شیمیدانان مولکول با طراحی طراحی شده اند

مولکول‌های کایرالی که در مرکز آنها قرار دارند، به طور مستقیم به بررسی موارد گرفته‌شده می‌پردازند، اما این مطالعه، مواد معدنی را در ترکیبی از کربن استفاده می‌کنند.

رابرت پاتون(رابرت پاتون)، استاد دپارتمان شیمی، و میهای پوپسکو(Mihai Popescu)، محقق فوق دکترا در آزمایشگاه پاتون، روی این پروژه با همکاران دانشگاه آکسفورد کار کردند و مقاله آنها به تازگی در مجله «نیچر» منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع

پاتون و پوپسکو مطالعات نظری و محاسباتی را رهبری کردند که قوانین طراحی را برای گرفتن یک اتم پایدار و کایرال ایجاد کردند. این تحقیقات به همکارانشان در آکسفورد اجازه داد تا سنتز و تحلیل و تحلیل این مولکول‌ها را دنبال کنند.

پاتون‌گوید: با توجه به مهم‌ترین دست‌سانی‌ها در پزشکی و مواد، کشف خواص ترکیبات حاوی اتم‌کایرال در مطالعات هیجان‌انگیز هیجان‌انگیز خواهد بود.

مولکول‌های کایرال، که می‌توانند آن‌ها را با نسخه‌های «چپ» و «راست» در نظر بگیرند، مدت‌هاست شیمی‌دانان را مجذوب خود کرده‌اند، زیرا در عین اینکه شبیه هم هستند، می‌توانند خواص بسیار متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، لیمون یک مولکول کایرال با دو شکل آینه‌ای متفاوت است. یکی بوی پرتقال دارد و دیگری بوی لیمو می دهد. در محیط‌های بالینی، اشکال آینه‌های مولکول‌های دارو می‌توانند متفاوت باشند و حتی مضری داشته باشند.

این تحقیقات ابزار بسیار شبیه به نوعی از ساختار ساختمانی با ویژگی‌های منحصر به فرد به فرد داده‌لقوه طراحی مولکولی هدیه است. اکسونیوم کایرال جدید می‌توان آغازگر فصل در شیمی با طراحی مولکول از کشف دارو گرفته تا مهندسی مواد باشد.

هیچ‌کس پیش از این به این دست نیافته بود، زیرا اتم‌های تمیز در مولکول‌های کایرال طبیعی، که اکسونیوم (oxonium) نامیده می‌شوند، می‌شوند، می‌توانند اشکالاتی را در آینه‌های خود ایجاد کنند. این باعث می شود آنها نسبت به محیط اطراف خود بسیار واکنش پذیر باشند. این واکنش پذیری، سنتز و جداسازی مولکول‌های اکسونیوم کایرال را در آزمایشگاه بسیار مشکل می‌کند.

بخوان  یک ربات رقیب «میکل‌آنژ» شد

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، این نوع مولکول در طبیعت حساس و ناپایدار است. چیزی که این شاهکار را به فرد می‌کند این است که این مولکول جدید دست‌سان یا کایرال(Chiral) است. در شیمی، زمانی یک مولکول یا یک یون دست، نامیده می‌شود که از میزان چرخش و نوع جابه‌جایی‌های انجام‌شده خارج شود، نمی‌تواند بر تصویر آینه‌های خود منطبق شود.

شیمیدانان به یک شاهکار جدید در حوزه طراحی و سنتز شیمیایی دست یافته‌اند. آنها به ایجاد اولین نمونه از یک مولکول مصنوعی با یک ماده شیمیایی نامتقارن به عنوان مرکز آن که پایدار و غیرفعال باقی می‌ماند، کمک کرده‌اند.