شکل گیری ابری از ماهواره بر اثر فروپاشی روسی

انتهای پیام



منبع

با توجه به سرعت حرکت اجسام در حال چرخش، حتی‌های کوچک می‌توانند به ماهواره‌ها و سایر فضاپیماها آسیب وارد کنند. به عنوان مثال، «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ESA) که در ارتفاع حدود ۴۰۰ کیلومتری می‌چرخد، با سرعتی در حدود ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت در اطراف سیاره ما در حال حرکت است.

گردان هوایی ۱۸ دفاعی روز ششم فوریه در یک توئیت: رویداد فروپاشی، حداقل ۸۵ قطعه قطعه قابل ردیابی را تولید کرد. این ابر فضای فضایی، در فاصله 1169 کیلومتری از زمین در حال چرخش است. این ارتفاع آنقدر بالا است که احتمالاً یک قرن یا بیشتر زمان می‌برد تا کشش جو درآمد آن را پایین بیاورد.

زاک نوشت: در پایان اکتبر ۲۰۱۴، آمریکا رسما شیء را به عنوان کاسموس ۲۴۹۹ فهرست بندی کرد. پس از آن، ارتش آمریکا خطوط مداری ماهواره مرموز را سه یا چهار بار در روز بررسی می‌کرد.

به گفته گردان هوایی ۱۸ دفاعی «نیروی فضایی آمریکا»(USSF) که اجسام ساخت بشر را در مدار زمین ردیابی می‌کند، ماهواره «کاسموس ۲۴۹۹»(Kosmos ۲۴۹۹) در شب سوم ژانویه متلاشی شد.

«آناتولی زاک»(Anatoly Zak) از وبسایت «راشن اسپیس وب»(RussianSpaceWeb) نوشت: این ماهواره در مه ۲۰۱۴ بر فراز یک موشک روسی و همراه با سه ماهواره ارتباطی نظامی «رودنیک»(Rodnik) به مدار زمین پرتاب شد.

به چند سخنان اوستاپنکو، کاسموس ۲۴۹۹ برای چندین سال دیگر فعال، خاموش و روشن باقی ماند. طبق گفته زاک، این ماهواره که مشاهدات زمینی نشان می‌دهد کمتر از 0.3 متر عرض داشت، در اوایل سال 2017 مانورهایی را انجام دادند.

بخوان  انقلابی در رام لپتاپ‌ها در راه است

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک ماهواره اسرارآمیز روسی در اوایل ماه گذشته از هم پاشید و ابری از مردم را ایجاد می کند که ممکن است برای مدتی در مدار زمین باقی بماند.

به گفته زاک، تجزیه و تحلیل عناصر مداری نشان می‌دهد که کاسموس ۲۴۹۹ در ۹ نوامبر ۲۰۱۴، در فاصله ۰.۷۶ کیلومتری از مرحله بالای موشک قرار گرفت. طول نکشید که این ماهواره عقب‌نشینی کرد اما در ۲۵ نوامبر نزدیک‌تر شد و در فاصله ۰.۵۳ کیلومتری از بدنه موشک قرار گرفت.

با وجود این، روزهای مانور کاسموس ۲۴۹۹ اکنون به پایان رسیده و مرگ آن، ذخیره‌های بیشتر را به یک محیط درهم‌ریخته اضافه کرده است.

طبق گزارش «آژانس فضایی اروپا» (ESA)، حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ قطعه فضایی کمتر از ۱۰ سانتی‌متری در اطراف سیاره ما قرار دارند و تنها اشیایی را به شماره می‌روند که به اندازه کافی بزرگ هستند تا آن‌ها را ردیابی کرد. مدار زمین ممکن است بیش از 100 میلیون جسم کمتر از یک میلی‌متری باشد.

چنین فعالیت‌هایی به این گمانه‌زنی منجر شد که کاسموس ۲۴۹۹ و کاسموس ۲۴۹۱ که در دسامبر ۲۰۱۳ به مدار زمین پرتاب شد، در حال حاضر آزمایشی فناوری هستند که می‌توانند به فضاپیماها بپردازند تا ماهواره‌های دیگر را تعقیب کنند و شاید حتی از کار بیاندازند. «اولگ اوستاپنکو»(Oleg Ostapenko)، رئیس وقت «سازمان فضای فدرال روسیه» یا «روسکاسموس»(Roscosmos)، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در دسامبر ۲۰۱۴ به چنین شایعاتی پرداخت.

زاک نوشت: اوستاپنکو گفت که اینها با همکاری روسکاسموس و «آکادمی علوم روسیه» (RAS) ساخته شده و برای صلح آمیز از جمله تحقیقات نامشخص توسط موسسات آموزشی مورد استفاده قرار میگیرند. اوستنکو خودان گفت که آنها ماموریت را به پایان رساندند. بدون اینکه بیشتر توضیح دهید که این مأموریت چه بوده است.

بخوان  کپسول رباتیک دراگون به فضا پرتاب شد

ماهواره «کاسموس ۲۴۹۹» که در شب سوم ژانویه متلاشی شد، ابری از روسیه را در مدار زمین ایجاد کرده است.

زاک ادامه داد: کاسموس ۲۴۹۹ به طور رسمی در نوبت پرتاب نبود. ردیاب‌های ماهواره‌ای آمریکا در ابتدا آن را به عنوان یک قطعه قطعه به نام «شیء E» یا (Object E) فهرست‌بندی کردند اما پس از آن، شروع‌کننده به مانور دادن کرد و ظاهرا به مرحله بالاتر موشک نزدیک شد.