شاید ناسا از آوردن نمونه های مریخ به زمین منع شود

ناسا در ابتدا ۹۴۹ میلیون دلار برای سال مالی ۲۰۲۴ برای حمایت از این مأموریت درخواست کرده بود. این در حالی است که مجلس سنا تنها 300 میلیون دلار پیشنهاد کرده است که یک کاهش چشمگیر است.

شایان ذکر است که ناسا قبلاً چنین تجربه‌ای را داشته است. در سال 2011، مجلس ایالات متحده دولت پیشنهاد تلسکوپی فضای جیمز وب را به دلیل تأخیرها و افزایش هزینه ها داد، اما این مأموریت همین چند روز پیش اولین سالگرد آغاز عملیات علمی خود را جشن گرفت.

مأموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ، طرح بلندپروازانه ناسا برای بازیابی نمونه‌هایی است که توسط مریخ‌نورد «استقامت» جمع‌آوری می‌شود و می‌خواهد آنها را با استفاده از ناوگانی از فضاهای رباتیک و خودمختار به زمین بازگرداند.

همزمان با پیچیدن زمزمه‌ها مبنی بر اینکه مجلس سنای آمریکا در کاهش بودجه ناسا برای ماموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ به زمین است، نگرانی‌هایی در مورد این مامور مهم و تاریخی به وجود آمده است.

انتهای پیام



منبع

اما اگر این اتفاق رخ دهد، قسمت اعظمی از این 300 میلیون دلار به ماموریت‌های بازگشت به ماه تحت عنوان آرتمیس(Artemis) اختصاص داده می‌شود.

یک گزارش می‌گوید تعیین بودجه ۱.۷۳۹ میلیارد دلاری برای ماموریت بازگرداندن نمونه‌ها از مریخ هزینه شده است. با وجود این هزینه‌های هن، انتظار می‌رود که تاریخ پرتاب این مأموریت بلندپروازانه از سال ۲۰۲۸ بگذرد و بودجه گزاف آن را نیز می‌تواند برای سایر عوامل ناسا ممکن باشد.

در حال حاضر حاضر سنای آمریکا عملاً پیشنهاد کرده است که اگر ناسا نمی‌تواند با بودجه 5.3 دلاری کار کند، این مأموریت به هیچ وجه نباید انجام شود. این به عنوان بالقوه یک شکست بزرگ برای توجه‌ترین ماموریت ناسا در دهه‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ است.

بخوان  بررسی اطلاعات از رکورد تعداد لکه‌ روی سطح خورشید

سنا در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، اشاره می‌کند. این نظرسنجی بیان می‌کند که اگر هزینه‌ها ۲۰ درصد یا بیشتر باشد، نباید از سایر برنامه‌های خود کم بگذرد، بلکه باید از درخواست‌های کنگره برای «افزایش بودجه» استفاده شود.

در گزارش کمیته فرعی تجارت، عدالت، علم و آژانس‌های کنگره آمریکا آمده است: این کمیته نگرانی‌های قابل‌توجهی در مورد چالش‌های فنی پیش روی MSR و احتمالات احتمالی بیشتر بر روی مأموریت‌های احتمالی، حتی قبل از اینکه MSR طراحی اولیه را تکمیل کند، وجود دارد. .

به گزارش ایسنا، ناسا در رابطه با مأموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ (MSR) خود که در سال ۲۰۲۸ به سیاره سرخ پرتاب می‌شود، با نگرانی‌های جدی مالی می‌شود.

ناسا در «جیمز وب» تجربه این مشکل را دارد

گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که سنای آمریکا کمتر از نیمی از بودجه درخواستی ناسا را ​​برای این مأموریت ارائه می‌کند و اظهارنظرهایی می‌کند که در بودجه کلان و تأثیرات آن بر سایر مأموریت‌های ناسا تعیین شده است.

توماس زوربوچن، رئیس سابق علوم ناسا در مصاحبه‌ای گفت: اگر چنین شود، این مأموریت به این دهه نمی‌رسد و قلبم می‌شکند، زیرا تلاش زیادی برای آن انجام داده‌ام. اما بهتر است این کار را انجام دهد، تا اینکه بخواهیم کل جامعه علمی را به آتش بکشیم. ما شجاعت نه گفتن را باید داشت. این تنها راه است که ما حق بله گفتن را به دست می‌آوریم.

تنها در صورتی که ناسا کنگره را قانع کند که هزینه کند این کار از 5.3 میلیارد دلار بیشتر خواهد شد، می‌توان این تخصیص 000 میلیون دلاری را لغو کرد.

بخوان  تصاویر کالیبره ماهواره خیام را هفته بعد منتشر می‌کنیم

این گزارش جدید اندکی پس از افزایش هزینه‌ها در افزایش هزینه‌های MSR و پس از انتشار گزارش دیگری مبنی بر این منتشر شده است که ناسا در حال حاضر در مورد سناریوهایی است که در آن هزینه بازگرداندن نمونه‌های مریخ می‌تواند بیش از 9 دلار شود. این هزینه‌های انفجاری احتمالاً بودجه را از سایر مقامات علمی ناسا می‌گیرند.

مشکل ماموریت بازگرداندن نمونه های مریخ ناسا