علت مرگ سه فضانورد روس چه بود؟

چرتوک یادآوری کرد که ۲۰ دقیقه دیگر بازهم سکوت بود و تیم گزارشی دریافت نکرد. چرتوک نوشت: سرانجام، یکی از مهندسان ارشد شوروی، با حالتی آشفته در صورتش، خبری را که از مسکو دریافت کرده بود، اعلام کرد. فضانوردان جان خود را از دست داده بودند. فضانوردان در حالت‌های آرام نشسته بودند و سه فضانورد مرده در داخل فضایپیما پیدا کردند.

به گفته ناسا، پاتاسایف اولین کسی بود که تلسکوپ را در آنجا به کار انداخت. در اتاق، فضانوردان کلم چینی و پیاز پرورش دادند. پاتسایف اولین کسی بود که تولد را در فضای جشن گرفت و دیگر افراد خود را نیز برای انتخابات شوروی در آنجا به صندوق انداختند.

به گزارش مجله تایم، یک روز عزای ملی همراه با یک تشییع جنازه بزرگ دولتی برگزار شد. تسلیت رهبران اتحاد جماهیر شوروی به خانواده‌های این فضانوردان اعلام شد.

پس از آپولو برای جبران از دست دادن مسابقه ماه، شوروی به سرعت به برنامه ایستگاه فضایی خود بازگشت و سالیوت ۱ در آوریل ۱۹۷۱ در مدار پایین زمین قرار گرفت و کارش را شروع کرد. این ایستگاه سالیوت ۱ نام داشت و اولین ایستگاه فضایی جهان بود که به دور زمین می‌چرخید.

به گفته صدیقی، فضانوردان با شکست‌هایی از جمله آتش سوزی کوچک در فضاپیما و همچنین درگیری‌های شخصیتی حمله کردند، اما خدمه با موفقیت ۱۸ روزه‌ای را که توسط شوروی‌ها در سال ۱۹۷۰ ثبت شد، شکستند.

علت مرگ سه فضانورد روس چه بود؟

حدود نیم ساعت قبل از آن فضاپیمای سایت اتحاد جماهیر شوروی قرار بود در ۳۰ ژوئن ۱۹۷۱ در دشت‌های قزاقستان فرود بیاید، یک مرکز کنترل پرواز در یووپاتوریا در غرب کریمه با سکوت غیرمنتظره‌ای مواجه شد.

انتهای پیام



منبع

اما چند قدم اشتباه در فضاپیما و برنامه فضایی شوروی منجر به مرگ غم انگیز فضانوردان شد. مایکل اسمیت، مورخ جنگ سرد در دانشگاه پردو که برنامه فضای شوروی را مطالعه کرده است، به اینسایدر گفت که سایت 11 را به عنوان مطالعه در برنامه‌ریزی خطر ارائه می‌کند.

ماموریت سایت ۱۱ با کاهش نسبت مردم به عرصه فضایی آغاز شد. در آن زمان، آپولو 11 در سال 1969 روی ماه فرود آمد و بسیاری از مورخان معتقد بودند که این رویداد مشخص بود که مسابقه فضایی بزرگ بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی را حل می‌کرد.

صدیقی گفت که اگر فضانوردان لباس فضایی پوشیده بودند، این سه مرد مطمئناً می‌توانستند از افزایش فشار جان سالم به در ببرند. با این حال، یکی دیگر از مشکلات این ماموریت، آزمایش ناکافی بود که تا حدودی به دلیل عجله ایجاد شده توسط مسابقه فضایی بود.

این دریچه در ارتفاع حدود ۱۰۵ مایلی، بالای خط کارمان باز شد. دوبرولسکی، ولکوف و پاتسایف تنها انسان‌هایی هستند که تا امروز فراتر از این خط جان خود را از دست داده‌اند.

تنها دو دقیقه از فرود، یک تیم نجات در یک هلیکوپتر با ماژول تماس گرفتند. چرتوک گزارشی را که از کریم کریموف، یکی از بنیانگذاران کلیدی برنامه فضای شوروی شنیده بود، به یاد آورد: آنها به سرعت دریچه را باز کردند. هر سه در حالت‌های آرام در صندلی‌های خود نشسته بودند. لکه های آبی تیره روی صورت آنها وجود داشت. خون از بینی و گوش‌ها جاری بود. آنها را از ماژول فرود بیرون آوردند. دوبرولسکی هنوز گرم بود. پزشکان به انجام عملیات احیای مصنوعی ادامه دادند و بر اساس گزارش‌های دریافتی از محل فرود، مرگ ناشی از خفگی بوده است.

بخوان  ابداع یک ماده ابریشمی برای پرکردن دندان

گفت: یکی از چیزهایی که متصور بودند این بود که می‌خواستند از لباس‌های فضایی خلاص می‌شدند، زیرا می‌خواستند فضاپیما را ایمن کنند تا به لباس فضایی نیاز نداشته باشند.

ماژول فرود که سه مرد را حمل می‌کرد، جهت گیری کرد، چتر نجات مستقر شد و در ساعات اولیه ۳۰ ژوئن ۱۹۷۱، فضاپیما به آرامی در دشت‌های قزاقستان فرود آمد. بر اساس خاطرات چوک، گزارشی همچنین حاکی از آن است که فضانوردان در چند روز گذشته از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار بودند.

او افزود: در آن ماه باران می‌بارید و باد سردی نیز می‌آورد که برای آن ماه از چنین شرایطی آب و هوایی غیرمعمول می‌شد.

سایت ۱۱ از سه ماژول تشکیل شده بود. در جلوی فضاپیما یک ماژول است که مانند فضای کار خدمه عمل می کند. در وسط کابین سه فضانورد قرار دارند و پشت سر آنها ماژول خدماتی است که موتور و منبع نیرو را حمل می کند.

در بازرسی ناو مشخص شده در ناو، دو دریچه کوچک وجود دارد که فضانوردان بعد از فرود، در صورت دلخواه باز می‌کردند تا از هوای تازه استفاده کنند. این دریچه به صورت لولایی باز می‌شد. ساچمه‌های این دریچه دچار خوردگی و در زمان بازگشت، کمی باز شده بود. همین منفذ کوچک هوای داخل ناو را به بیرون کشید. دوبرولسکی از جایش بلند شده بود تلاش کرده بود که منفذ را ببندد اما نتوانسته بود. گروه نجات در محل فرود آن‌ها را مصنوعی کردند. حتی پزشکان جراح به کار لخته‌های را با برش شاهرگ خون کنند شاید نجات یابند اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

به گزارش ایسنا، سه فضانورد روسیه در ۶ ژوئن ۱۹۷۱ ماموریت سایت ۱۱ را آغاز کردند و پرتاب ماموریت سایت ۱۱ از پایگاه فضایی بایکونور در جمهوری سوسیالیستی قزاقستان شوروی انجام شد. در ۷ ژوئن ۱۹۷۱ نیز فضانوردان به ایستگاه فضایی سالیوت ۱ رسید و آنها در آن زمان طولانی‌ترین اقامتگاه فضایی را شکستند اما پس از بازگشت به زمین در ۳۰ ژوئن ماموریت موفق آنها با سرنوشت تلخ به پایان رسید. این مأموریت پس از رخ دادن یک نقص در فضاپیما که باعث کاهش فشار روی کابین می شود، به طرز غم انگیزی به پایان رسید.

ماژول حامل این افراد حدود ساعت ۲ بامداد در ۵۶ مایلی جنوب غربی شهر کرازل فرود آمد. گزینه یک تیم امدادی نیز به محل اعزام شد.

اولین جستجو برای ارسال فضانوردان به فضای تنها سه روز پس از پرتاب سالیوت ۱ انجام شد. اما خدمه چهار نفر به آن متصل می شوند و در کمتر از دو روز به زمین بازگشتند. چرتوک نوشت که جستجوی بعدی در ماه ژوئن در جنوب قزاقستان انجام شد.

اتفاقی که فضاپیما مجددا وارد مدار شد، یکی از خدمه‌ها در یوپاتوریا گزارش عدم نگرانی خود را در مورد فضانوردان بیان کرد.

بخوان  نجات زن انگلیسی از قبر که بدست نامزدش زنده دفن شده بود

محققان همچنین می‌خواستند تأثیرات فضای بر انسان را از نزدیک زیر نظر بگیرند. یک تردمیل بر روی سالیوت ۱ نصب و فضانوردان لباس‌های فضایی خود را در ایستگاه فضایی و سایت درآوردند.

اسمیت گفت: در یک نکته خوشحال‌تر، طراحی مجدد و بهبودهای بعدی شوروی در کپسول‌های سایت (از جمله لباس‌های فضایی برای صعود و فرود) بسیار بادوام بوده است. سایت ۱۱ آخرین فاجعه فضایی مرگبار برای جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی بود.

صدیقی گفت: خیلی از شکست‌ها در سفینه فضایی ظاهر نمی‌شوند. گاهی قبل از اینکه چیزی نشان داده شود آن را ۵۰ بار آزمایش کنید. بنابراین آنها را به اندازه کافی با این پیما نبردند که واقعا بدانند چگونه آن را در شرایط مختلف عمل می کنند.

چرتوک نوشت: با گزارش کالبد شکافی که پس از آن انجام شد پزشکان سعی کردند که فضانوردان را در آن مکان‌های اول چه احساسی انجام دهند. درد طاقتفرسا در سراسر بدن آنها را از تفکر و درک باز می‌داشت. مطمئنا صدای سوت هوای فرار را شنیدند، اما پرده گوش آنها را به سرعت ترکید و توقف کرد.

ماموریت سایت ۱۱ در ۷ ژوئن ۱۹۷۱ به ایستگاه فضایی سالیوت ۱ رسید و در ۲۹ ژوئن آنجا را ترک کرد. با این وجود مأموریت بازگشت آنها به فاجعه سایوز ۱۱ شد چرا که پس از بازگشت به زمین سه خدمه آن دیگر زنده نبودند.

خاکستر جسد فضانوردان طی مراسمی در دیوار کرملین دفن شد. این حادثه دارای اهمیت زیادی در قرار دادن وضعیت فضای شوروی و ایجاد تغییرات عمده در سامانه‌های ایمنی ناو است. از آن فضانوردان در موقعیت پرتاب و بازگشت ملزم به پوشیدن لباس ویژه می‌شوند که بدون ارتباط آن‌ها را با هوای داخل ناو قطع می‌کنند و در صورت بروز حادثه مشابه، آنها می‌توانند از مخزن لباس فضایی استفاده کنند.

علت مرگ سه فضانورد روس چه بود؟

به گفته صدیقی، مرگ این سه فضانورد تاثیر ماندگاری بر برنامه فضایی شوروی پس از آن داشت. جستجوی دیگر برای پرواز بیش از دو سال انجام نشد. در اواخر دهه ۱۹۷۰، مرگ و میر دیگری وجود نداشت. شوروی در سال ۱۹۷۷ ایستگاه فضایی سالیوت ۶ را پرتاب کرد و موفقیتی غیرقابل انکار بود. به طور کامل از سه ماه به شش ماه افزایش یافتند.

به گفته صدیقی، ایستگاه فضایی اندازه متوسطی داشت و قابل مقایسه با یک آپارتمان دو یا سه خوابه بود. بسیاری از تحقیقات انجام شده در داخل سالیوت 1 مربوط به زیست پزشکی بود، اما خدمه آزمایشات بر روی آن انجام شد.

علت مرگ سه فضانورد روس چه بود؟

او نوشت: ما پس از آن دوبروولسکی تاریخ را برای زمان اسپری شده در فضای ثبت کرد، از کریمه خارج شدیم. تاریخ فرود اولیه ۳۰ ژوئن تعیین شد. تقریباً همه چیز در مورد فضاپیمای سایت ۱۱ طبق برنامه عمل کرد. صدیقی گفت: فضاپیمای سایت یک فضای بسیار خودکار است، بنابراین نیازی نیست کار زیادی انجام دهید.

«ریچارد نیکسون» رئیس جمهور وقت آمریکا در پیامی به نیکولای پودگورنی، رئیس دولت وقت اتحاد جماهیر شوروی نوشت: مردم آمریکا و من عمیق‌ترین همدردی خود را در مورد مرگ غم‌انگیز سه فضانورد شوروی به شما و مردم شوروی می‌کنیم. تمام جهان از این کاوشگران شجاع پیروی کردند و در غم و اندوه تراژدی آنها شریک شدند.

بخوان  نگاه «هابل» به یک کهکشان کم‌نور و بی‌شکل

آصف آ صدیقی(Asif A. Siddiqi)، استاد تاریخ دانشگاه فوردهام که به طور خاص در مورد برنامه فضایی اتحاد جماهیروی نوشته شده است، می‌گوید: فکر می‌کنم در دهه ۶۰ یک نوع شیفتگی به فضا وجود دارد اما فکر می‌کنم بعد از این مسابقه. مردم علاقه خود را از دست دادند. با این حال، چیزهای زیادی برای کاوش در مورد فضا وجود داشت و بسیاری از نقاط عطف هنوز شکسته نشده بودند. به عنوان، دانش محدودی در مورد تأثیرات بی‌وزنی طولانی مدت بر بدن انسان است. طولانی‌ترین مدتی که انسان در زمان فرود دیدنی ماه در فضای گذرنده بود، حدود دو هفته بود.

به گفته چرتوک، تنها دو روز قبل از پرتاب برنامه ریزی شده، این سه فضانورد به عنوان خدمه سایت ۱۱ منصوب شدند. سایت ۱۱ در ۶ ژوئن ۱۹۷۱ به فضا پرتاب شد. این سه فضانورد با اتصال موفقیت آمیز به سالیوت ۱ در روز به بزرگی دست یافتند.

ماموریت سایت ۱۱، در ششم ژوئن ۱۹۷۱ به فضا پرتاب شد. در آن زمان دو سال از پرتاب ماموریت آپولو ۱۱ به ماه گذشته بود. این ۳ خدمه ۲۳ روز را در فضای گذرانده بودند و رکورد را برای اقامت پرواز فضایی انسان به ثبت رساندند و سرانجام در حال بازگشت به خانه بودند.

در آن روز، سه فضانورد شوروی به نام‌های گئورگی دوبروولسکی(Georgy Dobrovolsky) و ولادیسلاف وولکوف(Vladislav Volkov) و ویکتور پاتسایف(Viktor Patsayev) به نام‌های گئورگی دوبروولسکی (Georgy Dobrovolsky) و ویکتور پاتسایف (Viktor Patsayev) پس از رکوردشکنی در ایستگاه فضایی سالیوت ۱ جایی که چند آزمایش انسان انجام شده و ناشناخته‌ها بسیار از آن هستند. آن زمان در فضا را کاوش کردند، در حال فرود به زمین بودند.

صدیقی گفت: داستان شوروی‌ سابق همیشه به تأثیرات طولانی مدت انسان در فضای‌مند بودند. شما واقعاً نمی‌توانید به مانند مریخ فکر کنید، زیرا واقعاً متوجه می‌شوید که انسان در آنجا چگونه واکنش نشان می‌دهد.

به منظور شکافتن ماژول‌ها، کارتریج‌های کوچک حاوی مواد منفجره ریز در یک لحظه به صورت متوالی حرکت می‌کنند. صدیقی گفت با این حال، طبق تئوری رایج، کارتریج‌ها در همان زمان شلیک می‌شدند. این شوک باعث ایجاد دریچه‌ها در کابینی شد که فضاپیما در ارتفاع ارتفاع باربار قرار داشت، باز شد. ماژول به سرعت از حالت فشرده خارج شد و در عرض چند دهه، فضانوردان هوشیاری خود را از دست دادند.

به گفته بوریس چرتوک (Boris Chertok)، مهندس فضایی که این مأموریت را در خاطرات چهار جلدی خود «راکت‌ها و مردم» بازگو کرده است، الکسی یلیسیف، مسئول ارتباط خدامه در آن زمان گفت: ما در تمام مدت از دوبروولسکی خواستیم که به محض می‌رسد. ورود ماژول فرود به منطقه تحت پوشش ما، همزمان یک توضیح به ما می دهد اما هیچ کلمه ای گفته نشده است. عجیب است که ولکوف نیز ساکت است. در جلسه گذشته، او بسیار پرحرف بود.

اسمیت گفت: بدون لباس‌های فضایی و تجهیزات اضطراری برای محافظت از آنها، فضانوردان از بین رفتند.