عروسک باربی به کمک آزمایش پاکسازی لباس‌های فضایی آمد

آزمایش نیتروژن مایع به لطف پدیده‌های به نام اثر لایدن‌فروست (Leidenfrost) انجام می‌شود که یک مایع در نقطه‌ای قرار دارد که بسیار بالاتر از نقطه جوش آن است و در هنگام لایه‌برداری از مایع مایع مایع را می‌گیرد و به علت پایین می‌آورد. گرمایی بودن گاز، مایع از جوشش سریع می‌شود و این باعث می‌شود که قطره‌ها در سراسر سطح بچرخند.

این تیم تحقیقاتی خود را به ناسا ارائه کرد تا به برنامه سفر به ماه آرتمیس کمک کند و برنده‌ای ایده‌های نوآورانه و متحول‌کننده سال ۲۰۲۱ این آژانس فضایی شد.

از زمانی که نیل آرمسترانگ(نیل آرمسترانگ) یک قدم کوچک بر روی ماه برداشت، گرد و غبار برای فضانوردان یک مشکل بوده که لباس فضایی آنها را با لایه‌های پودری می‌پوشاند که آن را تمیز می‌کنند و در صورت استنشاق ممکن است برای سلامت ضرر داشته باشند. داشته باشید.

جاکوب لیچمن (Jacob Leachman)، یکی از نویسندگان این مقاله و دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک و مواد از دانشگاه ایالتی می‌گوید: وقتی نیتروژن مایع می‌جوشد، ۸۰۰ بار منبسط می‌شود و زمانی که با سطح یک ماده داغ برخورد می‌کند، مانند یک ماده کوچک کوچک است. است. از آنجایی که در حال انفجار و انبساط بسیار زیاد است، می تواند ذرات غبار را از سطح دور کند.

گرد و غبار ماه نه تنها به طرز آزاردهنده‌های چسبیده است بلکه با آن می‌توان سلول‌های انسان سمم را به «تب یونجهری» تبدیل کرد. این بیماری باعث اشک چشم، گلودرد و عطسه می‌شود. این چیزی نیست که فضانوردان بخواهند هنگام انجام یک ماموریت خطرناک در ماه با آن می شوند.

بخوان  حمایت روانی از فضانوردان ساکن مریخ با یک کلاه هوشمند

با این، راه حلی برای حل مشکل ارائه شده است که در نهایت می‌تواند این مشکل را گرد و غبار حل کند.

انتهای پیام



منبع

ایان ولز(Ian Wells)، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی مهندسی مکانیک در دانشگاه ایالتی ایالات متحده آمریکا می‌گوید: غبار ماه ساینده است، به صورت الکترونیکی دارای بار می‌شود و به همه می‌رسد. این غبار می‌تواند خود را به درزهای لباس‌های فضایی پیدا کند و آنها را غیرقابل استفاده کند، زیرا گرد و غبار زیاد باعث می‌شود لباس‌ها به درستی بسته شوند. همچنین می‌تواند تأثیر منفی بر روی ریه‌ها داشته باشد.

عروسک باربی به کمک آزمایش پاکسازی لباس‌های فضایی آمد

دانشمندان عروسک‌های باربی را تحت اسپری نیتروژن قرار دادند تا روشی برای پاکسازی غبار ماه از روی لباس فضانوردان آزمایش کنند.

آن‌ها دریافت می‌کنند که مایع نیتروژن روی لباس عروسک‌های فضایی نه تنها از ۹۸ درصد شبیه‌ساز غبار ماه را از بین میبرد، بلکه آسیب کمی به لباس آن‌ها وارد می‌کند.

دانشگاه دانشگاه ایالتی آمریکا (WSU) برای آزمایش خود، لباس‌های فضای موقتی را که از مواد مشابه آنچه ناسا استفاده می‌کردند، به تن باربی‌ها ساختند. سپس، این تیم عروسک‌ها را تحت فشار نیتروژن مایع منفجر قرار داد تا آزمایش کند که این مایع برودتی چقدر می‌تواند گرد و غبار ماه را پاک کند. اما در این مورد، از خاکستر آتشفشانی جمع آوری شده از فوران کوه سنت هلن در نزدیکی سال ۱۹۸۰، که از نظر قوام شبیه به غبار ماه استفاده می شود.

در این مورد، مایع نیتروژن شبیه ساز غبار ماه را به طور کامل از لباس فضای باربی‌ها پاک کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ماده یک اسپری نیتروژن مایع ابداع کرده است که لباس‌های فضایی را از غبار ماه پاک می‌کند.

بخوان  سوختن بقایای موشک چینی بر فراز آسمان تگزاس

ثابت شد که این راه حل بهتری نسبت به روشهای قدیمی است. طبق مطالعه جدید این تیم که در روز ۱۰ فوریه به صورت آنلاین در مجله «Acta Astronautica» منتشر شد، برنامه فضانوردی از برس برای پاک کردن مواد از لباس‌هایشان پس از فضای پیاده‌روی روی ماه استفاده می‌کرد که در نهایت باعث تخریب لباس می‌شد.