صدای پرتاب موشک ناسا فراتر از تصور بود

یکی از مکان هایی که پرتاب آرتمیس ۱ بسیار پر سر و صدا بود، نیروی رانش باورنکردی تولید شده توسط موشک سامانه پرتاب فضایی بود که قدرتمندترین موشک جهان است. این موشک با ارتفاع 322 فوت(98 متر) دارای دو پیشران موشک جامد است که با مرحله هسته ای ترکیب می شود، در مجموع 8.8 میلیون پوند نیروی نظامی رانش در هنگام بلند شدن می ساخت.

مطالعه‌های جدید نشان داده است که پرتاب ابرموشک ماه آرتمیس ۱ ناسا بسیار قوی نسبت به آن چه پیش‌بینی شده بود، ایجاد شده است.

علت انجام این مطالعه تا حدی برای کمک به حذف شایعات پیرامون میزان صدای پرتاب موشک‌های قدرتمند بود. سال‌های سال، ادعاهای مطرح‌کننده می‌شوند مبنی بر اینکه پرتاب موشک سترن ۵ (Saturn V) که در طول برنامه آپولو مورد استفاده قرار می‌گیرد، به اندازه‌ای بوده است که بتن را ذوب کرده یا علف‌ها را در فاصله یک مایلی مشتعل کرده است.

انتهای پیام



منبع

میزان سر و صدا در هر یک از پنج میکروفون از آنچه پیش‌بینی شده بود بیشتر و در برخی موارد نزدیک به ۲۰ دسی بل بالاتر از تصور بود.

مواردی که هر کسی که شخصا پرتاب را دیده باشد می‌تواند تایید کند، موتورهای موشکی به ضربه‌های ضربه‌ای ایجاد شده توسط صدای سطحی با فشار شدید صوتی “ترقه زدن” ایجاد می‌کنند. ویتنی کویل (Whitney Coyle)، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت که میزان صدای پرتاب آرتمیس ۱ از فاصله پنج کیلومتری حدود ۴۰ میلیون بیشتر از صدای خرد یک کاسه کیک برنجی بود. میزان صدای ۱۲۹ دسیبل بلندتر از صدای آژیر آمبولانس یا اره برقی بوده و به اندازه کافی برای آسیب رساندن به شنوایی بلند بوده است.

بخوان  بررسی گوگل و اپل در کره جنوبی بخاطر نقض قانون

این مطالعه همچنین نشان داد که سطح صدای ایجاد شده ۲۰ دسیبل بیشتر از میزان پیش‌بینی شده توسط ارزیابی‌های زیست محیطی بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، گروهی از محققین برای رسیدن به این نتیجه سطح نویز ایجاد می شود هنگام این پرتاب را که با استفاده از پنج میکروفون مختلف که بین 0.9 مایلی تا 3.2 مایلی (1.5 تا 5.2 کیلومتری) از سکوی پرتاب 39B در مرکز قرار دارند. فضای کندی در فلوریدا ضبط شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت.

کنت گی (Kent Gee)، فیزیکدان دانشگاه بریگام یانگ و سرپرست این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: امیدواریم این نتایج را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط احتمالی کمک کند.

باب جاکوبز(Bob Jacobs), مدیر خدمات اطلاعات ناسا که فیلمی از این پرتاب از فاصله پنج کیلومتری در توییتر منتشر کرد می‌گوید: من که خودم این پرتاب را داشتم، می‌توانم محض صدای سامانه پرتاب فضایی را هنگام پرتاب ارزیابی کنم. از فاصله ۳ مایلی (پنج کیلومتری)، سطح فشار صدا به اندازه‌های بلند بود که به عقب هل داد.

برای درک بهتر میزان این پرتاب باید گفت که صدای بانک های مرکزی عالی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا حدود 110 دسی بل و یک اره برقی حدود 110 دسی بل صدا تولید می کند. صدای بیش از ۸۵ دسی‌بل می‌تواند به دست دادن دائمی شنوایی یا آسیب طولانی مدت منجر شود. برنامه، پرتاب موشک آرتمیس ۱ تنها چند دقیقه به طول انجام و تا پرتاب موشک پرتاب فضایی ناسا هنوز دستکم یک سال باقی مانده است.

گی افزود: همیشه این مطالعه گام به جلو است، اما ما هنوز راه درازی برای درک همه چیز در مورد و صدای انتشار موشک در پیش داریم.

بخوان  می خواهید از خود محافظت کنید؟ اکنون کروم 107 را نصب کنید