ورود نمونه‌های یک سیارک به زمین در ماه سپتامبر

محققان به نمونه‌هایی از سیارک بنو و سیارک‌هایی مانند آن‌ها علاقه‌مند هستند، زیرا پتانسیلی برای دادن سرنخ‌هایی از فرآیندهای تشکیل سیاره‌ها و همچنین به عنوان بالقوه، شواهدی مولکولی از پیش‌سازهای حیات در خود هستند. نمونه‌های شهاب سنگی که روی زمین یافت می‌شوند برای این نوع تحقیقات تا حدودی مفید هستند. مواد سیارکی جمع‌آوری‌شده در فضایی از زمینی بوده و حاوی مقدار کمی از آن‌هایی است که در شهاب‌سنگ‌هایی که از جو سیاره ما عبور می‌کند، وجود دارد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش از برود، کپسول دارای نمونه ای از وسایل نقلیه اصلی جدا می شود و در ساعت 10:41 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(18:11 به وقت ایران) وارد زمین می شود. این کپسول برای مقاومت در برابر گرما و تلاطم ناشی از ضربه‌های وارد شده ساخته شده است. انتظار می‌رود که کپسول تقریباً در ساعت ۱۰:۵۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۸:۲۴ به وقت ایران) فرود نسبتاً نرمی داشته باشد.

انتهای پیام



منبع

در حالی که تنها شش ماه به پایان کار باقی مانده است، خدمه ناسا کاری را انجام می دهد که در آن بهترین هستند. برای بازیابی این نمونه‌ها تقریباً 20 تمرین گرم می‌توان تا 500 نتیجه را انجام داد که نمونه‌ای از سیارک بنو به هیچ عنوان آلوده به میکروب‌های زمینی نمی‌شود.

پس از فرود، کپسول به یک اتاق تمیز متحرک منتقل می‌شود، جایی که متخصصان سپر حرارتی و بیرونی محافظ کشتی را باز می‌کند تا ظرف مهر و موم حاوی مواد بنو را خارج کنند. نمونه‌های زمینی نیز از محل فرود اسیرس-رکس برداشته می‌شود تا در برابر خطر احتمالی در هنگام فرود آزمایش قرار بگیرد. پس از انتقال به مرکز فضای جانسون، یک فرآیند دقیق برای باز کردن آن انجام می شود.

بخوان  یک دنباله‌دار به خورشید برخورد کرد+ ویدئو

تیم‌های ناسا برای محافظت از نمونه‌های بنو در برابر بیش از همه زمینی که می‌توانند انجام دهند، مطمئن می‌شوند که آنها به خوبی جمع‌آوری می‌شوند. طی ماه آینده، خدمه ناسا و شرکت فضای لاکهید مارتین روشهای گام به گامی را برای بازیابی و انتقال شش نمونه اسیرس-رکس از یک منطقه به مساحت ۵۹ در ۱۵ کیلومتر در داخل ملک متعلق به وزارت دفاع آمریکا در صحرای یوتا به مرکز فضای جانسون ناسا. در هیوستون انجام می دهد.

پس از باز کردن بسته‌بندی، یک چهارم از مواد بازیابی در اختیار قرار گرفتن در نظر گرفته می‌شود. ناسا می‌گوید که باقی مطالب برای سایر تحقیقات در حال حاضر و نسل‌های آینده حفظ خواهد شد.

اُسیریس-رِکس(OSIRIS-Rex)، اولین ماموریت بازگشت نمونه سیارکی ناسا، در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ از صخره فضایی «بنو»(Bennu) نمونه‌برداری کرد و اکنون در مسیر بازگرداندن آن نمونه به زمین هفت سال پس از پرتاب است.

ورود نمونه‌های یک سیارک به زمین در ماه سپتامبر

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، در حالی که این کاوشگر مسیر خود را در فضا طی می‌کند، تیم‌های روی زمین در حال آماده شدن برای فرود نمونه‌های سیارک بنو در روز ۲۴ سپتامبر (دوم مهر ۱۴۰۲) در صحرای یوتا هستند.

مایکئو (Mike Moreau)، مدیر پروژه در مرکز فضایی گارد ناسا پرواز در گرین‌بلت، مریلند، می‌گوید: وقتی کپسول نمونه فرود آمد، تیم ما به سرعت آن را بازیابی می‌کند و آن را به یک اتاق تمیز موقت می‌رساند.