین گفته‌های میکروگلیا ممکن است محرک اصلی آسیب‌دیدگی در مراحل پیشرفته بیماری باشد.

کاهش در مغز به طور فزاینده‌ای به عنوان یک هدف احتمالی برای درمان بیماری آلزایمر مطرح شده است. اکنون به نظر می‌رسد شواهد نشان می‌دهد که از حرکت‌های شنوایی و بصری برای دستکاری فعالیت‌های الکتریکی ممکن است همین کار را انجام دهد. پژوهش اخیر «موسسه فناوری جورجیا»(Georgia Tech) نشان داد که حرکت با فرکانس ۴۰ هرتز، مسیرهای مسیری را برای انتخاب تقویت کننده می‌کند.

پژوهشگران این کار را با قرار دادن موشها در یکی از چهار شرایط آزمایشی شامل سوسو زدن نور ۴۰ هرتز به مدت یک ساعت، سوسو زدن نور با فواصل تصادفی با فرانسه ۴۰ هرتز، سوسو زدن نور با فواصل تصادفی با فرکانس ۲۰ هرتز و نور ثابت آغاز شد. کردند. پس از حرکت، موش‌ها کشته شدند و مغزشان برای تحلیل بیشتر منجمد شد. در همه موش‌ها، هیچ تفاوتی در رفتارهای رفتاری‌محور وجود ندارد. این نتیجه می‌کند که شرایط مختلف حرکت بصری، تأثیری بر رفتار حیوان ندارد.

بخوان  جستجوهای ناسا برای استقرار آرایه خورشیدی فضاپیمای "لوسی"

«لوئیس گارزا» (Luis Garza) پژوهشگر دانشگاه ام‌آی‌تی و همکارانش متوجه شدند که در معرض حرکت سوسو زدن نور با فرکانس ۴۰ هرتز قرار گرفته‌اند، فسفوریلاسیون یا فعال‌سازی را در مسیر حرکتی NF-kB نشان دادند. این مسیر به شدت در تولید سیتوکین نقش دارد که به کنترل کمک می‌کند. مشخص شد که حرکت سوسو زدن نور با فرکانس 40 هرتز، برای افزایش بیان سیتوکین های ضد ضدی مانند اینترلوکین-6 و اینترلوکین-7 دارو است. مسیر NF-kB علاوه بر نقش داشتن در، و حافظه بلندمدت نیز نقش دارد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که حرکت در این فرکانس ممکن است یک اثر محافظت‌کننده عصبی را فراهم کند که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند.

آیا فرکانسهای دیگر نیز همین مزایا را دارند؟ گارزا و گروهش از فهمیدن این موضوع که فرکانس‌های متفاوت، انواع گوناگونی از سیتوکن‌ها را از طریق فعال‌سازی مسیر NB-kB به‌کار می‌گیرند، شگفت‌زده شدند. با وجود این، حرکت ۴۰ هرتز در مقایسه با سوسو زدن نور ۲۰ هرتز، بیشترین واکنش سیتوکین را ایجاد کرد. این نتیجه با پژوهش‌های پیشین مطابقت دارد که نشان می‌دهد حرکت ۴۰ هرتز، بیشترین فواید بالینی را با خطر کم یا بدون خطر جانبی ارائه می‌دهد.

بیماری آلزایمر به طور جدایی‌ناپذیری با بروز بیماری در مغز مرتبط است. فعالیت مغز به عنوان یک هدف درمانی ممکن است، اطلاعات را در مورد پیشروی آلزایمر ظهور کرده است. صرف نظر از این، چند پرسش هنوز بی‌پاسخ مانده است؛ از جمله ای که بلندمدت حرکت ۴۰ هرتز چیست؟ آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نتایج مورد انتظار از آزمایش‌های بالینی و مطالعات حیوانی ممکن است به زودی به این پرسش‌ها پاسخ دهند.

بخوان  کشف عناصر سنگین از آهن در جو ۲ سیاره فراخورشیدی

انتهای پیام



منبع