مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، علم یک فرآیند تکه‌تکه است که از طریق انباشت دانش، به پیشرفت می‌کند. این امر به ویژه در دنیای علم پزشکی مشهود است زیرا یافته‌های تحقیقاتی هدفمند و کوچک ممکن است برای ارائه درمان‌های جدید و تغییر زندگی بیانجامند.

انتهای پیام



منبع

در سال 2022، موضوعات مهم در حوزه پزشکی به نتیجه رسیدند.

بنت نزدیک به دو ماه با قلب خوک زنده ماند اما در نهایت به دلیل نارسایی بیماری از دنیا رفت. پژوهشگران هنوز در حال بررسی چگونگی مرگ بنت هستند زیرا بررسی‌های اولیه هیچ نشانه سنتی را مبنی بر رد نشان ندادند.

به دنبال موفقیت باورنکردنی واکسن‌های کوید-۱۹ بر اساس «آران‌ای پیام‌رسان»(mRNA) در سال ۲۰۲۰، پژوهشی در مورد این فناوری به سرعت تغییر کرد تا پتانسیل آن برای درمان سرطان کشف شود. مشخص شد که ملانوما اولین هدف اصلی حوزه سرطان برای این فناوری است و هر دو شرکت بزرگ «بایواِن‌تِک» (BioNTech) و «مدرنا» (Moderna) در مراحل پایانی آزمایش‌های انسانی هستند.

اولین پیوند قلب خوک به انسان در جهان

انگشت کردن در بینی باعث بیماری آلزایمر نمی‌شود

پژوهشگران برای چندین دهه مشکوک بودند که ممکن است بیماری عصبی ام‌اس توسط یک ویروس ایجاد شود اما یک پژوهشگر به‌فرد ایجاد می‌شود که طی یک دوره ۲۰ ساله روی ۱۰ میلیون نفر از پرسنل ارتش آمریکا انجام شد، قانع‌کننده‌ترین علت و عاملی را ارائه می‌دهد که تا به آن عمل کند. امروز ارائه شده است. این پژوهش نشان داد که به «ویروس اپشتین بار»(EBV) اساسا با پیشروی ام‌اس مرتبط است.

آنها روی ۳۰ ثانیه از زمانی تمرکز کردند که قلب از تپش باز می شود و می توانند فعالیت مغزی را به نام نوسانات گاما را تشخیص دهند. این سیستم در فرآیندهایی مانند رویاپردازی مدیتیشن و بازیابی حافظه نقش دارند و نگاهی اجمالی را در مورد آن چیزی ارائه می‌دهند که ممکن است در آخرین لحظات زندگی خود تجربه کند.

تبدیل ژندرمانی های جدید به گرانترین داروها

بخوان  فضاپیمای روسیه به زمین بازگشت

تبدیل پیوند مدفوع به یک داروی رسمی

در میان سایر اخبار مربوط به پژوهش‌های ژنتیکی سال ۲۰۲۲، یکی از بزرگترین و بزرگترین تحقیقات جهان در نهایت نتایج ۲۰ سال کار را منتشر کردند. همه هزاران گونه ژنتیکی که بر قد انسان تأثیر می‌گذارند، پس از بررسی DNA پنج میلیون نفر منتشر شدند.

مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

داستان همه‌گیری بزرگ/تکامل همگرای اُمیکرون

مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

اندکی پس از اعطای این مجوز در استرالیا، «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) نیز ممکن است مشابهی را ارائه دهد. این سازمان، درمان پیوند مدفوع شرکت داروسازی «فرینگ فارما» (Ferring Pharmaceuticals) را که به هدف قرار دادن همان نوع تهدید ارائه کرد، برای استفاده در آمریکا مقابله کرد.

مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

یافته‌های این پژوهش به معنای معنا نیست که به دلیل اپشتین بار تنها علت ام‌اس است، بلکه نشان می‌دهد که ممکن است از عوامل ژنتیکی یا محیطی وجود داشته باشد، مستعد آسیب به بیماری عصبی شود اما به نظر می‌رسد که ویروس به اپشتین بار می‌تواند یک محرک باشد. حیاتی باشد و این بدان معناست که شاید واکسن ضد این بیماری از پیشروی ام‌اس در وهله اول جلوگیری کند.

ثبت فعالیت های شبیه به رویا در مغز انسان در حال مرگ

این روش‌های ژن‌درمانی، به مراقبت‌های بهداشتی در طول عمر می‌پردازد. داروسازی ادعا می‌کند که این روش‌ها در مقایسه با درمان‌هایی که صدها هزار دلار در سال برای هزاران هزینه دارند، ارزان‌تر می‌شوند. در هر حال، هنوز پرسش‌هایی در مورد این موضوع وجود دارد که بیمه‌گران سلامت چگونه این پرداخت‌ها را انجام می‌دهند و اینکه آیا این ژن‌درمانی‌های چند میلیون دلاری تنها به عنوان یک درمان برای افراد ثروتمند باقی مانده است.

سال سوم همه‌گیری سفرویروس برای بسیاری از مردم نشان‌دهنده بازگشت به نوعی عادی ‌بودن پس از موج‌گیری از بزرگ‌سویه «اُمیکرون» (Omicron) سفرویروس در آغاز سال ۲۰۲۲ بود. در هر حال، ما تصمیم نمی‌گیریم که همه‌گیری تمام شود، زیرا این موضوع چه خواهد شد. در ۱۲ ماه گذشته، شاهد افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر بوده‌ایم زیرا بیش از میلیون‌ها نفر را برای بار دوم، سوم یا چهارم بیماری می‌کند.

بخوان  ویدیو/ قدرت های بزرگ در ماه پایگاه نظامی می سازند

پروژه ژنوم انسانی دهه‌ها در حال اجرا بوده و معروف است که اولین پیش‌نویس آن در سال ۲۰۰۰ و یک ژنوم کامل در سال ۲۰۰ منتشر شد اما این نسخه فقط شامل ۳ منطقه است که حدود ۹۲ درصد از کل ژنوم را در اختیار دارند. اکنون، با دو دهه کار بیشتر و پیشرفت‌ها در حوزه فناوری پزشکی، کل ژنوم انسان با حدود سه پایه در نهایت بدون شکافی توالی‌یابی شده است.

نتایج حاصل از فاز دوم آزمایش، پیشرفته‌ترین زاویه دید را در مورد اثربخشی و اکسن سرطان آران‌های پیام‌رسان تا به امروز می‌دهند. این داده‌های گیر نشان دادند که بر آران‌های پیام‌رسان به سلامت‌درمانی مرسوم افزودند، نتایج چشم‌ها را تا ۴۴ درصد بهبود بخشید.

در حالی که پزشکان با استفاده از نوار مغزی، مغز مغزی یک مرد 87 ساله مبتلا به صرع را تحت نظر دارند و مراقب تشنج بودند، بیمارانی که دچار حمله قلبی می شوند و درگذشتند. این موضوع باعث شد تا پژوهشگران، ۱۵ دقیقه فعالیت مغزی را در زمان مرگ ثبت کنند.

شاید مهم‌ترین داستان همه‌گیری در سال ۲۰۲۲، روشی بود که آژانس‌ویروس به واسطه آن به ده‌ها زیرشاخه‌های مختلف تقسیم می‌شد که همگی‌های مشابهی داشتند. روند درک رخ دادن این اتفاق و معنای آن برای آینده همه‌گیری، داستان عجیبی است و زمانی آغاز شد که گروهی از محققان الگوهای عجیب و غریب را در آینده آغاز کردند.

«اداره کالاهای درمانی استرالیا»(TGA) برای اولین بار در جهان، درمان پیوند مدفوع را که برای هدف قرار دادن یک باکتریایی جدی طراحی شده بود، ارزیابی کرد. اینیه به شرکت زیست‌فناوری «بیوم‌بانک» (BiomeBank) برای ارائه یک محصول درمانی مبتنی بر میکروبیوم با نام «بیومیکترا» (BIOMICTRA) رسید. این محصول فقط به طور ویژه برای درمان‌های ناشی از بیماری «کلستریدیوم» (C. diff) بررسی شده است.

مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

یک عامل عامل ایجاد کننده ام اس است

بخوان  راه‌اندازی شبیه‌ساز برای تجربه طوفان در دانمارک

در نهایت مشخص شد که همه ما خوب هستند و می‌گویند که در بینی، ارتباطی با آغاز زوال عقل داشته باشد، اما داستان پیش آمده، نمونه کاملی از این بود که چگونه اخبار علمی اغراق‌آمیز می‌تواند گمانه‌زنی‌های اثبات‌شده را تقویت کند.

مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

دیدن پیشرفت‌های پزشکی مانند جستجو برای دیدن جنگل از روی درختان، سخت است اما اگر کمی جزئی‌تر نگاه کنیم و ۱۲ ماه گذشته را بررسی کنیم، به سرعت می‌توان به پیشرفت‌های باورنکردنی در دنیای علم پزشکی رخ داد. برخی از این پیشرفت‌ها مانند نقشه‌برداری از ژنوم کامل انسان، آکادمیک هستند، و برخی دیگر مانند و اکسن‌های سرطان هستند که بر آران‌ای پیام‌رسان هستند که به آزمایش‌های پیشرفته انسانی می‌رسند، در نتیجه سال‌ها کار و تحقیق ارائه شده‌اند. همه این نتایج، شاخص‌های شاخصی به شمار می‌روند که قرار است آینده پزشکی را شکل دهند.

نتایج چشمگیر آزمایش واکسن سرطان پوست

۱۲ ماه گذشته به تاییدیه‌های ژن‌درمانی گرانقیمت تبدیل شد. ابتدا، یک روش ژن‌درمانی با هدف درمان یک بیماری خونی نادر مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرد و با قیمت 2.8 میلیون دلار وارد بازار شد. سپس، ژن‌درمانی دیگری وارد بازار شد که هموفیلی را هدف گرفت و قیمت آن ۳.۵ میلیون دلار بود.

بیمار دریافت کننده قلب پیوندی، مردی 57 ساله به نام «دیوید بنت» (David Bennett) بود که از بیماری قلبی لاعلاج رنج می‌برد. درمان آزمایشی پیوند قلب خوک به انسان، به عنوان آخرین راه حل به بنت پیشنهاد شد که وضعیت مناسبی برای پیوند قلب معمولی نداشت.

مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

شاید مهم‌ترین خبر پزشکی در سال جاری، تحقیقات انحصاری در مورد بحث‌برانگیزترین پژوهش‌های سال ۲۰۲۲ بود. پس از این گزارش‌های پژوهشی مبنی بر این موضوع ارائه شد که در بینی می‌تواند باعث بیماری آلزایمر شود، نیواطلس با متخصص مغز و اعصاب صحبت کرد تا از این پژوهش به ظاهر آشکار شود.

جستجوی جهانی برای درک اولین توالی کامل ژنوم انسان

مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

مهمترین کشفیات پزشکی در سال ۲۰۲۲ چه بود؟